Diskussion: Mobilnät, täckning och hastighet

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Cupcakes, 9 feb 2016.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Oj, pinsamt att Tele2 verkar ha överbelastning på Odenplan också. Det är ju ett ställe där, åtminstone, Telia och Tre kan leverera höga hastigheter. Men att ha ett överbelastat nät där vid 9.30 är ju inte positivt sett till att det är mer människor i rörelse där andra tider på dygnet...

    Tele2 verkar ju ha genuina problem i största delen av Stockholm åtminstone. LTE-A eller ej..
     
    Last edited: 25 jun 2020
    bernard och 6150 gillar detta.
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 348
    Mottagna gillanden:
    17 819
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Matte1976 och 6150 gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 348
    Mottagna gillanden:
    17 819
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jo då, Pixel 3a har stöd för alla svenska band, och 4G+ särskilt om du köpt den hos Google Store Tyskland eller här i Sverige, bara det att den medföljande mjukvaran inte visar när du är ansluten till 4G+, utan visar som iPhone gör, bara 4G ikonen
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 382
    Mottagna gillanden:
    1 735

    MINA ENHETER

    Den är köpt hos Inet. Osäker på ursprunget.

    Jag brukar som allra mest få hastigheter runt 150 Mbit/s, och det högsta jag har fått är antagligen resultatet jag just lade upp, 189 Mbit/s. Vissa i tråden med Telia brukar ju visa hastigheter över 300 Mbit/s - förstår att det är under riktigt optimala förhållanden, men ändå. Jag har aldrig ens varit i närheten av något sånt. Bland annat därför jag antog att 4G+ saknades.

    Halebop tog ju bort hastighetsbegränsningen för ett tag sedan, så Halebop och Telia borde funka likartat.

    Vad beror det på i så fall? Har Pixel 3a sämre hårdvara eller saknar någon komponent, jämfört med t.ex. Samsung Galaxy S20, som jag tror använts i tråden vid vissa riktigt bra tester?
    Jag bor ju i en storstad, åtminstone några gånger borde jag gjort hastighetstester på platser och tider där förhållandena för ett gott resultat är utmärkta.
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 348
    Mottagna gillanden:
    17 819
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Modellnummer brukar stå på baksidan.
    Det beror helt på hur nätverket är i det område du är i, hur mycket belastning det är på nätet, din telefons hårdvara och täckningen. Pixel 3a stödjer 3CA, S20 har stöd för fler CA, men det kan också vara så att nätet inte klarar av mer på dina ställen. Det är väldigt individuellt
     
    N6290 gillar detta.
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Pixel säljs ju inte officiellt i Sverige så det verkar som att Google inte har sett till att den accepterar de nätverk vi har vi Sverige fullt ut. Vad jag har märkt så vill den bara kombinera två frekvenser, vilket ger 2 CA. När de flesta telefoner som ger höga hastigheter använder 3 till 4 CA. Du kan inte göra så mycket för att få högre hastighet, utan begränsningen ligger i din hårdvara.

    Carrier Aggregation (CA) visas som 4G+ på många mobiler. Din mobil använder alltså det man kan kalla 4G+, då det innebär att flera frekvensband används. Du ser det genom att det står LTE-A i NetMonster och att du använder, exempelvis, 1800 och 2600MHz vilket är 2 CA.

    Gällande NetMonster och den adress/plats som visas så är det endast en uppskattning och inget som nödvändigtvis stämmer med verkligheten. Ingen har alltså felaktigt angett att siten finns i Danmark. Ett högre RSSI-värde innebär högre signalstyrka, dvs -70 är bättre än -80. Men det är inte allt, interferens påverkar också.

    Vad teoretisk maxhastighet är vet jag inte, det beror på det aktuella frekvensutrymmet som används i området. Men resultatet du fått är bra för att vara 2 CA.

    Gällande Pixel så verkar den endast ha möjlighet för 2 CA i Sverige. Det gäller både Pixel 3 XL och Pixel 4 XL. Det verkar inte vara möjligt att få till fler. Varför? Vet ej, men det handlar nog om hur Pixeln är konfigurerad.
     
    bernard och N6290 gillar detta.
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 382
    Mottagna gillanden:
    1 735

    MINA ENHETER

    Tack för förklaringarna! Mycket matnyttig info som jag inte kände till.
    Det med att Pixel tycks vara begränsad vad gäller antalet CA borde man ju undersöka vidare, och försöka få fram en förklaring till.

