Sony Xperia 1 II - Allmänt

Diskussion i 'Xperia 1 II (2020)' startad av Snöstorm, 23 feb 2020.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nu testar de iofs inte AF-prestandan eller undersöker hur mycket "rolling shutter" kameran har i jämförelse med iPhone 11 eller Pixel, men det är å andra sidan något rätt få förmodligen bryr sig om i jämförelse med en vettig HDR.

    Det är märkligt hur Sony ständigt felsatsar. Först satsade de på högupplösta sensorer långt innan hårdvaran var redo för det, vilket tidigt gjorde att de halkade efter på särskilt HDR-fronten. Alla andra tillverkare kunde ta flera bilder i sekvens betydligt fortare, så deras HDR blev alltid bättre, och så verkar det fortsätta än idag.

    När de slutligen gick över till ~12MP med Xperia 1, så hade många redan gått över till quad-bayer-sensorer med fler pixlar och större sensorstorlek.

    Det är alldeles som om mobildivisionen på Sony aldrig haft den blekaste aning om vad Sony Semicon över huvud taget gör för något, medan alla andra mobiltillverkare är mycket bättre på att anamma de sensorer som lämpar sig bäst i förhållande till vad publiken efterfrågar (större dynamiskt omfång).
     
    Last edited: 30 jun 2020
    katho, Johnh3 och dannejanne gillar detta.
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Det går få väldigt fina foton med en tripod men det är klart. Blir saker att bära med sig. Då kan man lika gärna ta med sig en riktig kamera.
    Sony borde nog ha satsat mer på den vanliga fotoappen och algoritmer som hade gett fina ”point and shoot” bilder. Pro apparna är väl ett fint komplement, för dem som vill gå in för det. Nu blir det som nämnts i videon en väldigt nischad mobil.

    Att de inte heller kunde få dit en bättre selfie kamera är märkligt också. Det är en väldigt dyr mobil så det hade man förväntat sig.
     
  3. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Tror inte alls att Sony felsatsar. Både Fischer och Saf säger att Sony nischat in sig proffsfotografering och på ett sätt gjort det under en lång tid. Att man har en usel selfiekamera är sant, men använder knappt den ändå. Men de har ändå poänger, varför skulle inte en proffsfotograf vilja kunna ta en enkel bild snabbt och enkelt?

    Min teori. Man har ifrån Sonys sida koncentrerat sig på proffsapparna och enbart ändrat grafiska saker i sin stockapp. Cinealta och foto pro får väldigt bra kritik medans stockappen får samma kritik som tidigare. Detta för att kamera folket inte börjat fixa den appen. Nu har man 2 fungerande är det viktigaste. Man kan ta riktigt bra bilder med luren och recensenter ser potentialen denna gång, vilket inte varit faktum tidigare. Nästa generation kommer man ha bytt ut stockappen mot något bättre, eller gjort en ordentlig förändring av den.

    Det klagar också på stabiliseringen, vilket jag sett många olika uttalanden. Vissa har sagt den är utmärkt andra den är dålig. Tror fortfarande Sony har tanken att man är stillastående när man filmar. Med andra ord Sony satsar genom att först bevisa att kamerorna är bra och det kan sin sak vilket pro apparna visar. Nästa gång är det det intelligenta de fixar. Ingen säger ju att de i sig har failat. Man säger bara att Sony har nischat in sig på en viss typ av profession. Fischer säger i sin egna recension att det är på rätt väg. SuperSAF är alltid kritisk mot Sony och går helt in på det vilket få in fischer på det tåget också. Saf nämner inte ens de bra sakerna under deras diskussion. Märk väl när Fischer berätta om bilden han tog på kvällen att han fick jobba för bilden, medan hans Pixel fick nästan du lika bra resultat utan jobb. Märk väl att han sa att Sonys bild vart bättre, men fick jobba för det.

    Så generation 3 så fixar man:
    - Stock appen och dess intelligenta funktion, kanske t o m byter ut den mot en ny app.
    - Stabiliseringen kommer vara grym. Det är bättre redan nu, men kan bli bättre
    - mörkerläget
     
    Last edited: 30 jun 2020
  4. soulistic

    soulistic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2012
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Frågan är ju hur mycket som är mjukvarurelaterat och vad som är hårdvarurelaterat. Är det mestadels mjukvara ser jag ingen anledning till varför de inte kan fixa det denna generation. Luren släpptes ju bara för drygt en vecka sen. Varför skulle de skita i mobilen nu? Haft åtskilliga Samsungs och då har de konstant fixat saker efter release. Så om Sony gör samma sak är det för tidigt att recensera telefonen nu utan den kommer vara som den var tänkt efter vissa fixar. Läste någonstans att när den lanseras i USA kommer den följas av en stor uppdatering och troligen är det så att vi är försökskaniner för den "riktiga" marknaden så att de kan fixa de buggar som finns innan den släpps där.
     
