Diskussion: Mobilnät, täckning och hastighet

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Cupcakes, 9 feb 2016.

  1. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Finns det några planer på att släcka några delar av 3GIS?
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telenor skulle väl testa att stänga av deras 3G i Halland, men den infon verkar vara borta och på täckningskartan ser det inte ut att ha hänt något än. Men jag antar att i takt med att 3 kör igång med mer 3G på 900 och 4G på 2100 samt 5G på 2100 så kan 3GIS börja släckas i vissa områden.

    Men det finns väl åtminstone inga officiella planer för att stänga 3GIS än.
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Jag frågade Telia, och de svarade faktiskt, hyfsat exakt. De ville inte ge ut koordinater, med däremot fick jag gatunamn på mina tre närmaste siter. "Mot xxgatan" kunde de svara. Jag frågade inte om gatunummer men det gick att gissa exakt plats ganska bra med tanke på gatuangivelserna (t.ex. ett höghus i närheten, ett vattentorn i närheten).

    Något annat:
    Netmonster har visat följande vy några gånger den senate tiden:
    [​IMG]

    Ibland 4CA likt ovan (är det tekniskt möjligt med 4CA?), ibland 3CA. Detta är på min Pixel 3a. Men det ska tilläggas, att detta bara har synts en kort stund, mindre än en minut. Jag har aldrig ens hunnit öppna Bredbandskollen för att göra ett hastighetstest. Sen återgår den till det vanliga, 2CA. Känns som att den försöker koppla upp, sen ger upp och återgår till 2CA.

    Någonting nytt är det nog. Detta resultat brukade jag aldrig se tidigare, har ju haft Netmonster i två månader snart och reagerade direkt på både 3CA och 4CA när jag såg det första gången. Nu har det hänt någon gång per dag de senaste dagarna att jag sett 4CA eller 3CA.
    Kanske appuppdatering av Netmonster som gjort att den visar dessaa "uppkopplingsförsök" numera (eller vad det nu är)? Jag har inte fått någon uppdatering av telefonen vad jag kan minnas det senaste, så känns som Netmonster ändrat något. Hur som helst verkar det klarlagt att jag inte i verkligheten har 3CA eller 4CA, utan att resultatet är felaktigt.

    10 MHz (se ovan), är det utrymmet som finns tillgängligt för de band telefonen använder?
    Om man har 3CA eller 4CA, borde det vara mer än 10 MHz?
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Toppen att du fick reda på var siterna finns!

    Pixel 3a har stöd för 3CA, inte 4CA så något blir konstigt. Den kombinationen som visas borde även ge runt 60MHz bandbredd. NetMonster har troligtvis svår att visa korrekt när anslutningen inte används aktivt. Troligtvis använder du enbart 800-bandet eftersom det står 10MHz.

    Att det 4CA inte behölls, eller åtminstone, 3CA när du började testa visar även det på att det inte var ”på riktigt”. CA brukar framförallt hållas aktivt, just under pågående dataanslutningar för att upplevelsen ska bli bättre och för att det är effektivare. Mer rimligt att vara ett omvänt scenario - att du har 2 CA när telefonen inte används och 3 CA när telefonen börjar användas.
     
    N6290 gillar detta.
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    På denna mast
    [​IMG]
    Fanns det bara en teknikbod och på den stod det att den tillhörde TeliaSonera
    [​IMG]
    Men på Tele2s täckningskarta, samt antal antenner på masten säger mig något om att det är fler operatörer på denna mast. Betyder det då att de andra operatörerna, så som N4M hur in sig på masten eller?
     
    Matte1976 gillar detta.
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det betyder att teknikboden tillhör Telia Company. Mest troligt tillhör även masten Telia Company. Om så är fallet, så hyr de andra in sig med största sannolikhet.

    Om det inte finns någon annan mast i området och Tele2s täckningskarta visar att de ska ha en site där, har de troligtvis utrustningen i den masten och troligtvis använder de även teknikboden. :)
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    På tal om teknikboden, finns det någon speciell anledning till varför Tele2/N4M inte satt upp en egen teknikbod där? Får de inte det? Tele2 säger att den masten ska ha både 2G, 3G och 4G i den masten så jag undrar varför de inte har en egen teknikbod där
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Varför ska de sätta upp en egen teknikbod? Det kostar både pengar och kräver troligtvis bygglov. Utrustning för mobilnät fyller inte speciellt mycket i teknikbodarna nuförtiden.
     
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Kan det inte bli trångt ändå, jag tänker på relativt nya krav på reservkraft och liknande?

    Jag tänker att bygglovet för masten borde innehålla en klausul om att teknikbodar får föras upp i direkt anslutning till masten. Vore märkligt om det var specificerat exakt hur många teknikbodar som får finnas. Telia själva kanske behöver sätta upp en ny teknikbod vid teknikskifte eller annan uppgradering, och ev. behålla den gamla under en övergångsperiod, eller ställa dit utrustning tillfälligt vid arbeten eller aggregat för reservkraft efter storm/strömavbrott osv. Vore krångligt om det kräver ändrat bygglov för varje förändring av markområdet intill masten. Men vet inte säkert.

    Vid de master jag gått förbi har det ofta funnits två teknikbodar vad jag kan minnas. Oklart varför just två. Men vi har ju operatörer som ofta samarbetar två och två, kan vara en tanke.

