Problem: Låst mobil

Diskussion i 'Allmänt' startad av Johanna20, 6 jul 2020.

  1. Johanna20

    Johanna20 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har en gammal Sony Xperia Compact Z5 med ett komplext problem som jag har använt då och då för att ta bilder och surfa på WiFi. Den är låst med ett inaktiverat och gammalt SIM-kort som var i telefonen, provade att ta bort den men det krävs PIN-kod för att låsa upp och använda sig av mobilen ändå. Misstänker även att det är något fel på facket för SIM-kort eftersom att jag har provat med ett annat aktiverat SIM-kort men mobilen reagerar inte överhuvudtaget. Av någon mycket märklig anledning kan jag inte komma in på den längre, eftersom att den är låst trots att sim-kortet är inaktiverat och inte fungerar längre sedan mycket länge. Givetvis har jag provat allt som kan tänkas och trycker in rätt PIN-kod men det fungerar ändå inte. Har bilder och annat jag vill komma åt som finns på mobilen och vill gärna kunna använda den. Själva mobilen är alltså låst, även om jag tar ur SIM-kortet eller byter till ett annat. Finns det något sätt ta sig in på mobilen igen trots allt detta?

    Tacksam för hjälp :)
     
    Last edited: 6 jul 2020
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 329
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du har satt en pin-kod för låsskärmen. Utan den kommer du inte kunna komma åt innehållet på enheten.
     
    niclasc gillar detta.
  3. Johanna20

    Johanna20 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svar. När jag trycker in den rätta koden, som fungerade förut, går det ändå inte att komma in på mobilen.
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 329
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Hur menade du med fungerade förut? Menar du när du hade ett SIM-kort i?
     
  5. Johanna20

    Johanna20 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det fungerade med eller utan SIM-kort när jag tryckte in koden. Nu går det inte trots flera försök. Tyvärr verkar facket för SIM-kort vara trasigt, då den inte reagerar på det gamla eller ett nytt SIM-kort. Verkar som att det enda sättet att komma åt mobilen är att eventuellt reparera facket för SIM-kort om det nu är möjligt.
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 329
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det kommer inte göra någon skillnad o reparera SIM-korts facket, då låsskärmen inte har något med SIM-kort o göra.
     
    pitrus- gillar detta.
  7. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Exakt, precis som jnsson skriver så har du satt ett skärmlås med PIN-kod om den frågar efter detta, det vanligaste är annars svepmönster vilket iofs egentligen är samma sak bara att du drar på cirklar som under ytan motsvarar siffror där du inte kan svepa samma siffra två gånger (märks genom att telefonen inte vibrerar när man sveper samma igen).

    Så enda möjligheten är att boota upp telefonen i bootloadern och välja att fabriksåterställa telefonen, dvs formatera om den med resultat att allt försvinner och telefonen återgår till fabrikstillstånd. Men eftersom du troligtvis har ett Google-konto upplagt i telefonen så kommer Google FRP att kicka in, dvs stöldskyddet och du kommer bli tillfrågad vilket Google-konto som senast användes på enheten och tillhörande lösenord för att bekräfta att den inte är stulen.
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Bara för att vara övertydlig:

    SIM-lås och skärmlås är alltså olika saker. Du kan starta din telefon utan problem, även om sim-kort saknas. Det är olika koder. Enklaste sättet att märka skillnad på koderna är att SIM-koden har du endast tre försök att slå in, medan skärmlås (som också kan vara en fyrsiffrig kod) har du oftast oändligt antal försök, men att telefonen tillfälligt kan blockera inmatning om du försöker för många gånger på kort tid.

    Hur länge sedan kom du in i telefonen senast?
    Det låter som att du glömt vilken kod du använt för skärmlåset. Försök fundera tillbaka, vilken kod kan du ha använt. Det är alltså inte den kod som SIM-kortet varit låst med som du ska ange, utan en annan kod. (Kan ju iofs vara en och samma kod, om du ställt in det så).