Tips: Till Telia konsumenters information.

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Varget, 1 jul 2020.

  1. Varget

    Varget Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2012
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia mark II

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia mark II
    Telefon 2:
    LG v40
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Surface Pro 3 [i5, 256GB, 8GB]
    ROM:
    MS Win8.1 Pro -unlocked Pwr Opt
    Info:
    -Win10 Update BLOCK!
    Platta 2:
    Samsung Galaxy TAB S3
    Hej! Jag har varit kund hos telia sen 199x talet. Dom har alltid varit lite dyrare men har oftast haft relativt bra kundservice I både butiker och kundservice. Men jag tror att nångång under senare 2010 och frammåt så har dom bara blivit sämre och sämre och den 29/6 fick jag nog.

    Jag hade alltså en Samsung Note 8. Vars skärm total kraschade. Jag lämnade in mobilen I mitten av april till en telia butik som sa att oavsett fel så måste mobilen skickas in till skadeverkstad för bedömning. Jag har haft försäkring på den sen ny. Och när jag både köpte och tecknade försäkrningen så lovade dem som jobbade på telia att har du försäkring på mobilen och den går sönder så får du en ny/likvärdig ersättningsmobil direkt. Då I dagens samhälle så är det svårt att leva utan mobil, d.v.s. bankärenden, jobbplanering, kunna identifier sig osv. "Ja men självklart löser vi det" Det "lovade" dom I butiken.

    Några år senare efter att ha betalat försäkrningen månad för månad, använt mobilen och hade inte heller för avsikt att byta mobil heller jag var rätt nöjd ändå. Hursomhelst mobilen går sönder på jobbet. Jag lämnar in mobilen I mitten av april, får inte en ny eller likvärdig mobil direkt, inte heller en lånemobil. Tiden går. Jag bollas runt till höger och vänster, tillslut blir det jag som kund som blir tillsagd av kundservice att ringa till olika service-verkstäder som har kontrakt med telia, jag fick själv ringa kundservice säkert +10ggr där de först lovar, vi ska gå till botten med detta bla bla sista samtalet jag hade med Telia kundservice var personalen nästintill otrevlig och sager följande. "Vi på kundtjänst har inte befogenheter eller rättigheter att lova dig som kund något det måste du vända dig till butiken som du lämnade in mobilen till, dessutom så sager denne att oftast är personalen som arbetar I telias butiker outbildade och vet inte vad som gäller". Jag provade ringa butiken 2-3 timmar väntar I kö tills en telefonsvarar röst sager det är för många som ringer eller något och klick! Efter det rann min bägare över och jag kontaktar en annan operator. Jag tycker det är så sjukt dåligt så det är till och med skrämmande att man har litat så blint på att telia är "reko". Bevisligen inte. Många av de jag känner är även telia kunder. De kan inte tro att det är sant.

    Hursomhelst den 29/6 får jag ett mail om att nu är den klar för att hämtas. Behandlingstiden, Telias kundservice är ju helt åt skogen. Aldrig mer telia. Jag kan säga att jag hade inte bara en tjänst hos telia utan flera. Jag valde att avsluta alla och byta operator. Skandalöst! Så detta är en varning från mig till er som använder telia. Oavsett om det har sveriges bästa täckning (vilket jag är egentligen beroende av) och har butiker runtom I landet, en kundtjänst med "bra" öppentider, så verkar de leva på att anställa outbildade personal så de kan hålla nere lönerna, ha en kundtjänst utan befogenheter. Så jag känner mig grundlurad och blåst av Telia. Jag tycker de lurar skiten ur sina kunder, jag är oerhört besviken på deras handhavande och service som jag upplevde mest som arrogant och obrydd. Deras abonemang om jag jämför med det jag har nu istället. Så får jag betydligt mer för pengarna än jag någonsin har fått av telia. Sen får man väl se hur denna operatör agerar ifall något fel skulle inträffa. Men att teckna en försäkring via en operatör verkar rätt meningslöst då de ska skade kontrolleras osv vilket kan ta hur länge som helst. Jag tänker nästa gång använda hemförsäkrningen. 2/10 anställda av de jag pratade med alla dessa gånger "försökte" iallafalll hjälpa mig och bemötandet var bra. Resterande totalt förskräckligt.

    Lycka till alla trogna telia kunder!

    Mvh en mkt besviken f.d. telia kund som har varit dem trogna sen 90-talet. Så lojalitet är inte värt ett skit heller.


    edit: enligt tele2 och Telenor så borde det inte gå till så, dom har tydligen andra policies. Exempelvis tele2 menar på att är det en Samsung eller iPhone som är trasig så byts den ut på stört I butik eller via kundtjänst. Tele2, trevlig, hjälpsamt bemötande kundtjänst, samma med Telenor, hjälpsamt bemötande kundtjänst. Nå man får hoppas på det bästa :)

    Men aldrig mer telia! riktigt tråkigt att de ska sluta så här. :( med tanke på hur länge man har varit kund där.
     