    Jag läste på om vad RSSI/RSRP/RSRQ och dBm (decibels per milliwatt) är för något och förstod konceptet ganska bra.

    "Thus, when an RSSI value is represented in a negative form (e.g. −100), the closer the value is to 0, the stronger the received signal has been."

    Lite citat av värde:
    "Typically, a strong outside signal would clock in somewhere around -50 to -70 dBm, while anything below -100 dBm would be considered weak (-110 means no signal at all)."

    "Measured in dBm, a signal of greater than -70 dBm is considered an excellent signal in all networks. A poor signal will be -100 dBm or worse in 3G networks and -110 dBm or worse in 4G networks."

    "Let’s say that your cell phone has 5 bars of service at 3G or 1X. What that really means is that your signal strength is excellent at about -70 dBm. Now you have 5 bars at 4G/LTE. Seems much better, right? Not necessarily. Excellent signal strength for 4G is around -90 dBm. In this case, you may have a stronger signal with the 3G! Check the dBm to see what your strength really is."

    Det jag inte riktigt får ihop är skillnaden mellan RSSI/RSRP/RSRQ. Någon som vet, mer än att skalorna skiljer sig? Netmonster visar alla tre värdena i appen, men i notifikationsfältet är det RSRP som synliggörs, inte RSSI, vilket hade varit det förväntade. I artiklarna jag citerat ovan så framgår det inte vilket värde man avser, man anger bara enheten dBm, så hur ska man veta vilket? Blir ju väldigt svårt att jämföra då.

    -73 dBm (RSRP då alltså, eftersom det är vad Netmonster valt att visa i notifikationsfältet) borde vara när jag stod precis bredvid basstationen, några enstaka meter bort. Enligt citaten ovan ska det vara ett bra värde, men beror ju lite på vilket av RSSI/RSRP/RSRQ som används i artiklarna. (RSRQ kan ju uteslutas, den skalan går inte så långt ner).
    Men borde jag inte ha fått ännu bättre än -73, med tanke på hur nära jag stod? Hur nära 0 kan man komma när det gäller såna här värden egentligen?
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 348
    Mottagna gillanden:
    17 819
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad är det som gör att du tror det? För övrigt så är det Pixel 3a, inte Pixel 3 som det pratas om. Google säger 3a på deras hemsida, och köper man direkt från Google Store Tyskland iallafall så får man ju den versionen som gäller för Europa/EU och vi har ju samma nät inom EU. Jag skulle mer tippa på att nätet i området inte har stöd för mer än 2CA
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Är du säker på att Telia har en site där du stod? Har du testat att röra dig lite längre bort för att se om resultatet förbättras? Det är inte nödvändigtvis bäst att stå precis under en site, det påverkas av hur antennen är riktad.

    Här finns en liten beskrivning av de olika värdena.

    Det handlar inte om vad jag tror. Det handlar om hur olika Pixel-modeller faktiskt har anslutit till nätet. Det är bara att du testar själv och ser. Jag vågar även säga att du har fel i det du skriver med att det handlar om nätet på platsen.

    Jag har inte varit med om att en Pixel 3 XL eller 4 XL har haft mer än 2 CA samtidigt i Sverige. Självklart har det testats med flera operatörer, i områden där det finns 3 CA eller mer aktivt. Även kompisar har kollat på sina Pixels för att se. Även resultaten @N6290@N6290 fått visar ju på samma sak.

    Nej, vi har inte samma nät inom EU. Till stor del används liknande frekvenser, men det kan skilja sig mellan olika länder. Pixel-telefonerna (åtminstone 3 XL och 4 XL) verkar vara konfigurerade för att användas i de länder där de säljs och således är modemet konfigurerat att hantera de nätkoderna och vissa CA-konfigurationer. När telefonen sedan ansluter till ett nät med annan nätkod, så beter den sig annorlunda och verkar då endast vilja köra 2 CA. Sen kan det ju absolut vara så att Pixel inte har stöd för de CA-kombinationer som används i Sverige, men det känns högst otroligt.
     
