TV 55" - bättre LED vs. OLED?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Amedi21, 4 jun 2020.

  1. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Tack för utförliga svar, det uppskattas. Är just nu lite insnöad på Philips 55pus8804, som har ambilight, inbyggd soundbar och dessutom ett överkomligt pris. När jag googlar verkar det som att den dessutom kna ha FALD men jag är osäker. Hur som helst kommer jag från en 43" LCD så jag blir nog nöjd och sparar överskjutande del till annat istället.

    En sak, som jag blev nyfiken på, är dock om följande är möjligt: läste någonstans att den har stöd för multiroomfunktioner. Om den inbyggda soundbaren lämnar en del att önska, kan jag isåfall via Google home skapa en högtalargrupp med tv:ns soundbar och en extern högtalare som jag ansluter via chromecast audio?

    Att kunna fästa en soundbar direkt under tvn är viktigt för mig, och jag blir inte klok på om det finns modeller som har särskilda fästanordningar för detta ändamål nedtill? Idag har jag en hemmasnickrad lösning för detta, se bifogad bild.

     

    Bifogade filer:

  2. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Det är svårt att uttala sig om just den modellen utan att ha sett den, så min rekommendation är att om du har möjlighet att se den live i butik så gör det innan du bestämmer dig.

    När det gäller den inbyggda soundbaren så tvivlar jag på att du kan koppla ihop den med Google, men jag kan ha fel. Jag misstänker dock att om du i framtiden vill ha bättre ljud så måste du antingen koppla till en extern soundbar eller receiver/högtalare.

    Jag personligen skulle ta ställning till följande:

    1. Kommer det vara din/familjens primära tv eller kommer den användas som en extra tv i sovrummet eller liknande?

    2. Hur länge planerar ni att ha tvn innan det är dags för byte/uppgradering?

    3. Hur viktig är bildens kvalitet?

    4. Hur viktigt är ljudet?

    5. Estetik?

    Även då tvn som du säger är en uppgradering från din nuvarande så bör du ta ställning till dessa punkter då du kanske ska leva med den i 10 år?

    Tekniken utvecklas ju som bekant och det blir väldigt lätt att man fastnar med något som är föråldrat eller inte är riktigt nöjd med.

    Så om svaret på fråga 1 är ja och på fråga 2 är 5+ år. Så skulle jag personligen kanske lägga mer pengar på att få en så bra bild som möjligt och sedan satsa på en bättre soundbar som kan hängas under tvn.

    Det finns många olika soundbar idag som är riktigt bra, tillexempel Sonos Beam som också kan utrustas med sattelithögtalare för att få bättre surround. (sonos beam kan exempelvis använda Ikeas sonos högtalare/lampa vilket gör att dom lättare kan smälta in och inte behöver synas)

    Jag är osäker på om tv apparater har fästen för soundbar men dom flesta går att hänga på väggen under tvn.
     
    bernard gillar detta.
  3. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Blev det någon tv?
     
  4. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Ursäkta segt svar från min sida. Dina fem punkter fick mig att tänka om ett varv och det har ännu inte blivit någon TV, men jag känner mig lite säkrare på vad jag är ute efter.

    1. Det kommer vara vår primära TV
    2. Minst fem, kanske tio år. Det som är avgörande är inte om det kommer ny teknik med hög vill ha-faktor, utan snarare om våra behov ändras, t.ex. om vi flyttar och vi i det nya hemmet har längre avstånd till TV:n. Det är därför vi vill byta ut vår 43" från LG mot en på 55", då vi för något år sedan flyttat från liten lägenhet till medelstort hus.
    3. Även om jag tidigare varit något av en teknikfantast har jag beslutat mig för att sluta försöka hålla mig med det senaste. Dels sparar vi pengar, dels blir ju glädjen av att faktiskt köpa något nytt och fint med ny teknik större när de inköpen väl görs (denna punkt gjorde att jag trots allt lutar mot en instegs-OLED just nu). Dessutom väger hållbarhetsargumenten tungt för mig.
    4. Ljudet är inte superviktigt, men jag nöjer mig inte med TV:ns inbyggda ljud. Jag har idag en LG-soundbar och fristående bas för 1500 kr som gör jobbet mer än väl för våra behov, varför jag funderar på om en TV med inbyggd soundbar skulle vara en smart lösning för min del. Min fru märker inte ens om soundbaren skulle råka vara avstängd när hon tittar på TV, så det är ingen mening med att lägga dyra pengar på det. Kanske köper jag en ny lite längre soundbar när vi väl har en ny TV på plats för att det estetiskt ska se bättre ut, vilket ju den femte punkten handlar om :)
    5. Estetiken är viktig, vilket talar för Oled. Philips-modellerna har ingen synlig logga framtill vilket jag gillar. Dessutom vill jag gärna prova Ambilight, så det lutar starkt åt en Philips-OLED just nu, även om LG på pappret verkar vara strået vassare. Jag tror att skillnaden är försumbar.

