Batteritråden - Pixel 4/4 XL

Diskussion i 'Google Pixel 4 / Pixel 4 XL' startad av Droid96, 25 okt 2019.

  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 632
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    jupp sedan dag 1 och aldrig haft problem med det
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 322
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Enligt den där bilden, så har inte telefonen laddats under natten. Står "för 18 tim sedan" och då menar telefonen att det är 18 timmars sedan den laddades över 90%
     
    Salvion gillar detta.
  3. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 632
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Hmm det har du rätt i, Skumt jag laddar telefonen på exakt samma plats och sätt varje natt och det har aldrig inträffat, fast det är ju iofs bra då att jag bara "klantat" mig 1 gång...

    Skall hålla koll på det och återkommer om det var något annat än skit bakom spakarna, tack för påpekandet!
     
  4. Aglurgas

    Aglurgas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Förlåt för okunnighet, men skulle någon kunna ge mig lite snabba tips på hur jag ska förbättra batteritiden? Vad missar jag att stänga av osv? En liten snabbguide?

    Jag har Pixel 4 sen en månad, kommer från Pixel 3, och jag är riktigt besviken på batteritiden. Dessutom upplever jag att telefonen blir rätt varm då och då...
     
  5. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 210
    Mottagna gillanden:
    5 035

    MINA ENHETER

    Tyvärr kommer du inte få någon bra batteritid med Pixel 4.
    Always on Display drar mycket. Radarn kan också vara värd att stänga av.

    Kan rekommendera den här: MOPHIE Powerstation Plus USB-C 6000 mAh - Svart
    Webhallen tar 790:- just nu men sänker den ofta till 199:-.
    Den har inbyggd sladd och laddar snabbt.
     
  6. Carl_XII

    Carl_XII Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag köpte nyligen en Google Pixel 4 XL på eBay från England. Redan efter några dagar upptäckte jag att den inte hade laddat sig alls under natten. Laddade den på jobbet och den funkade igen... Efter ett tag såg jag att batteriet angav 50% laddning men i inställningarna stod det "Problem reading battery status". Jag kontaktade säljaren men de hävdade att det var en fullt fungerande telefon, trots att jag visade screen shots på batteriproblemen. Då jag också länkade till en sida där 50% problemet diskuterades gick de med på en "partial refund" av 15 Pund. (Telefonen kostade drygt 3000 SEK och det blev ca 700 SEK tull/moms).
    Jag gick med på detta ändå och köpte ett nytt batteri från Frankrike (också eBay).
    Under tiden hade problemet förvärrats och den laddade inte alls - visade bara ett frågetecken på skärman då jag försökte ladda. Tricket att klämma på baksidan av telefonen hjälpte någon gång, men bara några dagar. Nu är telefonen död.
    Jag testade att värma baksidan till 55 grader (med en fryspåse med varmt vatten) och lyckade öppna telefonensamt titta på batteriet. Batteriet låg löst i telefonen! Kontakten satt i som den skulle och gick att koppla ur. Då jag inte hittade något fel med kontakten testade jag att koppla in batteriet igen, men tyvärr gjorde det ingen skillnad. Fortfarande frågetecken och ingen laddning av batteriet. Telefonen går att starta med laddaren inkopplad, men när USB kabeln kopplas ur dör den inom några minuter.
    Vad jag förstår är detta ett hårdvaruproblem och jag hoppas att ett nytt batteri ska räcka. Det batteriet ska jag förstås sätta fast ordentligt med dubbelhäftande tejp. Min teori är att batterikabeln gått sönder på något sätt - kanske där den är kopplad till batteriet eller där den böjs vid batteriets nedre sida...

    Finns det fler användare i Sverige som har stött på detta problem? Hur gjorde ni för att lösa det?
     
  7. Carl_XII

    Carl_XII Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    https://ifixelectronics.com.au/pixel-4-xl-design-flaw-explained/

    Här säger de att det är kontakten som lätt skadas, till exempel om man tappar telefonen i golvet. Det kan tydligen sluta med att kontakten på batterikabeln helt lossnar från kabeln och man får svårt att få loss den från moderkortets kontakt. Nytt batteri verkar vara enda lösningen
     
  8. Carl_XII

    Carl_XII Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Uppdatering: Det nya batteriet visade sig fungera perfekt. Jag satte fast det i telefonen med en kraftigare dubbelsidig tejp från 3M, så det inte ska kunna lossna lika lätt.
    Försökt laga kontakten på det första batteriet genom att värma på den med lödkolv och varmluft, men det funkade inte. Mikroskopiskt liten kontakt så det är svårt... Det ser dock ut som om kontakterna i mitten är de som har lossnat (tunnaste ledarna går dit och anslutningarna når inte ända ned mot ledarna).
     
    Avarell_Dalton gillar detta.
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tycker P4XL ger riktigt bra battertid på android 12. Jag skaffade en begagnad där batteriet bytts ut i somras. Kör alltid accubattery på mina lurar och senaste veckan har den dragit 11.4% per timme med skärmen tänd. Kör då med 90hz och mestadels wifi men även en del mobildata. Spelar dock inget utan att det är mest surf och sociala medier och fotografering. Det är klart bättre än t.ex. Mi 11 och Mi 11 Ultra som drog runt 15% i timmen med ungefär samma användning.

    [​IMG]
     
    Last edited: 17 nov 2021
    Gustav Karlsson gillar detta.
  10. Lkongo2

    Lkongo2 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Min började krångla i somras, frågetecken på batteristatus med ojämna mellanrum.

    Funkade att ladda med lite meck, fick se till att den inte startade om när den var i ? mode för då hamnade den i en loop.

    Pratade med Googles support som hävdade hårdvarufel lovade att byta ut enheten...i Tyskland...så nu behöver jag en tysk adress som kan ta emot en retursedel, ens telefon. Göra bytet och skicka tillbaka den.

    Vete f om jag orkar krångla. Verkade vara enklare att beställa ett batteri själv och byta själv?