Diskussion: "5G-rebellerna" och deras förehavanden

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av bernard, 17 apr 2020.

  1. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Haha du ödslar bara tid att förklara sånt...
    Jag tycker som ni att det fjantigt mäta SAR värden osv. Men lika, om inte mer fjantigt läsa dem som håller på och hånar dessa människor.
    Men folk kanske har tråkigt [emoji1787]
     
    katho och matssoderstrom gillar detta.
  2. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 123
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    ponanovn, cobben och katho gillar detta.
  3. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

  4. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
  5. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Om admin tycker att detta hör hemma i Covid-19 tråden så har jag inte problem med att tråden tas bort, jag tycker dock detta är värt att diskutera då detta är ett teknikforum och där trådlös kommunikation plötsligt har hamnat i fokus hos vissa foliehattar.

    Jag blev smått förskräckt när jag under kvällen såg att en nära bekant till mig har börjat sprida propagandasidor där 5G-master och utvecklingen i trådlös kommunikation påstås leda till massdöd och där Covid-19 får skulden istället för det "riktiga problemet", det vill säga utvecklingen inom 5G-tekniken. Har sökt runt lite mer under kvällen och det verkar finnas hundratusentals individer som tror på detta hittepåa, om inte än fler. Har ni stött på detta hittepå i er vardag och om kan man ens tackla detta problemet, när folk är så absurt faktaresistenta och konspiratoriska. Tycker rätt ut sagt att det är obehagligt att så många verkar tro att världens länder och makthavare i maskopi döljer "sanningen" för oss och samt att 5G-utvecklingen på ett eller annat sätt skulle vara anledningen till att så många dör av det härjande viruset.
     
    Last edited: 10 maj 2020
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Grundskola köpte in strålningsskydd för routrar och surfplattor – kritiseras av forskare

    Ännu ett sorgligt exempel. Jag tror det vore bra om forskarna uttryckte sig mer pedagogiskt - att bara konstatera att det inte utgör någon fara räcker bevisligen inte.

    Det vore bättre att exemplifiera hur svag strålning det handlar om genom att presentera olika jämförelser, eller varför inte illustrera med olika experiment.

    Vad "strålskyddsstiftelsen" gör är att mäta fält inom ett snävt spektrum (WiFi/~2-6GHz) för att mycket riktigt konstatera "här finns strålning" precis som väntat, men sätter sedan inte värdet i relation till övrig strålning, vilket verkar fungera utmärkt för att jaga upp en del människor.

    En datorskärm eller TV genererar ett flera gånger kraftfullare fält än en WiFi-router, bara för att nämna ett exempel. Hur många medlemmar i strålskyddsstiftelsen har byggt en faradaybur för när de sitter vid TV:n eller 30 cm från datorskärmen?
     
    Last edited: 29 jun 2020
    6150, induktion, Heleg och 1 annan gillar detta.
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kan ju tycka att någon förälder borde anmäla skolan till exempelvis Skolinspektionen? Men läser man på om skolan verkar den ju vara lite alternativ - yoga och mindfulness används tydligen.
     
    6150, induktion, katho och 2 andra gillar detta.
  8. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    1 338
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    De som beslutat om detta på skolan borde få sparken :scared: Om skalen nu är strålningssäkra, hur ska då ungarna kunna surfa över huvud taget? Surfplattorna kommer bara öka sin strålningsgrad för att kunna nå till accesspunkten. Därtill kommer täckningen och hastigheten bli markant sämre.

    Jävla konspirationsteoretiker, de borde förbjudas...
     
    induktion, katho och N6290 gillar detta.
  9. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Hade någon i min bekantskapskrets spridit sådan dynga så hade personen inte varit kvar i min bekantskapskrets längre. En chans hade personen fått att fatta att det är idioti den håller på med. Livet är för kort för att ha idioter runt sig.
     
    induktion och Heleg gillar detta.
  10. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Svårt att göra sig av med en släkting. Skulle dock aldrig låta sådant trams äga rum under en familjeträff utan att säga ifrån. Det blir än mer olyckligt när en individ i min närhet har fått sätta livet till med anledning av Covid19.

    Sjukt vidrigt att vilseleda okunniga och naiva med detta konspirationsteorier om 5G.
     
    induktion, katho och Heleg gillar detta.
  11. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Jag känner många som sagt upp bekantskapen med släktingar men nu är vi OT.