    Jag har frågat runt i olika butiker och ingen verkar känna till att det skulle finnas särskilda fästen för en soundbar direkt under TV:n. Jag är dock ganska säker på att det fanns förut, men jag antar att mitt behov är väldigt nischat :)

    Jag bevakar just nu följande modeller:

    55OLED754 (enklare fjärrkontroll, motsv. 50Hz)
    55OLED804 (fjärren med tangentbord på baksidan, 100Hz)
    55OLED854 (samma som 804 men med annat stativ - vi kommer dock ha den på väggen)

    Modellerna för 2020 har ju precis börjat komma ut och de är sådär orimligt dyra i början ändra fram till Black Friday, men jag kör gärna en modell från 2019.

    55OLED754 verkar gå att få för omkring 10 000 kr, vilket egentligen är en smärtgräns för mig, då jag fortfarande tycker att man kan få oerhört mycket TV egentligen för 6-7000 kr. Klivet upp till 13-14 000 kr känns helt enkelt omotiverat. Just nu hoppas jag att det går att få Philips OLED8-serie för strax över 10 000 kr.

    En annan reflektion: Jag ser också att Samsung 55" Q70 just nu går att få för 9 000 kr, men då tappar jag både OLED och Ambilight. Kanske inte är hela världen? Hur stor skillnad är det egentligen mellan QLED och OLED? Vad gäller Ambilight har jag läst någonstans att det egentligen inte är optimalt för ögat med det ljus som skiftar i färg bakom TV:n, att det bästa egentligen hade varit ett konstant varmvitt ljus, och det skulle ju gå att ordna med en LED-slinga som kan klistras bakom TV:n, och då kan vi dessutom få fyrsidig "Ambilight" istället för tresidig som finns på Philips-modellerna ovan.

    En sista reflektion: Jag tror att jag la mindre tid och energi på att hitta rätt hus, än vad jag har lagt på att fundera över rätt TV. :)


     
  5. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    1. Rent spontant tycker jag att om estetiken är viktig, så köp en tv utan soundbar. Då kan du själv välja soundbar och även byta i framtiden skulle du önska bättre ljud. Dom flesta soundbar går att hänga på väggen, även om det inte är lika smidigt som att hänga dom bakom TV´n.

    2. 100Hz eller mer är ett måste. Du kommer att få bättre flyt i bilden, speciellt vid snabba rörelser och scener där kameran sveper över landskapet. Med en 50Hz tv kommer bilden att vara ryckig.

    3. Precis som du säger så är det ingen annan skillnad på 804/854 förutom stativet, och eftersom ni ska ha den på väggen så spelar det ingen roll. (Jag har själv en 854/12 som hänger på väggen och jag är hur nöjd som helst)

    4. Det är stor skillnad mellan QLED och OLED.
    QLED är egentligen fortfarande en vanlig LED/LCD Panel, bara det att Samsung har lagt till ett bättre filter och kallar det för QLED. Samsungs toppmodeller har bättre svärta då dom har något som kallas för "lokal dimming" men detta går absolut inte att jämföra med svärtan/kontrasten du får från en OLED Panel.
    Dessutom bör väl tilläggas att en OLED är mer optimal om du ska hänga den på väggen då betraktningsvinkeln är bättre på en OLED.
    En QLED/LED/LCD bör man sitta mitt framför för optimal bildkvalitet, så fort du förflyttar dig lite åt sidan så börjar du tappa färg. En OLED kommer att ha perfekt bild oavsett vart du än sitter. (Om du har möjlighet så gå till en butik och testa att stå framför en QLED och sedan förflytta dig åt sidan, så ser du när du börjar tappa bildkvaliten. Gör sedan samma med en OLED, ganska intressant.)

