Allmänna Tråden om Luftrenare

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Oceanic, 9 mar 2020.

  1. Curryman

    Curryman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2020
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    22
    Ja, man får ju tänka på att luftflödet från tilluftskanalerna (till frånluftskanaler) kommer att stanna av en del då en luftrenare står i rummet och kommer börja cirkulera luft. Man stoppar alltså pågående genomströmning av ny, fräsch luft (å andra sidan är denna luft kontaminerad). Luftrenarna i sig tenderar inte att ha någon riktning egentligen - dit den renade luften vinklas, och skickas ut till. Svårt att styra luftflödet iväg till frånluftskanaler?

    Verkar vara en mycket intressant produkt du länkade. Frågan är dock om man bör sikta på något med air-condition i sig, får flashbacks till brutalvarma sommaren vi hade för några år sedan.

    Klarade mig själv med två bordsfläktar, men det var ju knappt uthärdligt. :D

    Sett att det finns air-conditions med filterfunktion, men dessa lär vara dassiga.

    En frågeställning. Om man har kolfilterfläkt ovanför spisen som återcirkulerar luften. Kan denna bita hyfsat bra på just pollen eller är det ett HEPA-filter som behövs?

    Är du fortsatt nöjd med din luftrenare btw? Vill minnas att du provade Coways halvbilliga modell innan men inte var helt hundra?
     
    Last edited: 19 maj 2020
    Oceanic gillar detta.
  2. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Filtret är väl en av de billigaste med tanke på hur sällan man behöver byta?
    Coway har ett intervall på 30 månader medans det är vanligt att andra har 6 månader.
     
  3. Curryman

    Curryman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2020
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    22
    Jag äger en Coway AP-1008DH.
     

    Bifogade filer:

    EricG och Kiddy gillar detta.
  4. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Intressant med olika intervaller mellan 1008DH och 1008CH.
     
  5. Curryman

    Curryman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2020
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    22
    Ja, det var något som jag inte uppskattade med min dyrare Coway-variant. I ärlighetens namn hade jag hellre köpt den billigare, jag har inte direkt användning av deo-filtret. Dock fanns inte den billigare varianten att få tag på till vettigt pris. Min mor som "fläktröker" har samma maskin, och där fungerar den ypperligt med att ta bort röklukt. Min sambo använder torrschampo ibland som luktar fan i hela lägenheten, luftrenaren snappar upp detta och börjar jobba ordentligt. Jag tror å andra sidan att den "vanliga" Coway-renaren skulle gå på dessa två komponenter bra också.

    Rent tekniskt sett tror jag att dessa flyttar luft med samma kapacitet, och annars är identiska. Jag har för övrigt mejlat Coway och frågat om man kan stoppa in den billigare luftrenarens filter (antar dock att det är samma som används) och enbart köra med dessa. Inget svar, har gått ett par veckor nu. Riktigt dåligt av företaget.

    Tycker även att designen med läderimitation är riktigt fräck och snygg.
     
    Kiddy gillar detta.
  6. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    433
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

    Har nyligen skaffat mig en luftrenare (Xiaomi 2H) Vad är bra värden, vad bör man ligga runt?
    PM2-5(mikrogram/m3) ligger på 022 | temp 25 | 58% humidity
     
  7. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Bowe och EricG gillar detta.
  8. Bulldog76

    Bulldog76 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Hej, Letar efter en luftrenare till sonen. Han är pollenallergisk och vi tänkte sätta den i hans rum. första tanken är typ en Philips 800 Köp Philips Series 800 Luftrenare AC0819/10 Luftrenare
    Men sen tänkte vi kanske att man skulle ha en något större modell så att man biland kan köra den i andra rum? Eller att en större rent av vore effektivare i hans rum?

    Kollade på en Coway AP-1008CH som fått bra i test. dock ser den ut att vara lite äldre. Hade varit kul om det finns någon form av app som där man kan avläsa luftkvalitet i rummet.
    Snubblade över Xiaomi Airpurifier Pro, kan de vara något att ha eller de lägre modellerna i den serien 3h ch 2h? Prisläget ska vara max runt 2800. Phillips har någon 1000 modell som också verkar vettig.

