Sony Xperia 1 II - Allmänt

Diskussion i 'Xperia 1 II (2020)' startad av Snöstorm, 23 feb 2020.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    MattiasH82 gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  3. NornHolm

    NornHolm Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Folk har klarat på batteriet men jag tycker min är rätt okey? Kan det skilja så mkt på alla mobiler verkligen? Har spelat cod, kollat tuben å massa annat, 3h skärmtid och nästan 60% kvar.. Ingen värme eller lagg under speltiden heller,
     

    Bifogade filer:

    Varget och bernard gillar detta.
  4. Varget

    Varget Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2012
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia mark II

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia mark II
    Telefon 2:
    LG v40
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Surface Pro 3 [i5, 256GB, 8GB]
    ROM:
    MS Win8.1 Pro -unlocked Pwr Opt
    Info:
    -Win10 Update BLOCK!
    Platta 2:
    Samsung Galaxy TAB S3
    Awwwwwww WTF nu skrämmer du mig rejält! Största anledningen till att jag köpte just denna var för att jag trodde/hoppades att de hade faktist lagt ner både tid, hårdvara och mjukvara för att få en så bra ljudupplevelse som möjligt :eek::cry:

    Min har tydligen anlänt till utlämningsstället. Men jag tror inte jag vågar bryta förpackningen förrän jag får höra någon konsument eller oberoende testare som fokuserar på ljudkvaliten och dess inställningar. Om någon har äger och använder denna lur. Vad tycker ni om ljudet när ni lyssnar musik? Bättre än Samsung / apple ? I klass med LG's ? De skriver ju att de finns en LDAC samt "HiRes" Sound. Snälla berätta gärna om någon använder mobilen för att njuta av musik. Sen ifall man kan köra custom med mods osv utan att förlora funktioner hos mobilen så är det ju guld. Mvh Varg
     
  5. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Inget som hörts i recensioner jag sett eller läst. Men det är inte ovanligt med buggar precis vid starten.
     
    Varget gillar detta.
  6. rtreal

    rtreal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2013
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER


    Här är några bilder på min otroligt gamla xperia som ännu funkar. Se själv de stora skillnaden på inställningar kring ljudet och bedöm själv. Jag lyssnar inte jäättemycket på musik men de lilla jag gör vill jag ha god kvalité. Sony är kända för sin ljud&bild. Men nu har det hänt något. Alla inställningar är totalt borta och har bara vanlig equalizer från Dolby som är halvok. Det finns manuell eq men den ändrar inte mycket och jag saknas baspanelen utöver vanliga eqn.

    När det gäller ljud så älskade jag bas alternativen på Sonys walkmans och smartphones ända tillbaka till Sony Ericssons gamla telefoner.

    Det som var bra med det var att man kunde höja basnivån till +1 eller +2 utan att de skadar resten av ljudbilden.

    Men jag skaffade Samsung för 2 år sen och problemet med dessa och många andra Equalizers är att så fort du höjer basen liiite så sänks diskant och mellanregistret istället haha wtf. Whyy?! Sen också sänks volymen generellt när man ändrar equalizern. Om ljudetnär viktigt för dig så öppna inte den än. Om jag var du så skulle jag ta mig till elgiganten med ett par hörlurar och gå till mobilavdelningen och gå in på säg youtube eller någon musikapp i deras visningsex och testa inställningarna. Tyvärr så kommer jag vänta och se vad jag ska köpa.



    Vo
     

    Bifogade filer:

    Varget gillar detta.
  7. rtreal

    rtreal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2013
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Och här är inställningarna för Sonys gamla lur från 2012...
     

    Bifogade filer:

    Varget gillar detta.
  8. Varget

    Varget Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2012
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia mark II

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia mark II
    Telefon 2:
    LG v40
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Surface Pro 3 [i5, 256GB, 8GB]
    ROM:
    MS Win8.1 Pro -unlocked Pwr Opt
    Info:
    -Win10 Update BLOCK!
    Platta 2:
    Samsung Galaxy TAB S3
    Sant här hittade jag faktist 1 som skrev detta. De mesta positiva jag läst i hela tråden haha
    :P

    - (Jag hade en sån där gammal Sony Walkman bandspelare som barn haha) Metallic Blue even med oranga vadderingskuddar för öronen <3

    För de första tack för screenshotz :-* För det andra jag hade också en eller 2 tidigare modeller av Sony där de hade samarbetat med Walkman, plus att den hade en ok kamera för sin tid(tror den hade en slidecover för kamera lensen), men det var nog före "smartphone eran" Jag tror det var på den tiden då Nokia var på gränsen till att antingen rocka mobilvärlden men det blev fiasko. exempelvis Nokias N8:a och N950 tror jag den hette med ubuntu. Den var ju frän som fan (nokias 950 tror jag den hette man kunde dra ut ett fysiskt tangentbord), dom kom ju lite senare har jag för mig. (Blev lite offtopic :innocent: )

    Hursomhelst. Jag hoppas både på förbättrningar genom mjukvaru uppdateringar samt att man kan få bättre inställningar på ljudet både stock och förhoppningsvis att man kan lägga in custom med magisk/root. Men som de låter nu på Swedroid så är mark II nästintill sågad efter att ha läst hela tråden. :(

    Så ja va fan gör man.