    Last edited: 28 jun 2020
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 348
    Mottagna gillanden:
    17 819
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Well, den Pixel 1 XL jag har här hemma får jag in 3CA med
    Screenshot_20200628-090257034.jpg
    Så visst går det o få 3CA med Pixel och enligt Googles hemsida för just specifikationer för Pixel 1 så säger de att den ska ha stöd för 3CA med de band som vi använder inom EU "LTE 3xCA: B1+B3+B3, B1+B3+B5, B1+B3+B8, B1+B3+B20, B1+B5+B7, B1+B19+B21, B1+B41+B41, B3+B3+B5, B3+B3+B7, B3+B3+B8, B3+B7+B7, B3+B7+B8, B3+B7+B20, B3+B7+B28, B7+B7+B28"
     
    Last edited: 28 jun 2020
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det visar ju absolut ingenting om CA på Pixel 3a, 3 eller 4 vad du får in med din Pixel. Men det är ju jättebra att du får 3 CA. :) Det verkar dock som att något har förändrats med de Pixel jag nämner i mitt inlägg. Antingen så är stödet för CA-kombinationer så begränsat att det fungerar bristfälligt i Sverige eller så vill telefonen inte kombinera de band vi använder mest pga hur modemet är konfigurerat. För mig låter det andra mest troligt då Qualcomm 855 fungerar jättebra i andra telefoner sett till hur de ansluter till nätet.
     
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 382
    Mottagna gillanden:
    1 735

    MINA ENHETER

    Tack, jag läste den artikeln tidigare, men det hjälpte inte fullt ut att förklara skillnaderna.

    Jag är nog så gott som säker på att Telia har en site där. Det är sista utpunkten västerut i den här delen av Sverige, och bästa (och enda) möjligheten att ge täckning över öppet hav västerut. Taket till byggnaden var fullkomligt späckat med sändare. Skulle tro att samtliga svenska operatörer huserar där.

    När jag stod på några meters avstånd, så fick jag det bästa resultatet, vilket jag delade i tråden. (Jag stod aldrig rakt under basstationen, utan några meter bort). När jag rörde mig längre bort på ön fick jag sämre hastighet, och även sämre dBm (se värden i mitt första inlägg).

    Jag lyckas faktiskt inte hitta Telias täckningskarta just nu. Var finns den? Länk? Den visar ju förvisso inte placering av basstationer, vet jag. Men jag kan som exempel visa Tele2:s täckningskarta, där det framgår ganska tydligt att ön Vinga har en basstation (röd plupp är ön), då just denna ö ger några mycket synliga pluppar av täckning västerut (färgerna betyder Mycket god täckning - Blått, God täckning - Grönt respektive Bastäckning - Gult, sen är det öppet hav till Danmark och antagligen avsaknad av täckning).
    [​IMG]

    Så med stor sannolikhet borde Telia husera där på ön också. Annars vore det ytterst märkligt att jag fick ett så bra resultat.. (vad gäller hastighet ner - hastighet upp och ping var väl inte så starka däremot).



    Jag har använt Netmonster i mer än en månad vid det här laget, och hållit ganska bra koll på vad den visar. Kan säga att jag aldrig har sett den vyn du har, med 3CA. Hade reagerat ganska snabbt om jag någon gång sett det. Har haft 2CA däremot en majoritet av tiden.
    Jag rör mig under en normal vecka i stora delar av Göteborg, inklusive centrala delar. Så någon gång borde jag fått 3CA, kan tyckas, om det vore möjligt. För nätet är ju rejält utbyggt i stadens centrala delar åtminstone. Är nog beredd att dela slutsatsen från Cupcakes att Pixel 3a inte fungerar på avsett sätt i Sverige i detta avseende, av något skäl.

    Min Pixel 1 har tyvärr gått sönder. Ska dock undersöka med en släktings 1:a om jag lyckas se 3CA. Det borde jag se, med tanke på det du beskriver. Verkar ju skilja sig mellan telefonerna, något har hänt tycks det.
     