  5. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Det är mjukvara. Stockappen är bara långsam vilket är ett av de stora problemet med Sony stockapp. Appen är gammal också och har i stort haft samma utseende sedan gamla Xperia X10 från Sony Ericsson 2010. Man fräscha upp appen när Xperia Z kom 2012. Sedan har inte mycket hänt.
     
  6. x10christian

    x10christian Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2
    Telefon 2:
    Samsung S9
    Telefon 3:
    Samsung
    Platta:
    iPad
    Info:
    7-tum
    Övrigt:
    Chrome, Sony SW3, Garmin 6
    Vad betyder siffran som finns vid wifi ? Aldrig sett innan....
     
  7. X1II

    X1II Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2020
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    4
    Det borde visa om du är ansluten till 5GHz eller 2.4GHz.
     
    bernard gillar detta.
  8. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Eye AF funkar nu i stock appen! Det funkade inte innan uppdateringen va? Har knappt använt stock appen [emoji1787]
     
    bernard gillar detta.
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    De borde ha fått till det nu, Xperia 1 Mark II var redan flera månader försenad så de har haft tid på sig. Ska de halvera försäljningen varje år? Till slut sätter väl ledningen stopp för mobilerna.
    Det blir en omöjlig affärsmodell om man inte kan sälja något.
    (återstår att se statistik för 2020 framöver)

    Jag hoppas ändå att det kommer en Xperia 5 Mark II, där de har åtgärdat några av klagomålen.
    1_YLFqt07Eckk_do5rd-v6tg.jpeg
     
  10. Levent

    Levent Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag vet att detta har diskuterats uppåt i tråden, men jag har gått på en riktig blåsning som jag tänkte att andra här i tråden kan undvika.

    Jag bor i Sverige, jobbar i Danmark och behöver därför en mobil med dubbla SIM-kort. Min Xperia X5 Dual är 3,5 år och sjunger på sista versen. Under hela våren har jag gått och längtat efter att Sony skulle släppa Xperia 1 II, men fått höra att den är försenad p g a Corona-pandemin som gjort det svårt att få in komponenter. Hela våren har Sony skrivit att Xperia 1 II skulle ha dubbla SIM. Nästan alla deras toppmodeller de sista åren har också haft det.

    När så Sony till sist släppte Xperia 1 II beställde jag telefonen från Elgiganten så fort jag kunde utan att kolla in de tekniska specifikationerna närmare, vilket jag naturligtvis borde gjort. Jag fick hem telefonen i tisdags, öppnade asken och blev förvånad när jag såg att där bara fanns ett SIM-kortshål. Jag kollade på ett par webbsidor där det stod att Sony tagit bort den ena SIM-kortsplatsen med kort varsel.

    Elgigantens kundservice svarade inte, så jag åkte till det närmaste varuhuset för att byta telefonen. Men där sade de bestämt att eftersom jag har brutit plomberingen (ett litet runt vitt klistermärke som sitter över kanten och som måste brytas för att man ska kunna öppna asken) så kan de inte återta telefonen, trots att jag inte gjort något annat än att öppna SIM-kortsluckan en gång. Jag ställde till med en riktig scen vid kassorna, men de var stenhårda. På något sätt verkar Elgiganten också undvika ångerrätten som lagen föreskriver för online-köp genom att kategorisera mobiltelefoner som förbrukningsvara.

    Jag ringde Sonys kundservice som beklagade det som hänt, att de ändrat telefonens specifikationer kort innan lanseringen och skyllde detta igen på komponentbristen som råder på grund av Corona som gjort att de bestämt att sälja telefonen med olika specifikationer på olika marknader. Men de kunde inte hjälpa mig heller och sa att de inte kan blanda sig i Elgigantens affärer.

    Jag har alltså betalat 11 490 spänn för en telefon som jag inte kan använda som det är tänkt. Jag har försökt sälja den på Blocket för ett lägre pris, men hittills har jag bara fått svar från folk som på usel svenska vill att jag ska skicka telefonen till deras släktingar utomlands och bara vill betala via PayPal, vilket jag inte känner mig trygg med.

