Anledning att välja S20+ före Oneplus 8 Pro?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Paul, 16 apr 2020.

  1. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det där tycker jag är fel. DxoMark testar kameror på samma sätt och med samma kriterier varje gång, de är pålitliga på det sättet. Sen kan man ju kritisera själva metoderna och kriterierna om man vill. Vilken källa anser du vara mer seriös då? DxoMark har högt anseende.
     
  2. Droid96

    Droid96 Guest

    Ja, jag håller med om ovanstående. Diskussionen om andrahandsvärdet är beroende av timing på köp och försäljning. Samsung-telefonerna går ofta att köpa med mycket prisvärda erbjudanden från operatörer vilket man också måste ta höjd för.
     
    Ara gillar detta.
  3. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Andrahandsvärdet på Oneplus var bra när deras telefoner var billigare just för att de redan var så billiga. Det gäller inte längre och var även så förra året.

    Dessutom har värdet alltid gått ner drastiskt så fort en ny Oneplus telefon kommer ut,då det är en svårsåld telefon till "'massorna" som inte är lika petiga med att ha det senaste.
     
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Du kan själv kolla begagnatpriserna 7pro jmf S10 Plus, de ligger rätt lika och då kostade S10 Plus betydligt mer ifrån början.

    OnePlus tappar rätt mycket i pris, det stämmer. Men Samsung tappar ännu mer.
     
    Last edited: 9 jun 2020
  5. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Nja kanske bara ifall du kollar på Swedroid. En s10+ kan du få mer för än en op7 pro.

    Men ja iom Samsung kör kampanjer så går priset ner också.
    Brukar alltid tänka att Samsungs telefon kan man få för ungefär 2000 kr mindre varje år.
     
  6. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag tittade på blocket.
     
  7. Paul

    Paul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Jag är väldigt nöjd med mitt val. Kameran är bra, batteritiden helt klart godkänd (och ska vara bättre än S20+ med Exynos). Jag har inte sökt fel men jag är nöjd med skärmen. Jag älskar hur rapp den är, och trivs med OxygenOS. Så jag rekommenderar den!
     
    Ara gillar detta.
  8. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    sjukt bra telefoner båda två. det är så väldigt subjektivt när man väljer mellan 2 lurar i samma prisklass från samma år att det inte kan bli annat än krig när man frågar vilken som är bäst :).

    Instinktivt tänkte jag oneplus 8 pro och sen ändrade jag mig till s20+ med i princip enda motiveringen att det är nice med minneskort, trots att jag inte använt minneskort i en telefon på flera år... i morgon kanske jag ändrar mig till op8pro igen. tycker inte att man ska ta det så allvarligt heller. Tror man blir extremt nöjd vilken man än väljer. siktar själv på en lur i s20-serien efter att ha varit supernöjd med op6 och op7pro...
     
    Ara och Millicom gillar detta.
  9. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    418
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Spännande tråd att läsa.

    Funderar också på ny telefon just nu nör min trogna tjänare blivit ganska gammal och slö.

    Hade oneplus 1 med cyanogen så är sugen på oneplus 8 pro. Sedan dess har jag kört massor ah olika bland annat s7 och s8. Hatade batteritiden på dem men på plus varianterna brukar det bli bättre.

    Har idag en p20 pro och vore det inte för bannen hade p40 varit aktuell. Men oavsett vad så känner jag lite ångest över vad man ska välja.

    Båda är väldigt snarlika i det mesta. Fast känner samtidigt att med rensre os kommer också mindre av finesser med. Oneplus hade ingen hälso app förrän nyligen eller sitter jag på fel info

    Att OnePlus har bättre andrahandsvärde tror jag inte på. Dem har börjat sänka priserna, något dem aldrig gjort tidigare. Varför? För att dem blivit dyra. Tycker båda är dyra. Men också fantastiska, vet inte vilken jag vill ha.

    Känner i princip att os kommer avgöra och där är det favör samsung på grund av bättre batteriunderhåll. Vill ha aviserignar från mina appar, vilket är extremt jobbigt med min Huawei. Det är i princip det enda jag saknar från iPhone tiden.

