Diskussion: Postnord - leveransfrågor, nya tjänster & nyheter etc.

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Swedroid, 15 maj 2017.

  1. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Inte så konstigt när folk inte kan shoppa i affärer som de brukar göra, de vill ändå handla på något sätt när pengarna bränner i fickan... ;)
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nu är det säsong igen:

     
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Idag när jag skulle hämta ut paket åt sambon så verifierade hon med BankId i PostNörd-appen men registreringen gick inte igenom så det var bara att vända hem och och hämta legitimationen :( (tur att vi bor så nära ombudet). I min mobil stod det inte heller att det var verifierat.

    Jag skrev en syrlig kommentar till PostNörd i appen...

    Tänk på att kolla i mobilen som ska användas när paket ska hämtas ut att det verkligen står att paketet är verifierat med BankId.
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 207
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Bara hos mig som ett paket som var beräknat att komma idag (och som också passerat den stora sorteringsterminalen under natten) inte kommit fram som den brukar?
     
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Kan man alltså få det automatiskt nu för tiden? När jag har använd funktionen så har jag skickat (den digitala) avin vidare till den som ska hämta ut.
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 207
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, man måste naturligtvis skicka vidare den QR kod man får efter att ha verifierat sig
     
  7. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Jag behövde skicka ett viktigt paket snabbt till Kanada. Kollade på Postnords hemsida där de hade en lista med länder de kunde leverera till och inte leverera till under Corona perioden. Det fanns även statistik på hur många dagar det skulle ta, dvs ifall de avvek från ordinarie.

    Till Kanada stod det normal hantering med EMS ungefär 3 dagar. Jag gick på den varianten och betalade den extra kostnaden för EMS. Paketet lämnades in hos ICA Maxi, fick registrering i appen senare den eftermiddagen att paketet lämnat butiken.

    Efter det har spårningen slutat fungera. Jag kontaktade Postnord över telefon efter 1 vecka, de sa att ibland kan det missas att skannas vid Express men paketet har iaf inte lämnat Sverige för den registreringen sker alltid, hon bad mig vänta några dagar till och sedan ringa in igen.

    Ringde in igen efter ett par dagar, fick besked att paketet förmodligen kommit bort och att jag ska göra en reklamation. Jag gjorde en reklamation och eftersom jag behövde skicka viktiga grejer så skickade jag på nytt med DHL express för en saftig summa. 4 veckor senare får jag upp en notis att paketet anlänt Kanada och 1 dag senare var den levererad. Kollade med Canada post och de sa att paketet inte hade legat på tullen utan de fick in den som appen registrerades. Alltså har paketet hamnat på vift från att den lämnade butiken i Sverige.

    Postnord svarar sedan på reklamationsmailet att paketet är levererad och avslutar ärendet. Eftersom det här blev en dyr historia för mig och jag kan förstå till viss mån Corona situationen, så jag bad om att få tillägget för EMS återbetalt då jag varken kunde spåra paketet, fick besked att den var försvunnen och den levererades ungefär vad det skulle ha kostat om jag skickade med B-post. De svarar att man inte kan garantera leveranstid, det köper jag men om inte ens spårningen fungerar... så har jag väl inte fått något av vad EMS tjänsten erbjuder?

    Tänker jag fel här? Innan jag driver det vidare så vill jag gärna få en annans synvinkel på det hela.
     
    N6290 gillar detta.
  8. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det är så jag också uppfattat det. Posten jag citerade ger dock intrycket att man tänkt sig att något annat ska fungera.
     
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Nu är det försent att kolla men jag använde qr-koden jag hade i min telefon (vi ser varandras paket), det har fungerat förut (det borde logiskt sett vara registrerat hos Postnörd att paketet signerats digitalt). Man borde inte behöva skicka vidare den qr-kod som finns i mobilen där paketet signerats (i så fall kan man säkerligen räkna ut hur koden ska se ut och modifiera den för att få ut paket som inte signerats och då har de dabbat sig ur säkerhetssynpunkt).

    Jag har inte fått något svar från Postnörd om varför det inte gick, de borde ju svara när de får negativa omdömen...
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 207
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Då måste ju ni båda ha lagt in samma försändelse på båda enheterna, annars måste man skicka vidare QR-koden. Tror inte så många lägger in försändelsen på mer än sin egna enhet
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Här har du nog missförstått.

