Nvidia Shield TV 2019 - två nya modeller

Diskussion i 'Android TV' startad av Swedroid, 28 okt 2019.

  1. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 636
    Mottagna gillanden:
    665

    MINA ENHETER

    Har allt på min dator så shielden spelar via nätverket med Kodi och det fungerar perfekt

    Kör bara 4k remux
     
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    nu har jag använt nvidia shield AI upscaler ett tag.

    Tycker den är mkt imponerande. Framförallt för lågupplöst innehåll blir det sjukt mkt bättre... typ 720p till 4k.. eller lägre..

    Verkar som den riktar in sig på objekt och människor...

    Men den är inte perfekt..synliga "artifakter" kan ses ibland... det är inte alltid det ser bättre ut...
    tex människor under stark studio belysning och in zoomat har en tendens att se lite väl skarpa ut... mest artifakter kan man då se i håret... men inget man direkt tänker på innan man provar att sätta på/Av.

    Men man får i slutändan balansera ut för och nackdelarna och det känns som det till 80% är till fördel med AI upscale.. i vissa fall kan det nog vara högre också..

    Det går alltid att sätta AI upscale til minimum.. Är fortfarande grymt irriterade att man inte kan ändra detta via fjärr.. hoppas folk gnäller på detta så det kommer till i framtiden..

    men algoritmen behöver ju hela tiden justeras och förbättras så hoppas nvidia kommer skicka ut många uppdateringar till denna... men redan nu är den imponerande... och det gör den värd pengarna...

    jämfört med apple tv 4K har nog shield nu en rejäl edge...

    Min filosofi är ju att man vill komma så nära referens kvalite som möjigt alltså att tvn ska vara spegla källan på ett bra sätt. Detta är bra om kvaliten är bra alltså hög bitrate och hög upplösning, verkligehten är dock att de måste man kollar på är både sönder komprimerat och har låg upplösning så AI upscaler gör helt klart stor skillnad... tex SVTplay har allmänt vad jag kallar "dassig" kvalite med AI upscale blir det helt klart bättre...men även youtube...där det snålas med bitrate..

    AI upscale funkar ej i 4K... då stängs de av går ner till enchanced mode...

    Ska bli intressant att höra mer vad "proffsen" säger...min filosofi är fortfarande att jag vill komma så nära källan som möjligt men verkligheten är som sagt att allt är sönder komprimerat AI motverkar verkligen artifakterna av sönder komprimering på ett imponerade sätt inte helt perfekt men nästan...
    Är man allt för känsklig tror jag det är bra att ställa till minimum...

    Några av de mest märkbara artifakterna har jag märkt på digital text/loggor..här kan jag se att AI har ändrat för mkt..detta var dock stillbild..här bör algoritmen finjusteras lite..

    glöm ej att ställa "skäpra" på noll på din tv...innan jag gjorde det blev den för skarp...

    Så ja detta var värt 2500...

    2019 pro tappar kontakten med spelkontrollen då och då när jag kör med hörlurar detta är irriterande..och hoppas det är något de fixar med firmware update..
     
    bernard gillar detta.
  3. Anne Droid

    Anne Droid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Är det någon som kör vanlig (DVB) live-tv på sin Shield? Förstår jag det rätt är det kass support för icke-usa tuners och man får köra med plex(?) alternativt TV Headend/HDHomerun för att få tillgång till kanalerna i shielden? Har någon praktisk erfarenhet av liknande lösningar? :)
     
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Pro modellen jag har hat startat om sig några gånger. Spel controller tapper pair titt som tätt.. När man lyssnar på hörlurar.. Så finns endel att jobba på med mjukvaran..
     
  5. egon31

    egon31 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2012
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Har letat tidigare men inte på ett tag nu. Då fanns ingen annan lösning än de du beskriver.

    Så störande att behöva byta källa för att köra dvb:n

    Någon som har hittat annat än plex/tvheadend?
     
  6. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Iptv?
     