    Last edited: 1 jul 2020
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Några generella observationer:

    Jag förstår inte varför man köper en telefon genom operatören. Det är gammaldags och förlegat. Jag skulle heller inte teckna någon extraförsäkring för telefonen. Går den sönder, så driver jag det genom garantin så långt det går, annars löser jag det själv och köper en ny telefon. Operatörens enda uppgift är att tillhandahålla ett bra abonnemang/kontantkort och bra täckning, enligt mig. Allting annat, såsom telefonköp, tycker jag man bör lösa själv på annat håll. När det väl krånglar så är min bild just att operatörerna brukar bete sig som du beskriver. Vet en kompis med en liknande historia, det var 3 i hans fall, och kontentan var att försäkringen han betalat för var helt onödig.

    Telia har väl fått betala ett miljardskadestånd till amerikanska staten, efter sina mutaffärer borta i öst, Uzbekistan eller vilket land det gällde (pengarna slussades genom en amerikansk bank, därför har amerikanska myndigheter krävt in ett stort belopp, vilket är förståeligt). Av den anledningen försöker de nog dra in extra pengar, och har det kanske inte så bra ställt just nu.

    Om man inte gillar Telia och deras kundtjänst så finns ju Halebop och Fello. Jag älskar halebop, aldrig krångel.

    Förstår ditt val att undvika Telia. Men själva telefonidelen, abonnemanget du haft, finns det väl inte så stor grund att klaga på, snarare deras sidotjänster tycker jag.
     
    blysprutan, Buzz och Varget gillar detta.
  3. Varget

    Varget Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2012
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia mark II

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia mark II
    Telefon 2:
    LG v40
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Surface Pro 3 [i5, 256GB, 8GB]
    ROM:
    MS Win8.1 Pro -unlocked Pwr Opt
    Info:
    -Win10 Update BLOCK!
    Platta 2:
    Samsung Galaxy TAB S3
    Ja ok. Du har helt rätt i vad du skriver. Det hände väl i nåt skifte där bindningstid och lojalitet till operatörerna blev förlegat. Och precis som du skriver köpa mobilen rent sen välja operatör efter hur man lever och använder mobilen är nog så man bör göra idag. Dock har telias nät faktist nästintill aldrig krånglat, det är stabilt helt klart. Och då har jag rest mkt med bil från södra till allra nordligaste Sverige. Men jag blev så besviken eftersom jag varit kund där så länge och de löftet jag fick (naivt ja!). Och sen hur jag blev bemött + behandligstiden. Så jag vill inte ens stötta deras dotter bolag heller. Grrrrrr* :mad:
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Förstår dig!

    Själv hade jag en dålig upplevelse med Netonnet, där de vägrade ta sitt ansvar när telefonen gick sönder (vanlig garanti). Det var flera år sedan, jag har därefter aldrig köpt en pryl hos Netonnet.
    Så såna upplevelser sätter sig, helt klart.
     
    Varget gillar detta.
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Telia har dragit ner mycket och det ger nog ett negativt resultat med kundkontakter:
    Telia drar ner – trots ökad försäljning

    Men jag vet inte om de andra operatörerna är bättre numera heller.
    I vilket fall som helst anlitar jag andra aktörer för själva mobilköpet.
     
    cavveman och bernard gillar detta.
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är självklart jättetråkigt att du råkat ut för detta, men tyvärr händer det hos alla operatörer. Det är inget unikt för Telia. Men Telia är nog den operatör som dragit ner mest på deras kundbemötande - från att ha haft generösa öppettider med delar av personalen anställd direkt av Telia så har man gått till att ha externa aktörer som sköter kundtjänsten med mycket mer begränsade öppettider.

    I dagsläget är Tre den enda operatör som har kundtjänst in house. Tre har dock en liten del som sitter hos extern leverantör.

    Gällande försäkringen så byts en totalförstörd telefon ofta ut direkt, om det är osäkert på om det kan gå på garanti eller försäkring behöver den skickas in. Om det endast är skärmen eller vattenskada, skickas de generellt in eftersom butiken inte kan se om det är en vattenskada eller om det är mer än skärmen som är trasig.

    Om du frågar Telia så säger de också att det inte ska gå till så. Ingen operatör kommer självklart lägga fram sin ärendehantering på sättet som du har upplevt den. Så att ta andra operatörer på orden vad gäller deras försäkringar, är på samma sätt som att du lyssnade på Telia från början.

    Gällande försäkring hos Tele2, så skickas telefonerna in där en bedömning görs. Om telefonen inte kan repareras byts den ut. Möjligheten kan finnas att de kan byta ut direkt i butik om telefonen är totalförstörd, men om skärmen är sprucken eller liknande kommer den fortfarande behöva skickas in.