    Sannolikheten att 5G orsakar skador på människor är mycket lägre jämfört med äldre mobiltelefonistrålning vilket tillhör strålningens natur. Ju längre ifrån strålningens frekvens är i förhållande till frekvenser i biologiska processer desto mindre är risken för skador.

    Med de moderna antennerna i mobilerna och i masterna har tekniken gjort att effekterna gått har kunnat minskas så sannolikheten för skador av strålningen har minskat ytterligare av den anledningen.
     
    katho gillar detta.
  12. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    TeknikVeckan-Esse gjorde precis en video om detta, klockren.:)

     
  13. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Jag får för mig att det i första hand handlar om folk som är typ 55+ dom är tillräckligt tech savvy för att skaffa Facebook och smartphone men inte tillräckligt insatta för att förstå att den värld dom ser bara speglar och förstärker deras egna åsikter och konspirationsteorier.:)

    har en släkting som helt plötsligt börjat titta på fox news, hatar vaccin o älskar trump, dröjer nog inte länge innan man för höra hur farligt 5g är, låter oftast bli att tjafsa det...
     
  14. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Tyvärr finns det alltför många av oss 55-plussare som inte använder det som finns mellan öronen men det gäller nog även yngre generationer (min erfarenhet är att fördelningen mellan olika generationer är ganska jämn).

    Jag misstänker att det handlar om vilka medier man använder som "husgudar", FB, YT m.fl. sprider massor av konspirationsteorier som är alltför lätt att tro på, inte minst om man glömmer bort att tänka själv (dvs tänka kritiskt).
     
    Ducceman och Iroc gillar detta.
  15. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    856
    Mottagna gillanden:
    1 014
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Det stämmer inte alls enligt mina erfarenheter. Det verkar mest vara bortskämda, curlade 25-35-åringar som är ovana med faktakoll och en enorm övertro på sin egen förträfflighet.
     
    stelex, Ducceman och BrorSnor gillar detta.
  16. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Huruvida jag säger upp bekantskapen eller inte med släktingar har inte riktigt med tråden att göra.

    Har intressant nog en vän som doktorerade nyligen och vars doktoravhandling framförallt berörde 5G-teknik och vi har pratat en del om dessa konspirationsteorier och det är så löjligt att det inte kan bli sant. Vissa av dessa dårar har köpt instrument som de inte förstår sig på och använder mätningar som de inte förstår sig på alls som underlag för hur livsfarligt 5G är.

    Tekniken i sig är så pass komplicerad att det krävs en viss expertis inom ämnet för att en förstå det mest grundläggande, sen har vi ett gäng LHS-fanatiker (Livets hårda skola) som knappt kan knyta sina egna skor som menar att allt är påhitt.
     
    induktion gillar detta.
  17. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Alltså 5G-dårarna har ju spårat ur totalt, i området jag bor har några lagt upp massvis med lappar om hur farligt 5G är och hur det gör allt och alla sjuka och så vidare. Det känns dessutom som att allt fler hakar på tåget och faktaresistensen är total. Har även en nära bekant som har tappat det helt gällande 5G-nojan och jag har försökt ha en normal diskussion med individen i fråga men det har inte hjälpt något alls. Inte ens när min nära vän som har bedrivit många år av forskning (akademisk så klart, inte "Livets hårda skola"-googling) om trådlös kommunikation och 5G flikade in så hjälpte det.

    Är med i Facebook-grupp för folk som bor i närområdet och en stackare la upp en bild på en kyrka som denne tyckte var fin och kommentarsfältet består först av en som menade att molnen var ett resultat av "chemtrails" varpå ett annat geni inflikade med att man inte ska glömma "5G" och att dessa två "fenomen" är lika med en gift-cocktail.

    Denna grupp verkar växa sig allt större i Sverige och man förundras över situationen i fråga.
     
    FreddeN och katho gillar detta.
  18. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    [​IMG]


    Håll andan, passera...
     
    dannejanne, FreddeN, jnsson och 4 andra gillar detta.
  19. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Haha, jag blev precis utskälld när jag frågade dåren i FB-gruppen om varför han var så arg och fick svaret att alla forskare är korrupta. Du har så klart rätt, man får inget utav att diskutera med dessa dårar.
     
    katho gillar detta.
  20. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Men det är underhållande ibland.
     
    dannejanne, induktion och Heleg gillar detta.