    Tycker android är usla på det. Borde vara enklare att ställa in, eller iaf bli frågad vid uppstart. Sen har jag en galaxy watch, fördel Samsung?

    No matter what, samsung har bätttat sig enormt på uppdateringar. Hoppas dem håller det, känns surt att välja mellan dessa toppenlurar.

    Edit : kom på att Samsung t.ex. Har funktioner som låter dig köra dubbla högtalare via bluetooth. Sånt kostar också pengar.
     
    Yoko666 gillar detta.
  10. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Tror inte på? Du kan själv jämföra priserna så ser du att OnePlus har bättre andrahandsvärde efter ett år. Det är fakta.

    Samsung har ännu inte uppdaterat Android i tre år. Det har Oneplus. Samsung uppdaterar i bästa fall Android i två år.

    Vilka priser har OnePlus sänkt?
     
    Last edited: 5 jul 2020
  11. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    418
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Har sett webhallen ha kampanjer på OnePlus 7 pro, 7 och 6t. Men det kommer bli mer och mer nu när efterfrågan är högre samt priset är högre. Vem vill ha en oneplus 7 pro idag? Enda anledningen man kollar gammalt är för att priset är lägre.

    Har också varit inne på spåret att dem har bättre andrahandsvärde men allt handlar om vem och hur länge du orkar vänta på att få den såld. Sen säljer Samsung kanske 100 gånger fler telefoner i Sverige och får telefoner över som samlar damm. OnePlus har den fördelen för tillfället att dem har råd med att inte rea lika mycket.

    Ska man vara helt ärlig så ska man kikla procentuell förlust. Jämför en s10 plus köpt idag mot en oneplus 7 pro köpy idag så lär du ha betydligt högre procent på Samsung. Allt är relativt. Samsung hadd 25 % rea nyligen genom benify, telefonen var 3k billigare och kostade 9k. Så det handlar om när med.

    Håller med om att Samsung har varit dåliga på uppdateringar överlag. Men på senare månader är det en punkt dem blivit bäst på. Får se, uppdateringar är överlag en svag punkt på alla telefoner på android sidan. Tycker även 3 år är snålt. Förstår att det kostar men nu tar dem löjliga summor så de borde hålla på längre med.
     
  12. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Ja, OnePlus sänker priserna efter ungefär ett år, men de sänker inte lika mycket som Samsung och därför är andrahandsvärdet bättre. Jag ville ha en OnePlus 7 Pro därför att den har en skärm utan hål och utan notch. Jag köpte den till det nedsatta priset av 6000:-
     
  13. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    418
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Ah. Vetefan, klämde och kände på dem idag. Synd s20 plus inte har 144 hz i qhd. Hade varit given, nu rä det ganska jämnt för min del. får suga på den karamellen.
     
    Ara gillar detta.
  14. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Enligt min uppfattning så är det otroligt trevligt med en skärm utan hål i och utan notch. Det i sig är värt väldigt mycket. Vad gäller hastighet och prestanda, vad ska du göra som kräver mer än vad man får med OnePlus 7 Pro? 8 GB snabbt RAM-minne. 256 GB supersnabbt internminne och en supersnabb SOC SD855? Om du inte har nytta av 5G så ser jag inte vad du har att vinna på en dyrare mobil. Det finns inte ett enda spel på marknaden som inte OnePlus 7 Pro klarar av galant. Du har högupplöst skärm+ och du har 90hz. Så som jag ser det är allt annat överkurs i dagsläget.
     
    rince0r gillar detta.
  15. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Personligen så tar jag Samsung alla dagar i veckan:

    - Det överlägset bästa OS:et på Androidmarknaden (subjektiv åsikt)

    - Samsungs egna appar är många gånger mycket bättre än stock, jämfört t ex Google Pay med Samsung Pay

    - Good Lock 2020 är även det underbart, favoritappen i den serien är Task Changer

