Spyware i form av uppdateringar?

Diskussion i 'Allmänt' startad av loppanplopp, 5 jul 2020.

  1. loppanplopp

    loppanplopp Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2020
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1
    I min Huawei Y6 så kan man dra med fingret uppifrån och nedåt högst upp på skärmen och på så vis få fram små "ikoner" där man kan justera tex ljusstyrka, slå av och på wifi, autorotation mm.

    Under detta ligger små skärmmeddelanden som visar att tex virusskyddet är påslaget, om batteriet är lågt mm. Här låg i alla fall ett meddelande om en uppdatering av systeminställningar som jag accepterade. Finns risken att man installerar spyware om man godkänner uppdateringar som visas bland dessa skärmmeddelanden? Jag har inte kunnat hitta den specifika uppdateringen, inte heller någon lista över redan installerade uppdateringar eller liknande.
     
  2. Ändröid_1

    Ändröid_1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2013
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    En intressant frågeställning.
    Jag tror det ligger till så att för att en app ska få visa aviseringar måste den vara installerad och den måste även ha behörighet att visa aviseringar. Vilka som har det kan man se i Inställningar → appar och meddelanden → meddelandehantering.

    För att se de senaste aviseringarna finns en trevlig widget som tyvärr många tillverkare tog bort av någon anledning (tror Huawei var en av dem). Långtryck på hemskärmen välj widgeten ”inställningar”, när den ligger på hemskärmen tryck på den och välj ”notifieringshistorik”.
    Kanske kan du komma åt historiken via ”Inställningar → appar och meddelanden → alternativ → notifieringshistorik”.

    Varför tillverkare plockar bort grundläggande funktioner i Android vet jag inte men det verkar gälla många större tillverkare som Huawei och Samsung. Kanske någon känner för att utveckla?

    Jag har själv en Huaweiplatta som uppdateras relativt ofta. Jag har fått uppfattningen att det sällan är Androidversionen eller säkerhetspatchar som uppdateras utan det verkar vara bugfixar.

    Givetvis bör du i efterhand kunna se vad det är som har pågått, så jag ser fram emot andras input.
     
    EricG gillar detta.
  3. loppanplopp

    loppanplopp Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2020
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack för ditt svar! Jag hittar tyvärr inte dom vägar du beskriver. Min telefon verkar se annorlunda ut inuti.

    Jag provade dock att långtrycka på hemskärmen, sen vidare på en symbol med namn widgets. Hittade därefter något som heter inställningsgenvägar, men kunde inte hitta någon notifieringshistorik.

    Jag tog i alla fall några skärmdumpar efter uppdateringen då telefonen startat om. Får man läggs ut sånt på nätet?
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Du får självklart ladda upp dem här - om du vill och om det syns något du vill att vi ska kolla på, men om något känsligt innehåll syns, såsom någon personlig data om dig, så borde du undvika det.

    Om du har tagit printscreen på grejen du tryckte ja till att uppdatera, innan du gjorde uppdateringen, så vore det dock intressant att se.
    Annars kanske du kan ladda upp printscreen på stället du beskriver, där uppdateringen dök upp? Låter som du menar notifikationsfältet men jag är inte helt säker.
     
  5. loppanplopp

    loppanplopp Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2020
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej!

    Jo det är notifikationsfältet. Har tyvärr inga skärmdumpar från innan jag accepterade uppdateringen. Bara efter.
     
    bernard gillar detta.