  7. egon31

    egon31 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2012
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Jo men nu var ju frågan alternativt sätt att köra dvb. ;)
     
  8. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Tyckte frågan var alternativ till plex/tvheadend för att se linjärtv då ni redan konstaterat att tuners inte var ett alternativ
     
    egon31 gillar detta.
  9. Anne Droid

    Anne Droid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Tyvärr verkar det inte bättre. De enda förslag på lösningar jag har hittat är att antingen vänta på Android Q som någon på Twitter påstår skall ha stöd för DVB(?) eller att testa Geniatechs tuners som verkar ha fått riktigt dåliga omdömen :neutral:
     
  10. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Införskaffat nVidia Shield, tube varianten till min nya LG oled TV. Kör IPTV samt Plex på den. Hade första generationen, minns hur blown away jag blev då.
    Samma sak nu... det är en riktigt imponerande liten manick. Spelar du allt jag slänger på den via Plex, 4k HDR med mera och inte varit med om någon transcode än.
    IPTVn är ruggigt responsiv, allt klydd jag hade med buffring på tidigare Samsung TV med Smart IPTV är som bortblåst. AI upscaling funkar riktigt bra, full HD kanalerna blir det riktigt bra bild på!
    Kan tillägga att jag kör med Wi-Fi också, inga konstigheter alls.
    Har du ingen, köp en.
     
    bernard gillar detta.
  11. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Kör Tvheadend som backend på min server, och Live channesl / PVR Live som frontend på Shielden och några andra enheter i huset. DVB-textningen funkar inte på Shield med Live channels, en känd bug i Android 9 gällande overlay som istället visas under bilden i stället för ovanpå vilket inte blir så bra.

    Nvidia gör inget för att implementera befintliga patchen för detta i sin firmware, de har till och med bytt ut min Shield då de trodde det var hårdvarufel trotts allt skriveri om denna bug. Så just nu ligger Shilden på hyllan och jag använder Android-TV i min sunkiga Sony Bravia, det funkar i alla fall, om än galet slött.
     
    Anne Droid gillar detta.
  12. Anne Droid

    Anne Droid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Tack för informationen @Vispen74@Vispen74 ! Nu landade Shield TVn här till slut och jag tror att jag har fått installerat det mesta jag tänkt mig. En fråga som förhoppningsvis är lätt för någon att svara på: YT-prenumerationer som kanal - ska det finnas? Jag läser i gamla (något år eller så) forumposter att det har funnits tidigare? Hittar bara trendande och rekommendationer under youtube i kanallistan?
     
  13. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Jodå det finns [​IMG]
     
    Anne Droid gillar detta.
  14. Anne Droid

    Anne Droid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Underligt! Men tack för bekräftelsen Leo. Kanalen dök upp efter en återställning :).
    En sista fråga för stunden: Är det någon som har testat både Nvidia Gamestream och AMD Link och har några tankar kring om någon av tjänsterna funkar bättre än den andra?

    /AD
     
  15. Thomasss

    Thomasss Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Nån mer som har problem med nvidia shield pro, kopplar jag den direkt till teven så funkar det, men när jag kopplar den till försteget (Nad M17 V2). Så blir det svart skärm till och från hela tiden, har testat flera kablar samt ändrat på upplösningen, men ingen skillnad. Har inget att göra med kopplingen mellan steget och teven, för syns på displayen på steget att den tappar signal även när kabeln till teven är ur.
     
  16. Singo

    Singo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2012
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Är det stor skillnad mellan PRO och den mindre isåfall vad??
     
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Fjärkontrollen är helt ok den nya..men jag tycker den är lite väl squeky... ingen super kvalite direkt.. men jag gillar att den är lite större den gammla tabba jag bort hela tiden..den åkte ner mellan soffdynorna osv osv.. så klart ett stort fail att inte hörlursport... men aja...
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den mindre har 2GB RAM och 8 GB lagringsutrymme, medan Pro har 3GB RAM och 16GB lagring.

    Pro kör Android i 64-bitsläget medan tuben kör 32-bitsläget (förmodligen bättre med 64-bitarvarianten om man skall sitta på den några år).

    Pro har 2 USB-portar, vilket den mindre helt saknar.

    I övrigt är de rätt jämförbara. Pro har iofs stöd för Plex server också om man har intresse för det.
     
    Last edited: 23 jul 2020
  19. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 636
    Mottagna gillanden:
    665

    MINA ENHETER

    Tuben har 2GB och pro har 3GB ram
     
    bernard gillar detta.
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Stöd för dolby vision.. Bättre kylning. Vanliga versionen kanske throttlar mer.