    5. Vad gäller ambilight så använder jag det hela tiden då jag även har philips hue lampor, men det går att stänga av, eller använda ett fast sken i valfri färg om man nu skulle vilja göra det.
    Dom alternativ som finns på min tv är:
    AV
    Följ Video
    Följ ljud
    Följ färg
    Följ flagga
    Följ app

    Alla val har sedan undermenyer med olika valmöjligheter. Går du in på Följ färg så har du:
    Het lava
    Djupt vatten
    Grön natur
    Varm vit
    Kall vit

    6. Vad gäller ambilight under tv´n så är väl det en smaksak, men jag misstänker att det bara skulle distrahera mer, speciellt om du har en soundbar?
     
    bluppblupp, bernard och Amedi21 gillar detta.
  6. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Tack för ett fantastiskt utförligt svar. Det bekräftar en del av det jag läst mig till, och jag borde antagligen titta på en Philips utan soundbar (även om 55OLED903 med inbyggd soundbar, som försvunnit från prisjakt, såg riktigt trevlig ut). Jag lutar just nu starkt åt en Philips OLED 8-serie (har också Hue-lampor hemma). Nu handlar det helt enkelt bara om timing, att hitta en tv för ett överkomligt pris då de ligger lite i överkant sett till vad jag egentligen vill betala :) Tack återigen!
     
  7. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Här är en video på youtube som jämför svärtan mellan en OLED och Samsungs Qled:

    View: https://www.youtube.com/watch?v=UaIwB6tkFE0
     
    Amedi21 gillar detta.
  8. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Inga problem, är väldigt nyfiken på vad du väljer tillslut, så uppdatera gärna! :)
     
    Amedi21 gillar detta.
  9. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    316
    Tidigare hade jag jag en oled 55". Nu har jag en q90r 75". Jag tycker att svärtan är hur bra som helst. Pris per tum per kvalitet är bättre på 75 q90r än någon 77" oled tv anser jag.
    Jag älskar filmer men är ingen super bildkvalitets nörd. Jag saknar inte min tidigare OLED.
     
  10. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Bara för att jag var insnöad på en Philips Oled såg jag att elgiganten kommer köra 55pus8204 på sommarrean för 5555. Det är liksom för bra för att jag ska kunna motivera att lägga på 8000 kr för bättre svärta. Just nu är det en oerhört stark kandidat...
     
  11. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Är inte den 50 Hz dock?
    Då är det inte bara svärtan du förlorar, utan också flytet i bilen.
     
    Amedi21 gillar detta.
  12. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Kollade upp lite information om den tv'n och måste nog avråda dig från att köpa den.

    Här är lite information jag hittade på ett forum. (om du kan engelska?)

    "I had this TV delivered yesterday. Considering it's meant to replace a 10yr old Sony 40w5l4500 TV I was a little disappointed with certain things. Im just glad I didn't pay more for it. My main Tv is an LG Oled C8 and previously had a pioneer kuro.


    Motion isn't the best.
    With all settings turned off Altered Carbon on Netflix has slight soap opera effect which is annoying. My eys may get used to it but it's obvious coming from all my other sets.


    Sound isn't good.
    The sound isn't as good as my Sony and my LG blows all of them out the water. That may be because the LG is on a wall with a 15" recess behind it. The LG has decent bass but the quality of the sound is like a hifi speaker which surprising. The wife even picked up on the quality of the sound. Philips is very boxy sounding so good for a bedroom but not as a main tv. I'll try adding a Rel sub and see what that's like as I've a few lying around.


