Elcyklar - motoralternativ, märken och rekommendationer

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 9 aug 2016.

  1. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    333

    MINA ENHETER

    Också backat denna. Håller tummarna att det blir leveransen sker i augusti månad. Alltid ett risktagande på crowdfunding. Har varit med om väntetider på över 2 år (!) men då var det rena uppstartsföretaget. Himo är väl Xiaomis Crowdfunding märke?
     
    bernard gillar detta.
  2. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    333

    MINA ENHETER

    Kan verifiera att Himo Z20 har helelektriskt läge.

    Vet inte riktigt om antal körlägen garanterar starkare start eller bättre farthållning i branta motlut. Fiido D11 är lättare och har lite större batteri. Men båda har ju 250W motor.
     
  3. Boboulus

    Boboulus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2019
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    28
    Himo Z20 ser ju helt klart supertrevlig ut. Den hamnar väl även i cykelklassen eftersom den är 25km/h + 250w? Krävs inget ramnummer eller liknande för att den ska hamna under hemförsäkringen?
     
  4. Boboulus

    Boboulus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2019
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    28
    Kom precis på att man endast får ge fart upp till 20km/h om man inte har elassistans vilket gör att HIMO Z20 blir moped ändå. Fast helt ärligt så kommer man nog undan med att man inte visste om något skulle hända.

    Så trött på våra lagar nu kring elfordon.
     
  5. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Nej antal körlägen gör den inte starkare, men 3 motorväxlar istället för 2 kan ju iaf. teoretiskt, om jag förstår rätt, göra en viss skillnad i låga hastigheter, motlut och vid start även om motorstyrkan är densamma. Om det har nån märkbar betydelse i praktiken vet jag inte utan att testa.
     
  6. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Det är säkert lugnt om den bara har 250 w motor och 25 kmh max.
    Kan personligen inte tänka mig en utan helelektriskt läge.
     
  7. Boboulus

    Boboulus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2019
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    28
    Ja alltså det kommer troligtvis bara bli ett problem om man skulle vara dum nog och cykla alkoholpåverkad (finns att case där en person blev friad då den påstod att den inte visste att cykeln var en moped) eller om man orsakar en olycka och de kontrollerar vad man har för fordon.

    Denna känns som gråzon dock... den har trampor men behöver inte använda dem alls för att komma upp i 25km/h. I lagens namn blir den en moped skulle jag säga och kräver trafikförsäkring.

    Som sagt man vill ju gärna att det kommer nya lagar väldigt snart... borde snabbas på nu med tanke på distansering etc.
     
    bernard gillar detta.
  8. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    333

    MINA ENHETER

    Enligt kommentarerna om Indiegogo kan det kanske vara aktuellt med en mjukvaruuppdatering längre för att anpassa cykel till de lagar som gäller i en del EU-länder (Sverige och Tyskland) så att det blir pedalassisterad start.
     
    bernard gillar detta.
  9. Boboulus

    Boboulus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2019
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    28
    Jag backade denna (z20) nu. Ser ju otroligt smidig ut... hoppas den tar backar hyffsat bra. Surt med frakt på $95 men allt som allt så ändå prisvärt med 7500kr för den.
     
    bernard gillar detta.
  10. Boboulus

    Boboulus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2019
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    28
    Så man väntar med att uppdatera tills något har hänt med andra ord

    Skämt åt sido så är det helt klart positivt att de lyssnar på hur det ser ut i olika regioner. Men hopps man isåfall får möjlighet att ställa in själv hur ens regler ser ut. Finns ju en möjlighet att våra regler i Sverige kommer se betydligt bättre ut för dessa fordon näst år.
     
  11. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    333

    MINA ENHETER

    Är det så att de svenska reglerna kommer att revideras? Vad talar egentligen för att vi ska gå emot övriga EU-ländernas regler?
     
  12. Boboulus

    Boboulus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2019
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    28
    Ja det jobbas med att utforma nya regler för elfordon då de inte riktigt håller för de produkter som tas fram. Tex att motoreffekt på de flesta elsparkar är högre än 250w osv. Men jag vet helt ärligt talat inte vad som kommer ske.

