Fråga: Exynos/SD

Diskussion i 'Galaxy S20' startad av ratscore, 6 jul 2020.

  1. ratscore

    ratscore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Försökt leta lite svar här men hittar inget tillfredsställande, så jag ställer en direkt fråga istället :)

    Jag ska förnya abonnemanget och funderade på att köpa en SD-variant av Galaxy S20. Nu erbjuds en rätt bra deal hos Halebop där man får Exynos-versionen med 12gb(RAM) för totalt 5000:-. Är det verkligen en så j.Ä.v.L.a stor skillnad och kommer jag märka det? Som jag förstått det så throttlar den och blir varm vid intensivt spelande av krävande spel - men det mest avancerade jag spelar på en telefon är Angry Birds (om ens det). Utöver det så vet jag att vissa fått en något sämre SOT.

    Jag väger den mot en Oneplus 8 men det som lockar mig mest är den smidiga storleken på vanliga Galaxy s20.

    Det är visserligen tråkigt att Samsung inte lyckas leverera bästa möjliga processor globalt och jag förstår att det retar många. Men för 5000:- undrar jag om det överhuvudtaget kommer reta mig!?

    Någon som har konkreta exempel på hur Exynos svikit i vanligt dag-till-dag användande?
     
    bernard gillar detta.
  2. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 285
    Mottagna gillanden:
    8 132
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Du får bättre batteritid med SD än Exynos.

    Men för att svara på din fråga så ställer jag en fråga, är pengarna problemet för dig? Eller du bryr dig mindre om det?

    Om pengarna inga problem, kör på SD. Är det pengarna som är viktigast, kör på Exynos.
     
    ratscore och livinl0ud gillar detta.
  3. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Efter senaste Juli-uppdateringen så har min Exynos blivit mycket bättre, visserligen inte lika bra som SD men ändå mycket bättre än i början.

    Stock-kameran är också mycket bättre än föregångarna, så nu "behöver" man inte Gcam som fallet var med S10/S9.

    Vet inte hur stor skillnad det är på priset nu, men när jag köpte min S20 så skilde det sig typ 4500 kr mellan Exy och importerad SD. Då får man utöver ett billigare pris och en längre och bättre garanti. Snapdragon-varianten är inte värd 4000 kr extra plus sämre garanti.
     
    ratscore, katho och bernard gillar detta.
  4. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Nej, det kommer inte att reta dig. S20 med Exynos är fortfarande en jävligt bra telefon.
    MEN - jämför man en S20 med Exynos sida vid sida med en S20 med Snapdragon så kommer man _på vissa områden_ märka att S20 med Snapdragon är en bättre mobil.
     
    bernard, ratscore och katho gillar detta.
  5. RobinAug

    RobinAug Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2012
    Inlägg:
    560
    Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Felet jag tycker är att man ska betala lika mycket för "samma" telefon. S20 serien är bland den dyrare hos operatörerna. Nästan som att köpa grisen i säcken? Vid tungt användande är det ju relativt stor skillnad mellan SD och Exynos. Såg ett klipp på youtube (
    View: https://www.youtube.com/watch?v=srR3l1CystY
    ) där en robot skötte allt så man kan inte klaga på den mänskliga faktorn. Och Exynos va 8sek långsammare när testet va klart.

    I mitt tyckte ska man få det bästa om man ska betala massor med pengar. Tyvärr "fuskar" Samsung här, eller? Dom måste ju tjäna på att inte trycka SD i alla sina enheter världen över.
     
    ratscore gillar detta.
  6. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Jag håller med. MEN - 8 sekunder snabbare på 2 minuter? Och vem använder sin mobil så?

    "it's still a fast Phone and unless you use them side by side like this - you'll probably never notice the difference."
     
    ratscore och katho gillar detta.
  7. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    självklart så ska du gå på Exynos varianten för det priset, inget snack om saken.
     
    ratscore gillar detta.
  8. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Valet av CPU är en hype på nerd-forum. Klart det finns skillnader, och SD är oftast bättre. Men det gör knappast Exynos dålig som det ofta framstår här.

    Är du som vanligt folk så är det inte en big deal. Är du fullblods-nerd, absolut, köp SD
     
    ratscore och katho gillar detta.
  9. RobinAug

    RobinAug Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2012
    Inlägg:
    560
    Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Jo men är det sådan skillnad på bara 2 minuter kommer det ju bara bli mer och mer ju mer du använder den. Nu har jag ingen men folk har ju upplevt problem med hur telefonen hanterar värme.
     
    ratscore gillar detta.
  10. ratscore

    ratscore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Tack för input!
    Nej, pengarna är egentligen inget bekymmer, telefonen ska ju betalas oavsett. Av allt att döma går den att hitta runt 8000:- utomlands men då blir det en del osäkerhet kring leverans i "dessa tider" (börjar verkligen avsky det uttrycket).
    Jag tittade på detta först men när jag såg att man kan få den för 5K kändes det som en okej kompromiss med Exynos.
     
    night77 gillar detta.
  11. ratscore

    ratscore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    1000 tack för all input från alla här. Vill man ha råd och hjälp med så lite trollfaktor som möjligt vet man att man kan vända sig hit :D

    Jag har inte riktigt bestämt mig ännu, ska fundera några dagar till (erbjudandet är kvar augusti ut). Men jag känner mig ändå mer tillfredsställd i mina funderingar nu än tidigare :)
     
    night77 gillar detta.
  12. ratscore

    ratscore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Blev en SGS20 med Exynos och jag är faktiskt riktigt nöjd med den. Förutom en bra deal hos Halebop blev jag överraskad av en kampanj hos Samsung där jag kunde köpa en Tab A för 99:- (köpte den sista dagen på kampanjen ovetandes). Ibland har man tur [emoji14]
     
    frassedylan och bernard gillar detta.