Volymknappen... igen

Diskussion i 'Xperia 1 II (2020)' startad av Banan, 2 jul 2020.

  1. Banan

    Banan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Nån som hittat att nån inställning så att volymknappen ändrar det som används på samma sätt som i fotoappen? Dvs mediavolymen när ljud spelas och ringsignalen när inget annat ljud spelas. Så som det var gammalt tillbaks.
     
  2. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det är tyvärr Sony som vikt sig och följer Googles standard för hur volymknappen ska fungera. Jag tror det hände redan när Android 9 kom. Volymknappen är enbart till för mediavolym numera. Jag känner inte till något sätt att ändra det ifall man inte kan hacka programvaran eller byta till nån custom-rom, så man får vänja sig vid att man får mixtra lite extra för att påverka ringsignalen.
    Å andra sidan finns det ju (åtminstone på Xperia 1, jag tror det är samma på Mk II) dels menyknappen som visas under volymgrafiken när man trycker på volymknappen, den visar alla volymreglage, och dels den lilla symbolen ovanför volymgrafiken som är en toggleknapp som växlar mellan normal ringsignal, vibration och helt tyst.
     
  3. Banan

    Banan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jo det var så jag förstod det när dom tog bort funktionen. Det konstiga nu är att den finns i googles egen foto app och bara där vad jag se så här långt.