    Telenor erbjuder en försäkring där man har en utbytesenhet i handen inom 48h (arbetsdagar). Det som dock gäller här är att om det skulle visa sig att det är ett garantifel, ska man fortsatt betala självrisken.

    Tre har en försäkring där man har en utbytesenhet nästa arbetsdag, från det att anmälan kom in. Oklart hur garantiärenden hanteras.

    Utbytesenheter är ofta inte helt nya enheter, utan andra telefoner som har rekonditionerats och fått nya komponenter osv. Det ska alltså motsvara en ny telefon och garantin gäller som vanligt.
     
    Varget och Gorgeous gillar detta.
  7. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Du kommer kunna råka ut för precis samma sak hos de andra operatörerna, jag har liknande historier med både tele2 och telenor så tro inte att dom andra är bättre...
     
    blysprutan och 6150 gillar detta.
  8. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Som redan nämnts så är det i princip aldrig värt att teckna en försäkring. Försäkringsbolagens syfte är ju att tjäna pengar, således blir det statistiskt alltid dyrare att teckna en försäkring än att bara stå för kostnaden själv.

    Sedan har vi 2 års reklamationsrätt i Sverige, vilket innebär att tillverkaren ska åtgärda ursprungsfel på telefonen som upptäckts i efterhand.
     
    Varget och cobben gillar detta.
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vi har 3 års reklamationsrätt i Sverige. Det gäller dock att telefonen inte fått skador o så för det.
     
  10. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Tyvärr är det bara i sex månader som säljaren måste bevisa att felet inte fanns vid köpet, om han ska undvika ansvar. Om han inte kan visa att felet uppstått på grund av konsumentens agerande ska säljaren utgå från att felet är ursprungligt och att det är hans ansvar.
    Efter det första sex månaderna från köpet räcker det tyvärr att säljaren säger att felet har uppstått genom kundens påverkan och han behöver inte närmare motivera detta, om inte kunden kan BEVISA att felet var ursprungligt.
    Fel på varan som kunden köpt | För företagare | Konsumentverket
     
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Dock så är kraven för att bevisa låg ställda. Har vara ingen skada och använts enligt tillverkarens "regler" så ska det räcka vad jag läst. Jag hörde för några år sedan i Apple Store butiken här i Stockholm att så länge det inte är någon skada på enheten eller så, så tar de garantiärende upp till 3 år , då vi har sån stark/bra KKL
     
  12. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Möjligt om det är köpt hos apple, är det inte det, skickas du direkt iväg till inköpsställe där det inte är säkert att de är lika hjälpsamma.
     
  13. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Ja om en telefon är i normalt bruksskick efter 35 månader, ska det inte vara problem att reklamera en telefon som är köpt av privatperson.

    Tror även att man som konsument minskar risken att bli besviken om man ser till att ha lite koll på villkoren man har i avtalen man tecknar. Vad täcker hemförsäkringen, vad är värdeminskningen efter X antal månader jämfört med månadskostnad plus självrisk att laga på operatörens försäkring. Kör sen på det som är billigast.

    Om en telefon är på service ”längre än skälig tid” kunde man förr göra en reklamation baserat på för lång servicetid. Om man skickar in en telefon på service bör man även få kontaktuppgifter till den servicepartnern som är godkänd av tillverkaren. Om man undrar över sitt serviceärende bör man kontakta servicepartnern istället för operatörens kundtjänst alternativt att gå tillbaka till butiken som den är inskickad ifrån om dom inte svarar i telefonen.

    Troligtvis hade precis samma problem kunnat uppstå med vilken operatör som helst speciellt i dessa coronatider och servicepartners som går i konken...

    Men förstår samtidigt att man blir förbannad om man felaktigt blir lovad att få en ny vara direkt vid ett försäkringsärende. Vet att det fanns en tid då det fungerade så i vissa telefonbutiker men det finns säkert anledningar till att man oftast inte gör så längre.
     
    jnsson gillar detta.
  14. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Har en kompis som har Tre, han fick ut en ny iPhone XS (tror jag att det är) och en Chromecast för några veckor sedan, igår kväll slutade Chromecasten att fungera så han lämnade in den idag och det ska enligt uppgift ta några veckor att få den reparerad...

    Jösses, reparera en Chromecast, det måste vara billigare att bara ge honom en ny i handen... :eek:

    Själv har jag Telenor (och har inte pengar så jag kan finansiera en ny telefon på annat sätt än genom abonnemanget) och är nöjd med supporten så här långt, de fel som varit på telefoner har jag skött via Samsung support (några gånger på plats i Kista) och det har gått fort, vid två tillfällen kunde jag få tillbaka telefonen samma dag, någon gång fick de skicka telefonen hem eftersom det var massor av folk där.