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 348
    Mottagna gillanden:
    17 819
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Täckningskartor - Telia.se
    På Tele2s täckningskarta kan du också välja att visa basstationerna på kartan för 2G/3G och 4G genom att zomma in på området och slå på "Visa nätelement". Då kommer den visa basstationerna för det nät du valt att kartan ska visa, alltså 2g 3g eller 4g
     
    N6290 gillar detta.
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kollade täckningskartan på platsen och det ser mycket riktigt ut som att Telia har en site där med.

    När du testar, använd gärna Speedtest-appen och testa mot SUNET eller Tele2-servern. Det är två servrar med bra kapacitet. När du testar via Bredbandskollen i webbläsaren kan resultatet bli mindre pålitligt, likaså med deras vanliga app som verkar fungera sämre och sämre.

    När du har 2 CA med 2600 och 1800MHz hos Telia borde du ha runt 35MHz tillgänglig bandbredd, vilket praktiskt bör ge topphastigheter på strax över 200Mbit/s - men exakt vad den teoretiska hastigheten är vet jag inte. Självklart påverkas detta av belastningen också.

    Teoretiska maxhastigheten beror på hur nätet är konfigurerat osv också. Men en gissning är att teoretiska maxhastigheten ligger mellan 200-300Mbit/s.
     
    N6290 gillar detta.
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 382
    Mottagna gillanden:
    1 735

    MINA ENHETER

    Tack för länken. I google-resultatet dök det upp under titeln "Täckningskarta för Telia Wifi" och det lurade mig. Tack också för tips om "Visa nätelement" - hade hört att Tele2 skulle visa basstationer och deras exakta plats men visste inte hur man fick fram det.

    Tack för tips och informationen.
    Det ser ut som att Telia har en site där med, skriver du. Bara nyfiken, gjorde du samma kontroll av kartan som jag gjorde ovan för Tele2, där det syns att täckningen verkar utvidgas just runt ön? Eller har du någon annan metod eller något knep för att hitta basstationer för Telia? Tele2 är väl ensamma om att visa exakt plats offentligt, om jag minns rätt vad jag läst i annan tråd för ett tag sedan.

    Om jag vill hitta Telias närmaste basstation sett från min bostad (jag bor i stadsbebyggelse) - något knep? Om man mailar Telia så kanske de skulle svara.
     
  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kollade på samma sätt som dig. Brukar vara ett ganska enkelt sätt att se, men det fungerar inte om det finns för många siter inom samma område. Tele2 är de enda som visar var siterna finns, ja. Om de hade visat hur antennerna varit riktade hade det varit guld! Men informationen om var siterna finns kan absolut underlätta - och bara det är ju mer än vad de andra operatörerna gör.

    Tveksam till att Telia skulle svara på var din närmaste site finns, du kan antagligen få en riktning åt vilket håll den finns. Det brukar oftast vara information som de inte vill gå ut med. I stadsmiljö är det dessutom inte helt ovanligt att man inte ansluter till siten som är fysiskt närmast.
     
    bernard gillar detta.
  17. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Intressant. Antar att 3g på 2100 får mindre bandbredd då eller använder de bara 900 i uppsala? Hade varit intressant med en mätning på 3g för att se om hastigheten där blir lidande.
     
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Som jag fattat det kör de i princip uteslutande på 900 för 3G i områden där man använder mer utrymme för 4G/5G. Hur det fungerar exakt vet jag inte, Telenor har ju tillstånd där som kan användas för 3GIS. Säkert reglerat i deras avtal. Det är nog inte så många som använder 3G idag heller, med tanke på att, framförallt, Telenor tittar på att släcka ner sitt 3G-nät och faktiskt redan har börjat.

    Men absolut - skulle vara intressant! Det borde vara likadant där 3 har 5G aktivt.
     
    Last edited: 3 jul 2020
    bernard gillar detta.
  19. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Sett till att det är minst 35MHz bandbredd om borde användas, så är det en rätt så beklaglig hastighet. Om än okej.

    Telia har ej LTE på 2100MHz. De har inte ens ett eget tillstånd för att använda 2100MHz.
     
    Matte1976 och bernard gillar detta.
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 348
    Mottagna gillanden:
    17 819
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, jag såg att netmonster visade för 3G hos Tele2, My bad. Vet ej vad för band det var. Redigerar inlägget när jag kommer hem