    *Köpte en LG v40 Thinq (då jag vart utan mobil abrupt) - Ljudet är bra, trevliga inställningar även i stock. Men jag klarar inte av att låsa upp bootloadern R/T att fastboot hänger sig när den försöker skriva ut device-id. Så jag tänker inte ta chansen att sprätta plomberingen på mobilens xperia mark II förpackning förrän jag ser mer eller får höra mer bevis om hur den faktist låter. För isåfall får jag helt enkelt lämna tillbaka den och vänta. Jag hade verkligen förhoppningen att de hade skapat den här mobilen precis som nån skrev tidigare. Sonys trademark, vilket ffa för mig var kvalite rakt igenom, men också att de hade bra rykte om deras walkman enheter och att detta skulle vara någon form av samarbete med "Walkman" vilket så klar ger en positiva nostalgi vibbar. Jag minns att jag släppte sony som märke då det var enklare att root:a Samsungs då de var mest populära på xda devs (enligt min uppfattning). Kom ju ut custom roms efter custom roms på löpande band till de flesta av Samsungs flaggskepp.

    Anywho förhoppningsvis är det inte över än :eek::teeth:
     
    Last edited: 1 jul 2020
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag var och handlade igår. Så jag for samtidigt in på min lokala Elgiganten för att i vart fall kolla in/känna på Xperia 1 Mark II. Den fanns i lager där enligt hemsidan.

    Men bara en vit Xperia 10 Mark II fanns tillgänglig på bänken där de andra mobilerna fanns.
    Ingen alls av Sonys nya flaggskepp.
    Bäst exponering och skyltning av iPhone, Samsung och Huawei i vanlig ordning.;)
     
    bernard gillar detta.
  10. MattiasH82

    MattiasH82 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2020
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    14
    Ljudet är bra. EQ och andra inställningar skall enligt mig aldrig behöva göras. Ett par bra hörlurar är det som gäller för att återspegla ljudet som det är tänkt att vara.
     
    bernard gillar detta.
  11. htiawe

    htiawe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2016
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Info:
    Lawnchair Launcher alt Nova
    Telefon 2:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 3:
    P40 Pro+
    Telefonen är inte perfekt men ljudet finns det definitivt inget att klaga på. Tvärtom.
     
    dragontrumpetare och bernard gillar detta.
  12. eswa86

    eswa86 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2020
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    14
    Håller helt med! Om du vill ha det bästa inom ljud, köp en LG. Jag har inga klagomål, det låter bra för alla sub 5000 kr hörlurar tror jag. För tweaks kan jag rekommendera ReEQ, eller vänta på root och installera Viper4Android. Om du vill ha snabb hårdvara (snapdragon 865) med hörlurar är detta det enda alternativet tror jag.:)
     
  13. soulistic

    soulistic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2012
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Håller med, ljudet på min uppfattar jag som bättre än min gamla Samsung S9 Plus och jag är ganska kräsen. Överlag en bra telefon men kameran känns inte helt klar ännu. Tror däremot att de kommer tweaka den lite. Hade även önskat att man kunde ställa in storleken på ikoner utan att byta launcher
     
  14. eswa86

    eswa86 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2020
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    14
    Jag tycker att hardware på den här telefonen är mycket bra! Men software har vissa utmaningar. Återigen, en hel del av dem är lätt att lösa med appar eller byta en launcher. Dessutom antar jag att vi kan få en fungerande GCam-version, som sedan löser de flesta klagomål om point-and-shoot-förmågor. Jag har tro och är väldigt nöjd med formfaktorn, inget notch, IPrating och 3.5mm-jack i kombination med snabb chipset!
    Kanske jag är för positivt ;-)
     
  15. miper82

    miper82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2011
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER


    Kommer från note 8 och fullkomligt älskar denna. Skönt att kliva bort från Samsung tycker jag, provade en s20+ och det var inget för mig. Xperia känns så otroligt mer premium än Samsung.
     
  16. MrMarkram

    MrMarkram Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2020
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    Har någon av er fått era Sony wh-1000xm3?
     
  17. MattiasH82

    MattiasH82 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2020
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    14
    Nix. Undrar hur lång tid det kan ta?
     
  18. Ninni

    Ninni Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2020
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    69
    Nix. Ingen info om hur länge det kommer att dröja heller.
     
  19. MrMarkram

    MrMarkram Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2020
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    Antar att det kan ta ett par månader
     
  20. ZaZa

    ZaZa Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har absolut ingen erfarenhet när det kommer till trådlös laddning, vilken laddare hade ni rekommenderat?