Fråga: Har eran Oneplus blivit återställd automatiskt?

Diskussion i 'OnePlus Allmänt' startad av Tusuki, 4 jul 2020.

  1. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Då de flesta företag numera har flyttat sin företagsmail till Microsoft 365 så kör således de flesta med Exchange som e-postserver, och de som inte kör detta har antingen kvar sin on-site Exchange eller kör med G-Suite eller har e-post hos webbside-hostingen. Och Exchange som e-postserver har mig veterligen haft stöd för Remote Wipe kanske så långt tillbaks som E change 2003/2007 om inte ännu längre. Så detta är en administrativ funktion som är påslagen per default och tillåter även dig som användare att fjärr-formatera din telefon om den blir stulen eller för administratörerna utifall du byter arbetsgivare till t.ex en konkurrent och har e-post konfigurerat i en personlig telefon som du tar med dig. I och med Exchange ActiveSync 16.1 så tillkom även stöd för att kunna fjärr-radera endast inloggad användare på telefonen och inte därmed inte hela telefonen inklusive internlagring.


    Perform a remote wipe on a mobile phone
     
    bernard gillar detta.
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Ja, det var nog ett Exchange-konto han hade, låter bekant.

    Extremt obehagligt, jag hade aldrig gått med på något sådant. Undrar om folk i allmänhet vet vad de ger sin arbetsgivare rätt att göra/möjlighet att göra.

    Ser att Exchange ActiveSync 16.1 kom i juni 2016. Med "inloggad användare", menar du användare i Exchange/Outlook eller menar du användare/profil i telefonen? Gissar på det första. Det löser väl problemet delvis, och gör lösningen acceptabel, så länge man som användare får bestämma själv vad fjärradministratören kan pilla på. Om denne ensidigt själv bestämmer om han ska wipe:a hela enheten eller endast mail-kontot, och användaren inte kan ändra på det, så låter det förkastligt.

    När man laddar ner Outlook-appen (eller vad appen som hanterar Exchange-mail nu heter), får man frågan att godkänna att en fjärradministratör kan radera innehåll på enheten? Blir man upplyst tydligt?
    Jag antar att appen kräver samma behörighet i telefonen som t.ex. Google Find my device... är det något man som användare får klart för sig, eller måste man in i Google Play och klicka sig fram till behörigheter för appen för att se det?
    Hoppas arbetsgivare som använder denna lösning har tydlig stöd i anställningsavtalet för att de har rätt att radera innehåll på arbetstagarens privata telefon....

    Ursäkta OT!
     
    bernard gillar detta.
  3. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 055
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Tror att fler och fler företag går över till Android for Enterprise, då skapas det en egen profil för jobbet och det ligger i en egen del som kan övervakas, det blir då lättare att särskilja den privata delen från föratagets.
     
    bernard gillar detta.
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    När jag la till min skolmail (detta är dock 8 år sedan) så fick man tydlig information om vad man godkände eller behövde godkänna för att få lägga till mailen i telefonen, så här såg det ut
    2012-01-20 12.42.14.png
    2012-01-20 12.42.20.png
     
    N6290 och katho gillar detta.
  5. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Likadant idag, bara lite fräschare. ;)
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    haha, ja den senaste mailadressen jag haft som krävt detta var som sagt skolmailen, och jag slutade skolan för 7 år sedan i år så har ju inte sett den sedan dess :)
     
    katho gillar detta.
  7. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Jag slutade skolan för 28 år sen men såg det för ett par veckor sen då jag bytte telefon på jobbet. :D
     
    bernard gillar detta.
  8. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Samtidigt så kan jag förstå att företag där e-post står för värdet inom bolaget så vill man förstås kunna säkra upp om det hamnar i orätta händer. Men du blir ju underrättad om detta när du lägger upp ett Exchange-konto eller ett G-Suite konto.

    Jag tror att så länge som man som användare installerar och använder Outlook-appen så läggs profilen upp i en virtuell container i detta läget så inte hela telefonen wipe:as, men det är ingenting som jag har testat annat än på på Azure Intune-anslutna Windows 10-datorer, där tog det bara sekunder från att jag tryckte återställ till att datorerna startade om och började radera all användardata vilket jag tyckte var koolt. [emoji4][​IMG]
     
    N6290, katho och bernard gillar detta.
  9. CartelZ

    CartelZ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2018
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    20
    Någon där nämnde att hen råkat aktiverat gäst läget i systemprofiler. Men då det stog wiping på op så kanske det inte är med det att göra dock
     
  10. Matte64

    Matte64 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2021
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
     
  11. Matte64

    Matte64 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2021
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Min One Plus Nord 5G startade helt plötsligt om igår och gjorde en egen systemåterställelse och raderade allt på telefonen dvs bankid parkeringsappar och andra appar som det tar tid att fixa till. Köpte telefonen på Elgiganten för en månad sedan och som aldrig hade hört talas om detta. Nu ser jag att andra har råkat ut för detta missöde. Ska man bara acceptera detta och börja om igen från början. Jag blev i alla fall inte hjälpt av Elgiganten
     
  12. Tusuki

    Tusuki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    693
    Mottagna gillanden:
    399
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7
    Hej! Tråkigt att du upplevde samma sak som mig. Jag tog mitt ärende vidare till Oneplus med flera forumtrådar och användare som har haft samma fel, men ändå när jag visar dom svart på vitt att flera har problem så nekar dom detta och erbjuder mig en skal till en annan oneplus modell som inte ens passar som kompensation.