Problem: Mobil stör ut router?

Diskussion i 'OnePlus 6 - Allmänt' startad av NoNick2, 2 jul 2020.

  1. NoNick2

    NoNick2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    Stock
    I mitt fritidshus har jag sedan ett antal år en Huawei E5186 4G router med ett Teliaabonnemang.

    Åkte dit förra onsdagen och allt fungerade som vanligt, men på fredagskvällen började internetuppkopplingen att krångla såtillvida att jag tappade uppkopplingen, ”mode lampan” började lysa rött och jag fick då och då (dvs inte alltid) på min OP6 upp en dialogruta som löd ”logga in på NoNick Wifi” (mitt SSSID). Dialogrutan var av samma typ som när man ansluter till ett öppet wifi och anmodas ange inloggningsuppgifter. Jag klickade på den och vips så var jag oftast ansluten, ibland landade jag på 192.168.1.1, och ibland landade jag på någon sida hos Telia.

    Hustrun med sin Xiaomi telefon fick samma fenomen och uppmanades att logga in, ibland inte alltid.

    Jag gick in i routerns gränssnitt och såg där att anslutningen gick direkt från två staplar ner till noll, och kom sedan tillbaka efter en stund. Så där höll det på hela helgen. Jag gick till grannen en stund och när jag kom tillbaka sa hustrun att ”det funkade bra när du var hos grannen”. Jag funderade inte så mycket på det eftersom fenomenet kom och gick med olika intervaller.

    Jag gjorde en fabriksåterställning av routern, utan lycka.

    Åkte hem på söndagen och under veckan har jag haft lite koll på uppkopplingen genom att jag får avisering om kameran tappar anslutning, och det har inte hänt. I går kom jag upp dit igen, och efter fem minuter började problemet igen. Jag drog mig då till minnes vad hustrun sa i helgen, och jag slog då av wifi på min mobil, och allt funkade klockrent resten av kvällen. I morse när jag klev upp slog jag på wifi på mobilen när jag åt frukost, och direkt dök uppkopplingen på routern, jag slog av wifi på mobilen och då funkade allt igen.


    Jag har mellan onsdag och fredag förra veckan inte fått någon uppdatering till routern, ej heller någon OS uppdatering till telefon. Jag har inte installerat några appar eller ändrat något i inställningarna på vare sig telefon eller router, Jag har förmodligen fått någon uppdatering till enskilda appar, men jag har inte koll på vilka.


    Mycket tyder på att det är min telefon som stör ut routern på något vis och undrar därför om det är någon i församlingen som har varit ute för något liknande, alternativt har något tips på vad jag kan göra.

    Tack på förhand.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det beror nog på något WiFi-kompatibilitetsproblem mellan router<->telefon. Det är rätt sällsynt, men förekommer.

    Testa anslut med telefonen på både 2,4GHz eller 5GHz och se om problemet gäller bägge nätverk. Om du bara ser ett nätverk brukar det finnas en inställning för att ha separata SSID för 2,4GHz samt 5GHz, så att du kan välja själva vilka enheter som ansluter på vilket nätverk.


    Vilka inställningsmöjligheter finns för WiFi under "avancerade inställningar" i routern? Testa byt kanal för både 2,4GHz och 5GHz och stäng av funktioner för strömbesparing och QoS etc. om inte det fungerar.


    Dubbelkolla också så du kör senast tillgängliga firmware.
     
    NoNick2 gillar detta.
  3. NoNick2

    NoNick2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    Stock
    Jo, det känns ju så, men jag tycker det är lite märkligt att det bara dyker upp utan att jag gjort något med vare sig hård- eller mjukvaran.

    Tror den kan köra både 2,4 och 5. Jag skall testa det i eftermiddag.

    Jodå, det finns ingen nyare.

    Tack!
     
    bernard gillar detta.
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    I Androids inställningar finns ett val som heter något i stil med "Återställ nätverksinställningar". Osäker på om valet finns i anslutning til wifi- och andra nätverksinställningar eller om det finns bland valen för fabriksåterställning. Men bör finnas även till Oneplus.

    Med detta menyval rensas alla inställningar för t.ex. wifi och du kan behålla all annan data på enheten. (Osäker på om dina sparade wifi-nätverk försvinner). Möjligtvis kan det också vara värt att testa. Vet att det brukar lösa problem med uppkoppling ibland.
     
    NoNick2 och bernard gillar detta.
  5. NoNick2

    NoNick2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    Stock
    Nu har jag testat båda förslagen ovan, och det blir ingen skillnad.

    Jag ska försöka få tag på en annan router och se om problemet kvarstår.
     
  6. NoNick2

    NoNick2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    Stock
    Ytterligare lite test med befintlig router visar att när jag använder VPN (PIA) och wi-fi aktiverat, så funkar det klockrent, och när jag slår av VPN klienten så återkommer problemet.

    Jag tycker att det tyder på att det är PIA som orsakar det, fast samtidigt borde det väl vara tvärtom då, dvs problem med VPN aktiverat?

    Återstår att avinstallera VPN och se om det gör någon skillnad.
     
    bernard gillar detta.
  7. modstar

    modstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    På min tp-link router så fungerade mix inställningen (2.4ghz / 5ghz) inget vidare och bröt internet och wifi emellanåt, lösningen för mig var att ändra i routern så man körde dom som två separata nätverk :)
     
  8. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Fick detta problemet med att telefonen plötsligt störde ut internet från routern.
    Efter mycket letande hittade jag en app som jag av misstag gett tillåtelse att ändra wifi. Tog bort den tillåtelsen och sen funka allt bra igen.
     
    NoNick2 och Buzz gillar detta.
  9. HenkanY

    HenkanY Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    @NoNick Gå till wifi-inställningar och tryck på kugghjulet vid din anslutning, tryck på avancerat, sekretess och välj Använd enhetens MAC-adress. Det där slumpmässiga defaultvärdet har jag märkt ställer till det ibland.
     
    NoNick2 gillar detta.
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Vilken app?
     
  11. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    XSH cam, till bl.a. dörrklocka med kamera.
     
  12. NoNick2

    NoNick2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    Stock
    Jag ska testa det, tack.

    Jag har testat med en likadan router som min, och det blev samma fenomen.

    Men, i torsdags när jag kom till landet glömde jag slå på VPN och konstaterar efter ett par timmar att allt fungerar som det ska. Lät VPN vara avstängd hela helgen och det har funkat klockrent. Kollade senaste uppdateringen för PIA, och den är sedan början på juli. Jag fattar ingenting.
     
    bernard gillar detta.