    Bara för att din fru verifierat paketet med Bank-ID på sin enhet, så innebär det ju inte att din version av PostNord-appen låter dig hämta ut det signerade paketet, det är ju helt olika sessioner av appen och har ingenting med varandra att göra. Att du säger att ni ser varandras paket, måste bero på att du angett din frus epostadress och/eller telefonnummer i din session av appen så att hennes paket dyker upp av den anledningen, eller att ni delar på samma epostadress vid beställning av paket eller liknande.

    När man signerar paketet med Bank-ID, så skapas en ny säker kod, som måste visas upp i butiken. Koden (en bildfil) kan delas på valfritt sätt mellan personer, men dyker såklart endast upp hos den person som verifierat paketet. DET hade varit en säkerhetsmiss, om något, om vem som helst kunde hämta ut paketet när det verifierats från en helt annan enhet.

    Koden är slumpmässig såklart.

    Du hade inte den med dig, om jag förstår rätt, och blev därför nekad i butiken?
     
  12. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Vi har lagt in så våra paket hamnar på bådas mobiler, tycker det är enklare så!

    Om det så som du beskriver så förstår jag varför det inte fungerade. Tack för förklaringen @N6290@N6290!

    Med andra ord, när den som är mottagare av paketet signerar det så ska qr-koden som finns i den appen skickas till den som ska hämta paketet.
     
    N6290 gillar detta.
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 207
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Precis. Man får ju en ny QR kod när man verifierar sig med bank-id
     
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Idag väntade jag ett paket med Postnord. Tre flaskor "Möllers Tran" (fiskleverolja) som jag beställt från Meds.se.

    Jag var inte hemma men vid 12.30 ser min fru en Postnordbil som står ovanligt länge vid vår brevlåda. Hon går ut och talar med chauffören. Han visar paketet där en flaska gått sönder och hela paketet droppar av olja. Chauffören säger att han ska ta med paketet tillbaka och göra en reklamation.

    Vid 16.40 plingar det plötsligt till i Postnordappen och paketet är markerat som "Levererat till mottagarens postlåda". Jag går omedelbart ut till brevlådan men där finns ingenting. Tydligen har Postnord tagit den enkla utvägen att dumpa paketet nånstans och sedan markera det som levererat!!! :(

    Jag ringde till Meds och berättade som det var och frågade hur jag skulle göra. De var serviceminded och sa att de skulle återbetala pengarna. Produkten var slut hos dem annars skulle de ha skickat nya flaskor.

    Sedan tänkte jag att jag skulle ringa till Postnord och klaga på hanteringen men när jag kom fram möttes jag av beskedet att det var 120 samtal före... Jag la ner det.

    Riktigt rutten service av Postnord! :( :(
     
    Last edited: 28 sept 2020
  15. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Kan ju även ha varit ett handhavandefel. Har du testat att söka efter kolli-id:t på hemsidan? Testa att avvakta nån dag och se om det är på väg tillbaks till avsändaren.
     
  16. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Japp, ser likadant ut där:

    upload_2020-9-28_18-39-28.png
     
  17. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Det där låter aningen kriminellt i mina öron. Inte nog att de inte talade sanning utan även ljuger att de ska reklamera. Skulle det vara helt fel att polisanmäla då det tekniskt sett är stöld av dina produkter om än något skadade?
     
    svenix gillar detta.
  18. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Helt rätt att släppa det. Så länge du får tillbaka pengarna är det inte ditt problem utan något mellan posten och butiken. Men kanske kan vara bra att spara lite skärmdumpar och minnesanteckningar ifall posten eller butiken försöker hävda att brevet visst är levererat.
     
    svenix gillar detta.
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 207
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ska dock nämnas att den kön går ner snabbt. Har tagit mig 15-20 minuter så är jag framme med den kö placeringen när jag ringt
     
    svenix gillar detta.
  20. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Ok. Trist om det är så att nån gjort en fuling. Gjorde inte personen en anmärkning med bild och registrerade retur på plats? Det är så det ska gå till.
     
    svenix gillar detta.