Köpråd på mobil för äldre person önskas

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Salvion, 2 jul 2020.

  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Hej

    En nära anhörig har numera ofta problem med att komma ihåg och att slå in pinkod på sin mobil (Google Pixel 1 XL)
    Darrhänt och ser ganska dåligt och då jag inte kan åka dit och hjälpa till med telefon var och varannan dag undrar jag om råd på en ny telefon?

    Jag har googlat och hittar olika Doro osv, men samtidigt är ju en telefon en viktig del för tex bankid och mobilbank osv så det får ju inte vara hur gammal android eller ios som helst och då frågar jag er, finns det en telefon som ni VET är bra och skulle innebära en positiv skillnad att köpa? helst obunden och inte för dyr då personen är ganska teknik ointresserad.
    Bara större symboler/appar undrar jag om det är värt att köpa nytt för, så riktiga förbättringar finns det?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Större skärm är i regel bättre, men sen finns ju en gräns för när det börjar bli svårt att hantera.

    Ett tips är penna, då det gör det lättare om finmotoriken besvärar: Styluspennor - Mobilt

    Men annars bara välja en launcher som passar för ändamålet och kanske kika på tillgänglighetinställningarna för Android i samma veva.


    PIN-kod-problematiken är lite knepigare, men ansiktsigenkänning kanske räcker?

    Ett tjockare fodral kan också underlätta och passar bra om det finns risk för att telefonen kan åka i marken.

    Vad gäller förslag på lur så Xiaomi Mi 10 Lite kanske? https://www.amazon.de/dp/B088HTN7TC/?tag=oid02-21
     
    Last edited: 3 jul 2020
  3. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @bernard@bernard
    Tack för svaret! jag trodde det skulle bli massor av svar, men icke (inte för att på något sätt sänka ditt svar!)
    En penna är en sak jag inte tänkt på, funderar om han skulle kunna ha en penna med sig överallt hela tiden för att vänja sig, tveksam men å andra sidan är ju inte priset direkt avskräckande på dom du tipsade om så kan vara värt att prova och/eller undersöka.

    Ansiktsigenkänning har jag på min pixel 4 men inte han på sin pixel 1 såklart och för egen del tycker jag det för MIG fungerar mycket tveksamt, och då tänker jag på hur och var jag behöver låsa upp min mobil, är inte alls nöjd, men det betyder ju inte att det inte funkar för honom.

    Telefonen du länkar till är det något speciell orsak varför du väljer just den? får inte tyska amazon att översätta speciellt bra även om jag har språk EN så jag kan tex inte se om den har ansiktsigenkänning?

    Skulle du säga att det är ett uppköp jämfört den befintliga pixel 1?
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ansiktsigenkänning för upplåsning av telefonen finns på alla Android-telefoner, men däremot är Pixel 4 ensam om den säkrare varianten som bygger på IR.

    Note 10 Lite har en stor skräm och erbjuder förmodligen bäst prestanda/specar i förhållande till pris just nu. Ja, den är helt klart en uppgradering jämfört med Pixel 1 XL.

    Om ansiktsigenkänning är en dealbreaker är det väl iPhone X och framåt som gäller, då FaceID fungerar med tex BankID osv också, vilket det inte gör på Android i dagsläget.
     
    Salvion gillar detta.
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Bara en undran, men måste personen ha en pin-kod på telefonen?
     
    bernard gillar detta.
  6. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Super bra svar, verkligen! då är jag med!
    Jo en Apple telefon vore ju mer rätt tror jag också (även för mig kanske....)
    Men dom är så jäkla dyra att man....ja åtminstone i detta fallet tror jag.
     
  7. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Absolut inte även om det är en säkerhetsgrej, men då detta är min far och han nu ligger på sjukus i en annan stad och jag inte i vilket fall som helst får besöka honom gör ju allt hjälp från min sida aningen svår...men min fundering var att slå av pinkoden när jag undersökt hur man gör och någon kan hjälpa honom med det.
     
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Min mor har tidigare haft en Doro men hon har klarat sig bra i ganska många år nu på billiga Samsung. Då med en penna, minns inte om pennan har ett fack i fodralet eller ej.

    Just hon har oftast med sig flera par glasögon så väskan för en stylus finns.

    Är ganska förvånad att det gick bra med default launcher så länge vi ökade teckenstorleken och skärminzoom eller vad det heter. Har precis köpt en Samsung A21s som ska ersätta hennes uråldriga telefon, hon får den nog först nästa vecka så kan inte ge någon recension. Tror det blir bra med zoom och teckenstorlek där med och plus för en stor skärm. Väldigt billig så det gör inget om den går sönder eller får fötter.

    Vi försökte (förr, många år sedan) med andra launchers men problemet med de som var gjorda för folk som ser dåligt var att de var på engelska, ett språk min mor inte behärskar så bra. Nova launcher har jag för mig var ganska bra för att ändra gridstorlek. Skulle vara intressant att veta om det finns bättre launchers på svenska idag.
     
    Salvion gillar detta.
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag skulle överväga o bara stänga av pin-koden och låta han ha kvar samma telefon han har nu. Min far kör inte med skärmlås, men han har inte heller Bank-ID eller så
     
    Salvion gillar detta.
  10. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @Zooklubba@Zooklubba aha det där med ett fodral som kan hålla pennan var ju fan lysande! måste se om jag kan hitta ett sådant! och med @jnsson@jnsson tips är vi kanske en billig lösning på god väg!

    Skall överväga alla bra tips! :D