    - Enda Andorid-OEM som erbjuder en relativt kompakt mobil med flaggskeppsspecs

    - Bättre Kamera

    - Always On Display

    - Mer tillbehör

    -Ingen edge display

    - Väldigt snabba uppdateringar, Samsung är numera oftast före Pixel-serien när det kommer till säkerhetsuppdateringar

    Oneplus har några fördelar så som Snapdragon istället för Exynos (Exynos är dock märkbart bättre sedan senaste uppdateringen). Vissa tycker väl att OnePlus renare verision av Android är bättre, vilket jag absolut inte håller med om. Stock-Android är numera funktionsfattigt och inte längre snabbare jämfört med t ex Samsungs UI. Köpte Stock-android argumentationen för 3-4 år sedan, men inte längre.

    Annars är det bara en sak som jag verkligen inte gillar med Samsung, att dom fortfarande vägrar att lägga till APTX HD.

    Slutligen så visst... jag skulle gärna se att Samsung gav oss 3 stora uppdateringar, men samtidigt så ligger stock så långt efter OneUI att det inte kommer att märkas när det kommer till funktioner.
     
    katho, spigen och Gilgamesh gillar detta.
  16. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 618
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    @Ascended@Ascended

    kunde inte säga det bättre, tror inte många känner till potentialen med One UI, Good Lock är dunder, bara synd att det inte släpps globalt så man får använda sig av tex NiceLock, kan även rekommendera följande tillägg, One Hand Operation+ och Sound Assistant kräver dock inte Good Lock, finns i Play store, Quickstar kan man dölja ikoner i statusbaren.

    rekommenderar att man även installerar Good Lock apk så håller sig ändringarna man gör i QuickStar efter omstart.

    Samsung Good Lock 1.0.00.65 APK Download by Samsung Electronics Co., Ltd. - APKMirror
     

    Bifogade filer:

    Ascended gillar detta.
  17. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Ja! Good Lock är helt super, synd att Samsung inte släpper det till alla regioner precis som du säger, jag tycker att dom borde integrera det i OneUI direkt.

    En annan sak som jag glömde att nämna är att Samsungs flagskeppsmobiler oftare har bättre erbjudanden än Oneplus, jag och många andra köpte Samsung S20 när Comviq körde deras dundererbjudande.
     
  18. Mozze

    Mozze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    1 380
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    i slutet av dagen, vilken mobil du än köper så kommer du sitta och tiktoka, instagramma, fba, whatsappa och swisha same same, köp en du tycker ser nice ut och gå vidare ;P som om man märker så stor skillnad på telefoner 2020, speciellt toppmodeller dessutom. Den ena eller den andra kommer inte göra skillnad i ditt liv, alla millisekunder och mikrostorlek på pixel och whatnot kommer du inte heller märka. oavsett batteritid kommer du ladda den varje kväll också för du vill alltid börja dagen med 100%, du laddar den på jobbet också för du vill lämna jobbet med 100% ^^
     
  19. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 618
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    @Ascended@Ascended ja precis, tråkigt att de inte integrerar allt direkt i One UI så slipper man hålla på med tillägg, men bättre än ingenting. :)
     
    Ascended gillar detta.
  20. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Jag förstår helt ärligt inte folk som propagerar för Oxygen OS, senast jag provade det (Oneplus 7t) så fattades det så mycket jämfört med OneUI. För att nämna några:

    - Ingen AoD
    -Inga separata ljudinställningar för ringsignal och notifikationer
    - Inget fokus på en-hands hantering
    -Ingen Samsung Pay
    - Framförallt inga Good Lock modifikationer

    Det var givetvis mycket mer, men det är dessa jag främst kommer ihåg.

    Det enda argumentet dom har är att Oxygen OS är "renare", men dom glömmer att Samsungs appar oftast är mycket bättre än stock, om inte så kan du ta bort/disabla med ADB.

    Launcher, Icon Pack och allt det går att ändra, jag är absolut ingen fan av OneUI's egna launcher/ikoner, men det ändrar man lätt på.
     
    katho, spigen och Gilgamesh gillar detta.