Bra antennkvalitet

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av selektah, 2 jul 2020.

  1. selektah

    selektah Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Go kväll. Jag har flyttat långt ut/in i skogen och skulle behöva tips och råd på en mobil som har bäst möjligt antenn! Jag har kollat på den här sidan: Compare quality and prices on smartphones - SmartphonesRevealed.com och provat bli klok. Men jag är lite osäker på hur dom bestämmer antennkvalitet på den sidan då dom skriver att SAR-strålingsvärdet är ett värde som visar hur bra mottagning man har. Kan verka som dom bara bestämmer antennkvalitet ut ifrån SAR. Jag har sista dagarna nästan bestämt mig för att köpa en Samsung Note10 Lite då den får 10/10 där, men nu så kom Comviq med P30 Pro till ett bra pris. Så då blir man ju lite sugen på den fast den får 7/10 och det känns ju rätt mycket dåligare med tanke på antennkvalitet. Så kanske för att smala ner frågan så undrar jag om någon har erfarenhet av båda note10 lite och p30 pro? Med tanke på signal alltså.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är inte så stor skillnad mellan telefonerna då de har ungefär samma förutsättningar (som i modemet de använder och energiförbrukning etc.), så på den punkten är det nog lite hugget som stucket idag.

    SAR är inte direkt en indikator på hur bra mottagningen är, så det är nog inte så vägledande.

    Bäst är en operatör med stöd för WiFi-samtal och sedan en LTE-router med riktantenn. Dvs om du även har problem med samtal - är det bara data som är problemet behöver du förstås inte bry dig om stödet för VoWiFi.

    Alternativt en 3G/LTE-repeater om du inte vill utöka med ett dataabonnemang eller har problem med samtal och ej möjlighet till VoWiFi, men det kräver tillstånd från operatören innan en sådan införskaffas, så man inte stör nätet för andra: Repeatrar | PTS, OPERATÖRSGODKÄNDA Repeater färdiga kompletta paket
     
    Last edited: 2 jul 2020
  3. selektah

    selektah Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tackar! Bra tips! Är dock inte helt 100 enig med att det inte är så stor skillnad på mobiler. Har en Nokia 7 plus som jag inte använder pga halvtrasig laddport men jeg har jämfört med appen LTE Discovery på den och en p20 och en Samsung a70 och en Asus Zenfone 6 och nån annan och skillnaden är enorm. Nokia 7 Plus var helt klart vinnaren ut av alla och den får också 10/10 på den sidan jag länkade till. Hm. Sämst av alla har varit A70 som också nu är den enda telefonen jag har som funkar förutom att mottagningen är helt sjukt kass hehe. Alla vart testade på samma plats också.
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur stor var skillnaden i praktiken när du jämförde? Har du kvar dBm-värdena du mätte upp med LTE discovery?

    Vad brukar du ligga på för dBm när du är i skogen?
     
  5. selektah

    selektah Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har inga screenshots av mätningarna men Nokian låg på typ -90-nånting och om jag minns rätt så var -93dBm kanske bästa mätresultat med den, medan A70n ligger på runt -119dBm.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Märkligt med så stor skillnad med A70 - jösses. Mer normalt brukar det diffa på några dBm beroende på föruttningarna, men -90dBm är ju väldigt svagt, och då har känsligheten förstås större betydelse.

    Anslöt alla på samma band?
     
  7. selektah

    selektah Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ja. Kanske det bara är min A70 som har nåt fel på antennen. Funderar på att beställa P30 ändå från Comviq för man har väl nåt sorts öppet köp några veckor om jag minns rätt? Så man kan se om det blir bättre, fast just med Nokia 7an så ska det sägas att den låg med ett minst 10dBm högre värde än alla andra telefoner jag mätt med, alltså alla andra hade ett värde på gött under -100dBm.
     
    bernard gillar detta.
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om du bara kollar själva dBm, finns den funktionen inbyggt i Android och behöver inga appar till det. Finns under Inställningar -> Om telefonen och sedan brukar det vara under Status. Låter nästan om om A70:n valde att använda ett annat band, som har sämre yttäckning
     
  9. selektah

    selektah Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nu är jag mitt inne i Enköping. Varierar mellan -103 och -109.
     

    Bifogade filer:

  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det måste nästan vara något galet med telefonen, för det värdet är ju orimligt om du inte befinner dig i typ radioskugga.

    Kan du testa något annat SIM-kort med telefonen och se om det är samma problem? Hade nog lämnat in den på garantin.