Tips: Crypto.com - Ett VISA kort med kryptovaluta funktioner m.m.

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av ganmo, 11 jan 2019.

  1. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Såja, nu fick man även cashback på Spotify.

    Liten kort sammanfattning vad jag tycker om kortet då. Cashback funkar jätte bra, det kommer direkt efter en betalning. Man får dessvärre inte någon cashback om man handlar från webbshoppar som har Klarna som betalningsmetod. Vilket är en jättestor nackdel! Då princip alla kör på Klarna.

    En annan nackdel är att MCO kortet använder sig av Visas växelkurs därav är det inte perfekt interbank rate som det påstods innan. Dock kan man komma runt det genom att låta Curve växla åt dig. Kommer till ytterligare en nackdel, är att kortet i nuläget enbart har EUR eller GBP konton.

    Lite småsaker men jag tror på att det kommer förbättras med tiden när Crypto.com får mer tid över att finslipa sina tjänster :)
     
    jms och utor gillar detta.
  2. Some1

    Some1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2019
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Nån idé på varför Klarna inte skulle räknas in för cashback? Synd att klarna själv inte har cashback på sina egna(vad jag vet)
     
  3. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    MCO Rewards are paid in MCO Token to your Wallet App. Transactions on digital wallets, digital banking services, crypto exchanges, stored value products, money remittance services are excluded from the MCO Rewards programme.

    Nog den delen som strular.
     
    ganmo gillar detta.
  4. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Troligen är det så. Var en i Telegramgruppen som påstod att man kan gå cashback om man använder Curve och sedan GBIT betalningen till MCO kortet. Jag prövade det utan någon framgång. Hoppas det inte blir samma problem om man skulle använda kortet till köp från CDON också.
     
  5. jms

    jms Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2019
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    131
    Jag har gjort ett köp på CDON på MCO kortet via Paypal, och jag fick cashback på det. (Det verkade vara ett generellt problem med direkt kortbetalning, just när jag handlade, därav Paypal.)
    CDON är också anslutet till Crypto Pay, så man kan köpa presentkort med 5% cashback i CRO. Jag handlade bara för ett litet belopp och ville inte krångla med det.
     
  6. zappe

    zappe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Känns inte som 288USD i rabatt på N och S och lounge-access är värt 24000.
     
  7. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Upp till var person att avgöra vad som är värt. Personligen har jag ingen nytta av lounge egentligen eftersom jag flyger inte speciellt ofta ändå, oavsett corona-epidemin. Men rent utifrån fintech så tycker jag att MCO kortet är lätt det mest intressanta som finns just nu förutom Curve också då kanske ;)
     
  8. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jag har försökt handla med kortet direkt en gång på Citygross terminal vilket nekades, men det gick perfekt att använda det via Curve tur nog.

    Bra iaf att det fungerar att handla på CDON. Jag antar att det lutar sig åt PayPal hållet om man vill betala med och få cashback med MCO kortet. Förresten använde MCO via Curve när du betalade med PayPal?
     
  9. jms

    jms Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2019
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    131
    Jag har inte varit med om att kortet nekats i någon terminal än, men å andra sidan använder jag det mest genom Curve i fysiska terminaler eftersom jag då kan betala med mobilen.
    Jag använde MCO direkt i Paypal. Jag försökte dock med Curve direkt på CDON efter att MCO direkt inte fungerade, så Paypal var tredje gången gillt.
    Jag har dock använt MCO direkt på Shopping4net, och det gick bra och jag fick cashback. Men de har inte Klarna...
     
    ganmo och bernard gillar detta.
  10. melthop

    melthop Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Finns det inte SEK konto? Hur laddar ni EUR på kortet utan växlingsavgifter?
     
  11. jms

    jms Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2019
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    131
    Jag växlar till EUR med Revolut. Sedan kan man göra en SEPA-överföring till sin s.k. Fiat Wallet på Crypto.com och toppa upp kortet därifrån. Det går också att toppa upp med ett annat kort, och det är utan avgift nu i juni, och det går bra att göra med ett Revolut-kort.
    Det var möjligt att ha SEK (och många andra valutor) i sin Fiat Wallet tidigare i år, och man kunde då också föra över i SEK direkt. Det kommer förhoppningsvis tillbaka snart, och då borde man kunna göra top-up därifrån utan växlingsavgift. De har dock mest pratat om att det ska komma tillbaka för GBP, vilket är viktigt för att underlätta top-up för de brittiska kort-innehavarna.
     
  12. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Det finns även möjligheter att toppa kortet med diverse kryptovalutor. Idag har de även lagt till stöd för att toppa kortet med s.k. stable coins som finns i olika utföranden.

    Det är omöjligt att komma undan växlingsavgifter, men använder du t.ex. Revolut blir avgiften väldig liten i jämförelse med andra tjänster som växlar till EUR.
     
    bernard gillar detta.
  13. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    137
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Wirecard verkar ställa till för många nu. Både Curve och MCO kortet är drabbat. Mitt kort är suspend innan jag ens har fått det :cry:
     
    bernard och cobben gillar detta.
  14. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Tråkigt, men åtminstone håller de på nu och leta efter en ny kortutgivare. Och förhoppningsvis behöver det inte innebära att nya kort måste skickas ut igen. Utan bara de som inte fått korten än som kommer få det väl när business kommer igång igen.
     
  15. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jag prövade nyss med att toppa Revolut med MCO kortet och det gick med förvåning bra. Trodde att all kort-relaterade tjänster var avstängda. Så ni som fortfarande har pengar kvar på kortet får passa på nu och flytta över det till Revolut.
     
  16. MaLund13

    MaLund13 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2014
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Nu verkar de ha återaktiverat korten [emoji2] Har själv inte testat ännu dock.[​IMG]
     
    ganmo och bernard gillar detta.
  17. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jag har och kan rapportera att det fungerar [emoji108]
     
    jerry84, MaLund13 och bernard gillar detta.
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 413
    Mottagna gillanden:
    4 158
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Har nu skaffat ett konto. Det är lite att sätta sig in i nu

    När det gäller cashback för korten finns det något tak hur mycket man kan få?
     
  19. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Det finns ingen direkt gräns på hur mycket cashback som du kan tjäna. Men det finns begränsning på hur mycket du kan toppa kortet per dag, per månad, och per år.

    Med alla korten kan du toppa max 250000EUR per år. Så om du skaffade midnight kortet så kan du få 2500EUR/år cashback.
     
    Oceanic gillar detta.
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 413
    Mottagna gillanden:
    4 158
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    intressant.

    Verkar ju som fler varit inne på här inne redan att Jade Green är bäst.

    Merparten av ens spenderande på ett år är ju ju just räkningar.
    Skulle de gå att betala räkningar med jade green via betalo och sedan få cashback ?
    Nu har de 1.9 %i avgifter, så visst 1.9% äts upp där men det blir fortfarande 1.1% kvar.

    Har man dock ett santander kort så kostar det 0% att betala räkningar via betalo.
    Betalo — Betala räkningar

    0.3 Procent med okq8. Så om de skulle på någotsätt att gå att flytta pengarna till någon av dom korten från jade green och då får 3% cash back. Om man skulle kunna få cash back på att även betala räknignar skulle det kunna kännas som en vettig investering att låsa 24 000 SEK i sex månader för att få jade green.

    Och en till fråga vad händer efter dessa 6 månader ? måste man fortfarnade ha pengarna kvar för att få behålla 3% cash back ?