    Nästa sak är ju att kolla på vilken som är billigare i drift. Det är ju onödigt att köpa en billig där filter mm ska bytas ofta och kostar massor mot en där man byter mer sällan.
     
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Dyson är främst design. De flyttar varken särskilt mycket luft eller gör det särskilt tyst så fort det handlar en volym som faktiskt gör någon större skillnad. Förstår inte riktigt vitsen själv, annat än om man är mycket mån om hur inredningen ser ut. Filtret kostar för övrigt runt tusingen, vilket är borderline ocker.

    Deras dammsugare har möjligen en lite rimligare prislapp i förhållande till prestandan.
     
    Last edited: 6 jul 2020
    Mattheworbit, katho och Oceanic gillar detta.
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Oj dyra filter... Deras bladlösa fläktar då är det bara design de med? Behöver verkligen en fläkt som är tyst och flyttar mycket luft för är ett helvete nu luften står helt stilla i min lägenhet.
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Fick hem min Xiaomi Air Purifier 2H idag. Bra storlek och lyckas ganska snabbt jobba upp en rörelse av luften i rummet. Kommer förhoppningsvis göra att luften upplevs bättre i rummet.

    På nattläget hör jag den inte, men det manuella går ju att ställa in som man vill.

    För priset verkar den vara riktigt kompetent!
     
    kleric och bernard gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Gav indikatorn något utslag på PPM/luftkvalitet som skiljer sig åt från efter att du kört den ett tag, eller var det OK värden från början?
     
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, appen visade runt 20-22 innan. Nu är den på 10. Så något har hänt! Indikatorn på själva renaten har varit grön hela tiden. :)
     
    katho och bernard gillar detta.
  15. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Tror inte du hör den på auto heller (minimalt möjligen). Slår aldrig på nattläget, går alltid på auto om nu inte någon i huset bränt bacon, då slår jag på manuellt läge om det behövs. Annars sköter sig autoläget bra.
     
    kleric, bernard och Cupcakes gillar detta.
  16. kleric

    kleric Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple Iphone 14 Pro Max
    Tycker dock att den alltid går på lägsta läget när den är i auto. Känns som att den då inte känner av lika bra om det är förorenat. Eller så har jag konstant mellan 01-05 i rummet.
     
    katho gillar detta.
  17. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Ungefär samma här så länge jag har stängda fönster/balkonger och inte lagar mat som osar lite.
    Har jag öppna fönster (och framförallt balkonger/lagar lite mat som steks) då får den jobba lite även i autoläget.

    Trevligaste är ju att man får lite cirkulation i luften hela tiden tycker jag och att den luften går genom luftrenaren.

    Är allt stängt, fönster/balkongdörrar/ingen lagar mat så ligger mina på 001-003. Men brassar någon på något rejält på spisen så kan det gå upp till 200, och då får renarna jobba på högvarv trots autoläge. Så funkar som det ska tycker jag.
     
    kleric gillar detta.
  18. kleric

    kleric Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple Iphone 14 Pro Max
    Då kan det fungera bättre, jag hade tidigare en av Elextroluxs billigaste luftrenare och den gick igång ibland på högre nivårer även fast jag inte hade några fönster öppna eller från Matos.

    Därför jag funderade lite på att det är helt enkelt att den kör på svagaste läget och då inte känner av alla föroreningar i rummet.
     
  19. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Testade ett kort tryck på en spray-deo en bit framför Xiaomin och på typ fem sekunder började den arbeta hårdare och rapporterade luften som väldigt dålig i appen - lampan blev också röd. 600 var mätaren på då, ca 10 minuter senare är den nere på 181 och nu ca 15 minuter efter är det grönt igen och ett värde på 67. :)

    Detta visar ju endast att sensorn känner av något, inte hur bra den faktiskt är eftersom det var minimalt. Känns svårt att testa på annat sätt!
     
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    EricG gillar detta.