    Se den a tråd för mer kring detta:

    Förslag för utformning av nya regler för eldrivna enpersonsfordon (Skickas till Transportstyrelsen)

    Vad jag vet finns det inga eu-lagar för elektriska fordon men de är väl ganska snarlika men skiljer en del vet jag. Förhoppningsvis kan Sverige visa vägen och tillåta högre motoreffekt på elfordon med små hjul och åtminstone höja hastigheten på helt eldrivna fordon till 25km/h. Då skulle många elsparkar bli lagliga som cyklar och gå på hemförsäkringen och få framföras på allmän väg.
     
    bernard gillar detta.
  13. percoolio

    percoolio Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    525
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6T
    Jag har länkat den här tidigare, men nu är jag så pass nära ett köp att jag måste ställa en till fråga.

    Är priset rimligt? Har kollat lite på att importera själv, och det verkar kunna löna sig rent ekonomiskt beroende på vad frakten kostar. Får inte fram några siffror på det. Och då har jag ändå räknat med 90% tull.

    Kanske är värt några tusenlappar att slippa krångla och få enorma väntetider. Sen ska det tilläggas att jag jämfört med liknande, inte hittat exakt samma. Hur hade ni tänkt?

    Kollar på 750w.

    Ghostride 250/350/500/750 watt - Elscooter.org
     
  14. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Hur går det med garanti om du importerar själv?
     
  15. Isak__

    Isak__ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    var själv inne på en Ghortride 750 först. Men den klarar inte minus enligt återförsäljaren och optimalt läge för den skulle vara 20+ grader. I Sverige... jorusåatt.

    jag backade i vinst och förlust istället Himo Z20 på Indiegogo. Gillar att batteriet är i ramen istället för sitter utan på.

    Jag är lite fundersam på hur 250w räcker eller ej. Dock så är det ju en fördel att få loss den på Super Early bird pris 7400 inkl frakt så skulle den inte räcka motormässigt så kan man ju sälja den vidare med inte alla för många kronors förlust sett till vad ordinarie pris kommer vara på Z20.
     
  16. percoolio

    percoolio Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    525
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6T
    Tänkte på det också. Vet inte alls hur det funkar.

    Det står ju i produktentexten att den funkar bra året om pga breda däck. Funkar den inte i minusgrader så tänker jag verkligen inte köpa en.

    250w låter ju lite klent på en cykel på 20-25kg.
     
  17. Isak__

    Isak__ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    svaret jag fick var ner till 0 grader funkar. Minus inte optimalt.
    Därav att jag kollade åt annat håll. En bekant köpte en Biltema fatbike elcykel nyligen och han tycker ändå 250w ger bra skjuts i uppförsbackarna. Vi får väl se om man köpt grisen i säcken
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Men är det inte bara en generell riktlinje för alla elfordon med litiumjonbatterier? Kapaciteten sjunker ordentligt vid 0C eller lägre temperaturer, varför de brukar avråda från att köra då (har dock inget varit något problem för min del, annat än att man som sagt märker att kapaciteten är sämre). Ej heller får man ladda vid 0C eller lägre, då det kan förstöra batteriet, så man måste låta fordonet bli varmt igen om det stått ute innan man börjar ladda.

    Även telefoner brukar ju ha ungefär samma riktlinjer."Operating temperature: 0-60C" eller något sådant. Optimal temp för litiumjon är ~20C.
     
  19. percoolio

    percoolio Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    525
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6T
    Kan tänka mig att det funkar med 250w, men att 750w till och med kan vara lite roligt.

    Jo, så är det ju. Har laddhybrid med litiumjonbatteri som står ute året runt utan problem. Kan tänka mig att BMS:en är lite mer avancerad på den dock.

    Vad tycker du? Du verkar ju vara insatt. Bra eller anus?
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, jag tolkar det som sagt bara som de generella råd som ges för litiumjon; inte att det skulle vara något särskilt med just den modellen som gör den olämplig för lägre temperaturer.