    Viewing angle.
    You need to view the TV head on in the centre of the screen. Any slight movement makes the black go lighter in the corners. "

    Här är en som svarar på hens observationer:

    " typically everything you have found is related to the limitations of the panel type on the TV. It uses a VA type panel, so viewing angles are very narrow. Its a 60hz VA panel at that, so motion will have more than average blur, with little option to improve motion compared to models that come with 120hz panels."


    Går man sen in på Philips egna hemsida och läser recensionerna på den tv'n så har den endast fått två stjärnor.


    Här är vad dom säger:


    "Backlight


    The image is very good during the day, watching in the evening is a tragedy of overexposure on the matrix, the uneven TV frame sticks out from the screen in some places"


    "excellent ambilight as everybody keeps saying but screen quality is just terrible. I had two TV replaced one after another and both have disasterous light bleeds and you do see them on TV when watching movies. It is a big gamble to buy a Philips to be honest. BBC app reported on Philips don't work - many people suffer. Also other thing work irratically."


    Som du ser så är denna modell inget att rekommendera.

    Jag pratade en gång med chefen på en stor elektronik kedja, (nämner inga namn) han sa att dom ofta rear produkter som dom vanligtvis inte kan sälja.
    Nu säger jag inte att detta alltid stämmer, men sen han sa det så kollar jag alltid extra noga innan jag köper en modell som är på rea. (Det kan spara många slantar i slutändan)

    Tänk också på att dom flesta butiker inte erbjuder öppet köp när det kommer till varor som är på rea. Det fick jag lära mig den hårda vägen.
     
    Amedi21 gillar detta.
  13. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 618
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    köp bara OLED så slipper du bli besviken.
     
    Amedi21 gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är en astronomisk skillnad mellan allt som inte är FALD eller OLED. Resten är i princip olika nivåer av uselt så snart man sänker belysningen i rummet, oavsett om TV:n är från 2012 eller 2020. Det går inte att på något vis komma runt begränsningarna med edge lit eller direct lit. Visst har färgåtergivning, upplösningen, uppdateringsfrekvens/input lag och bildbehandling blivit bättre, men i övrigt dras tekniken med samma problem som sedan begynnelsen vad berör clouding (främst IPS förstås, många kör VA numera), uniformitet/dirty screen effect, backlight bleed och framför allt svärtan.

    Tittar du på något i stil med låt säga Batman Begins i ett mörkt rum kommer du se en påtaglig black crush (allt som är lite mörkare blir i princip svart) eller få en grå massa och urtvättade färger överallt, då du tvingas kompensera genom att dra upp brightness. Black crush kan verkligen förstöra upplevelsen totalt, men det finns å andra sidan de som inte stör sig på det, och då är det så klart ett mindre problem :) (De brukar dock reagera så snart man drar upp brightness i någon mörk scen och de plötsligt ser allt de missar...).

    Problemet är inte lika uttalat på OLED 2019+ eller bättre FALD-apparater, och i min mening är det ett enormt problem som definitivt motiverar en prisskillnad på det dubbla, då det inverkar så mycket på upplevelsen. Men till syvende och sist får man ju också rätta mun efter matsäcken, eller dröja i väntan på att tekniken helt enkelt blir billigare.
     
    Last edited: 19 jun 2020
    polar590, zappa79, Amedi21 och 1 annan gillar detta.
  15. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Tack för era utförliga svar. Det får helt enkelt bli en OLED (eller möjligen FALD-apparat). Ser att Elgiganten har 55XG9505 på rean, och den är kanske ett alternativ. Annars blir det en Philips Oled i 8-serien så snart den kryper ner något mer i pris. Elgiganten höjde just priset på 55OLED804 från 15k till 22k - ett säkert tecken på att den kommer "prissänkas" kraftigt snart :-)
     
  16. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    LG OLED B9/C9 är något mer framtidssäker med HDMI 2.1, om du t.ex. vill dra full nytta av nästa generations konsoler. Kan säkert tillämpas i andra situationer också.
     
  17. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Det blev till slut en 55oled854 :)
     
  18. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Grattis! Väl investerade pengar [emoji846]