Nedladdningsproblem med Android

Diskussion i 'Galaxy Note 8 - Allmänt' startad av Bumblebeex1, 4 jul 2020.

  1. Bumblebeex1

    Bumblebeex1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej... ny här och hamnat i ett problem.
    Har en Note 8 med Android 9 där nedladdningar slutat att fungera från Google play butik. Samma problem med .pdf filer. Inledningsvis ser allt ok ut med nedladdningssträgen löpande över skärmen och en ruta kommer med att snart är nedladdning klar. Men inget efter det händer. Allting fungerat tidigare tills efter senaste uppdateringen. Den enda avvikelsen jag hittar är att i appen Google tjänster är "Inaktivera" och "Tvinga stopp" gråmarkerat. Ligger problemet här? Tacksam för hjälp.
     
  2. sweanisse

    sweanisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Poco X4 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Poco X4 Pro 5G
    alltså åter aktivera Google tjänster innan du påbörjar själva nerladdningen som du har tänkt att ladda ner

    inställningar appar och aviseringar och här kan man klicka på alla appar
    du får tre olika val

    alla appar
    installerade appar
    inaktiverade appar
    du hittar Google tjänster under kategorin som heter inaktiverade appar klicka på Google tjänster välj aktivera då ska det vara klart om det inte finns några andra problem som orkar utliggare problem

    bifoga gärna bild på hur ser ut i inställningar finns en snabbare väg att fixa detta på men det tar lite längre tid det är att fabriksåtersälla mobilen men detta en väg att gå men den är den absolut snabbaste vägen men det kräver lite mera

    håll valfritt finger intryck på appen som heter google play så att det står

    info om appen
    klicka på tvingad avslutning
    klicka på inaktivera
    gå till texten där det står lagringsutrymme och cacheminne
    rensa lagringsutrymme
    rensa cacheminne
    välj aktivera



    bifoga gärna bild på hur ser ut i inställningar
     
    Last edited: 4 jul 2020
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Har du dubbelkollat i nedladdat-mappen, så att den nedladdade PDF-filen inte finns där trots allt?

    Minns att jag någon gång råkade stänga av notifikationen för när nedladdningen är färdig, men fortfarande såg notifikationen när den pågick. Kan ju skapa ett felaktigt intryck av att filen försvunnit.

    Google Play brukar dock bete sig sådär tror jag - jag får inte notifikationer längre när appar uppdaterats, tror det är avsiktligen så sedan ett par månader. Dubbekolla inne i Google Play, är det så att appen trots allt blivit uppdaterad trots avsaknad av notifikation?
     
  4. Bumblebeex1

    Bumblebeex1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej.. tack för svar. Var hittar jag detta i Google play tjänster? Inget självklart väl hittas....
     
  5. Bumblebeex1

    Bumblebeex1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej.. tack för svar. Var hittar jag aktiveringen i Google tjänster? Ser inget självklart väl...
     
  6. Bumblebeex1

    Bumblebeex1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej igen...
    Ser inte riktigt så ut hos mig. Aviseringar saknar jag och heter "Allt". Under där finns "inaktiverat" och "aktiverat". Under "inaktiverat" finns bara F-droid. Inte Goole play tjänster. Under "akriverat" ser allt annat ut att ligga. Såg du att min Androidverson är 9?
     
    Last edited by a moderator: 5 jul 2020
  7. Bumblebeex1

    Bumblebeex1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej igen.... Hmmm, det är just det som är problemet. Hur gör jag det? De valen du beskriver stämmer inte. Under "inaktiverat" finns nu inget. Men de val jag beskrivit under appen "Google play tjänster" alltså "inaktivera" och " "tvinga stopp" är fortfarande gråmarkerade. Dock har det konstigt nog gått att uppdatera "Google play-tjänster". Efter det försvann "F-droid" under "inaktiverat". Är det så illa att bara fabriksåterställning gäller?
     
    Last edited: 8 jul 2020
  8. Bumblebeex1

    Bumblebeex1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

     
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Varför svarade du inte på mitt inlägg?
     
  10. Bumblebeex1

    Bumblebeex1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

     
  11. Bumblebeex1

    Bumblebeex1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej.. beklagar sent svar. Har trassel med både nedladdningar appar och .pdf. Har två nedladdningskataloger. Filé Commander och Cabinet. Inget innehåller något av .pdf filer. Jo, en som blev nedladdad för ett längre tag sedan. Vad sjutton göra åt allt detta?
     
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    PDF-filer du laddar ner borde hamna i Nedladdat-mappen. "Downloads". Har du kollat i den?

    Vad gäller Google Play, har du kollat inne i Google Play-appen om det kan vara så att appar HAR uppdaterats, och appar HAR laddats ned, trots att du inte tror det? Notifikationen kanske saknas, men apparna finns där ändå.
     
  13. Bumblebeex1

    Bumblebeex1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej igen... tack för svar. Har fått ett par förslag tidigare men de verkar inte stämma in hos mig. Har tex. inte "Download" eller "nedladdat" någonstans. Var skulle det i så fall ligga?
    Vad gäller Google play-tjänster är "Inaktivera" och "Tvinga stopp" gråmarkerade. Ska de vara det? Hittar inte heller var där någon form av ominstallation kan genomföras av tjänsten.
     
    Last edited by a moderator: 9 jul 2020
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Du bör ha en app som heter "Mina filer"/"My Files" eller något snarlikt. Om du kollar i den, bör du se "Nedladdat" eller något snarlikt. Du borde också kunna välja kategorin "Dokument" för att se alla PDF-filer, eller så borde du se nyligen nedladdade filer direkt när du öppnar "Mina filer". Prova att klicka dig runt.

    Google Play Tjänster kan jag inte se har så stor relevans i sammanhanget. Åtminstone så som jag ursprungligen tolkade ditt problem. Om du öppnar vanliga Google Play (Play Butik på svenska), alltså den vanlig appen som du öppnar när du vill ladda ner en app eller uppdatera en app, så borde du kunna se i en sidomeny vilka appar du har och vilka appar som vill uppdateras just nu. Får du upp något felmeddelande om du trycker "ladda ner" eller "uppdatera"?
     
  15. Bumblebeex1

    Bumblebeex1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

     
  16. Bumblebeex1

    Bumblebeex1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej igen.... Tack, äntligen ett steg i rätt riktning. "Mina filer", "Nedladdning" hittad under Samsung appen. Men tyvärr, inget av det jag försökt ladda ner under sista tiden hittas där. Varken appar eller .pdf
    Vad gäller Google play butik finns den appen bara under "Inställningar, appar". Om jag förstått det hela rätt skall den appen även finnas under de andra samlade, vilket den inte gör. Måste den hämtas ner separat igen?