    Är det någon som har något tips på hur jag kan få pengarna tillbaka och kan köpa en telefon som verkligen har dubbla SIM-kortsplatser?
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det där är nonsens, acceptera ej. Hänvisa till den lagstadgade ångerrätten enligt lagen om distansavtal, för jag förmodar att det ännu inte gått 14 dagar?

    Att telefonen skulle klassas som en förbrukningsvara låter fullständigt uppåt väggarna - ingen seriös aktör agerar så. Skapa en särskild tråd för detta.

    Du har all rätt att öppna förpackningen för att titta på telefonen så att du kan avgöra att den motsvarar beskrivningen om du köpt den på distans/webben. Det är inget som går att avtala bort, och du har full rätt att bryta ev. plombering etc. med.

    Ångerrätt | Hallå konsument
     
    Last edited: 30 jun 2020
    Buzz och katho gillar detta.
  12. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Bernard har helt rätt. Elgiganten gör fel här. Speciellt om du beställt online. Vänd dig till ARN om de vägrar följa lagen.
     
    Last edited: 30 jun 2020
    bernard gillar detta.
  13. x10christian

    x10christian Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2
    Telefon 2:
    Samsung S9
    Telefon 3:
    Samsung
    Platta:
    iPad
    Info:
    7-tum
    Övrigt:
    Chrome, Sony SW3, Garmin 6
    Nej. Nu står det 4. Förut 5. Borde det inte stå 2 eller 5 då?
     
  14. X1II

    X1II Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2020
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    4
  15. rtreal

    rtreal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2013
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Jag har haft telefonen i 4 dagar nu. Jag har varit sonyanvändare i över 8 år med både Xperia Z, Z1 Z3, Z5 compact och XZ Premium. Jag har haft Note 9 i 2 år nu och har länge känt att jag vill tillbaka till Sony.

    Sony var en bra telefon förr med kvalitet,specielt inom ljud och bild. Ville tillbaka mest för att den hade otroligt mycket ljudinställningar och kvalitén på ljudet.

    Avråder folk att köpa den. Helt meningslös!
    Här är allt negativt med den:

    -Google pay funkar inte med Handelsbanken. Glöm betalning med telefon och leta upp ditt kreditkort igen i byrån.
    - ingen faceunlock eller eye scanner haha..
    -låsskärmen är låst och du kan inte ta bort knapparna längst mer på nån microfon och kamera.
    -många småsaker i menyn man inte kan ändra som exempel panelen för ljusstyrkan i notisfältet vill ha som samsung där den kommer först ån att behöva swipa mer 2 ggr.
    - ljudinställningarna är skit. Finns bara 2 inställningar. Dolby som funkar halvt där ena är equalizer som knappt ändrar ljudet.
    -går inte att stänga av google assistant vid dubbeltryck på hemknappen som jag vill ändra till andra program som bixbyknappen i samsung.
    -sonys fotoapp är borta
    - vill ha som samsung där man trycker längst ner på skärmen i låst läge när skärmen är av för att sätta på skärmen.

    Kommer säkert på fler saker. Men om någon är intresserad av att köpa den av mig så varsågod. Säljer den billigt.

    Edit:

    Jaa juste 21:9 skärmen. Ett totalt skämt. Fint en 4k skärm men du kan inte ändra ner upplösningen. Till 1080p eller nåt som samsung.
    21:9 skärmen är helt värdelös i vissa appar. Se bild.
    Sen videos är helt värdelöst de med.



    Screenshot_20200630-175813.png Screenshot_20200630-175702.png
     
    Last edited: 30 jun 2020
  16. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Tur det finns något för alla :) Inget av de "problemen" du rabblar upp berör mig. Kanske en S20+ skulle passa dig bättre?
     
    miper82, tpalsson, SE fanboy och 1 annan gillar detta.
  17. ZaZa

    ZaZa Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    @rtreal@rtreal vad ska du ha för den??
     
  18. rtreal

    rtreal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2013
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    8? Köpte den för 11500 på tele2 på mitt namn.
     
  19. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Finns en forumdel för Köp & Sälj :)
     
    rtreal gillar detta.
  20. MattiasH82

    MattiasH82 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2020
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    14
    Finns det någon ljudinspelningar app på Xperia? Har letat men hittar ingen sådant. Vilken app är bra för sådant om jag måste ladda ner något?