    Hur som helst, kostnad för att låta Telia komma ut och öppna teknikboden varje gång det finns behov för någon annan operatör att ta sig in, alternativt att arrangera extranycklar som sen ska kvitteras ut till övriga operatörer (och sen förmedlas vidare till deras respektive underentreprenörer), det kostar säkert en del också. Nu är jag inne på gissningar och funderingar bara, du vet nog mer i frågan :) Men spontant känns det som att det vore mer behändigt att ha sin utrustning i en egen bod. Men kan säkert vara olika från mast till mast.
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag har varit inne i en teknikbod och det finns generellt sett mycket plats kvar och i takt med att mer och mer utrustning flyttar upp direkt i masten och sitter bredvid antennerna så minskar användandet av teknikbodarna och det blir mer plats ledig. Tidigare när utrustningen tog mer plats och mycket placerades i teknikboden kan det absolut ha funnits ett annat behov för att behöva en till bod för att allt skulle få plats.

    Exakt hur det fungerar med reservkraft osv är med största sannolikhet reglerat i avtalen. Men det finns med god plats till det också. Det är inte en omöjlighet att det samarbetas kring den också. Det kan säkerligen variera också.

    Att kvittera ut extra nycklar är nog betydligt billigare än att uppföra en egen teknikbod. Speciellt med tanke på hur vanligt det är med att dela på teknikbodar, utrustning osv. Oavsett om man har egen teknikbod eller ej, så krävs det nästan alltid nyckel för att komma upp i själva masten. Så nycklar behövs oavsett. Och det är garanterat inte ägaren som åker ut för att öppna varje gång.

    Antalet teknikbodar säger heller ingenting om hur många olika användare det finns i en mast heller. Det kan exempelvis finnas två teknikbodar, men det kan ju ha behövts för att få plats med nät från 3GIS, Hi3G, SUNAB, Tele2, Telenor och Telia på ett och samma ställe.
     
    6150 och N6290 gillar detta.
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Intressant, på samma ö, dock inte samma mast (Yxland i detta fall) fanns det teknikbod från både 3GIS och Hi3G/Telenor. I Telenors fall fanns både 3GIS och Telenor Boden på samma mast. Kan nog vara i Telenors fall så att Telenor Boden var där före då det stod följande på den
    [​IMG]

    Men trodde inte 3GIS och Hi3G Access AB byggde på samma ö?
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Varför skulle inte 3GIS och Hi3G bygga på samma ö? Det är ju två olika nätoperatörer.
     
    Matte1976 och 6150 gillar detta.
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag tänkte på 3G nätet, men det visar sig när jag kollat mer noga på täckningskartan Telenor vs 3 att 3 har väsentligt bättre 3G täckning på Blidö, däremot har båda väldigt dålig 3G täckning på Yxland. Men nu är ju Yxland/Blidö inom Stockholmsområdet, där "ska" väl inte 3GIS bygga, eller är vi så nära "gränsen" där 3GIS tar över när det gäller 3 och Telenors gemensamma 3G nät?
     
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vad man menar med Stockholmsområdet är ju en definitionsfråga. 3GIS bygger nät utanför Stockholm - det är inte definierat som Stockholmsområdet. Gränserna går på lite olika avstånd åt de olika hållen beroende på hur hur pass tätbebyggt det är osv. Norrtälje kommun ingår med stor sannolikhet inte i Stockholm i 3GIS-nätet.
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Visserligen
    Ah, jag trodde att Stockholmsområdet inkluderade hela Stockholms Län.

    På tal om 3G nät o det. Hittade en teknikbod, där det stod Denna anläggning tillhör Comviq GSM AB, och när jag kollade på Tele2s täckningskarta så det enda som fanns i den teknikbod är 3G, men 3G kom ju till Sverige många år efter att Tele2 köpt upp Comviq. Kan det vara så att det från början när Comviq satte upp masten, bara var 2G, men att man nu tagit bort 2G och satt in 3G istället, men valt att ha kvar Comviq GSM AB loggan?
     
  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag vet inte hur pass tillförlitlig Tele2s täckningskarta är när det gäller utmarkerade siter. Men det är mycket möjligt att de valt att plocka bort 2G-utrustningen och endast ha 3G kvar. Det kan ju exempelvis ha skett i samband med att N4M blev till och man tog bort siter från både Tele2s och Telenors nät. Telenor kan ha haft mer gynnsamt placerade siter.
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Okej. Jag kan iallafall säga att den markering gällande den mast jag pratar om här är precis placerad där den ska, då jag åkte dit o såg den. Att man valde o ha kvar den gamla loggan var ju lite kul. Inte den enda masten med teknikbod där det stått Comviq GSM AB på Yxland/Blidö heller.
     
  18. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Visa gärna foto på Comviqs märkning!

    Även kul att se Europolitan.
     
  19. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Dina två senaste mätningar var lite kul - ovanligt att Tele2 (Net4Mobility) klår Telia vad gäller hastighet. Men det hände dig två gånger i Stockholms norra skärgård, eller vad området kallas (inlägget ovan och det därpå följande inlägget i mättråden). Du får återkomma om det tycks vara genomgående i det området.
     
  20. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Å andra sidan använder han ju mobiler utan fullständigt CA-stöd. Telias B20+B3+B3+B7 har jag aldrig sett N4M vara i närheten av.
     
    6150 och N6290 gillar detta.