Problem: Återfå videos efter missöde med mapp-kopierings bugg?

Diskussion i 'Allmänt' startad av mucho arigato, 9 jul 2020.

  1. mucho arigato

    mucho arigato Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej, ny på forumet :D

    Jag har haft ett missöde med att förlora data (videoinspelningar) medan jag gjorde backupping, kontraproduktivt eller hur?
    Jag vill inte använda mig av onlinelagring utan jag brukar regelbundet föra över saker till min PC och en extern disk. Så jag har gjort detta förut men mirakulöst nog klarat mig undan buggen varje gång. Som tur är hade jag hunnit att först kopiera alla foton till PCn, men märkte att den börjar bli full så tänkte föra över videos endast till externa disken. Innan jag gjorde det ville jag få ordning i mobilen (Samsung Galaxy) och ha en ren och tom Camera-mapp. Så jag skapade en mapp/album via den uppkopplade PCn "Gamla" där jag skulle slänga över Camera mappen inklusive vidsen. Kommer inte ihågom jag gjorde ctrl+x eller om jag drog över mappen...skulle gissa på det senare, men processen fastnade utan nån status bar iaf. Så jag tryckte på avbryt, då hoppade en progress bar fram och blev typ 80% klar innan rutan stängdes ner. Jag blev inte så glad när jag såg att Camera ändå hade kopierats över, och för att vara säker att allt kom med felfritt deletade jag Camera "kopian" inne i Gamla. Och då försvinner även Camera i top mappen :eek:. Hittade dessa trådar som relaterar till problemet i googles support:

    Why wont my pictures move from one folder to another? - Google Photos Community

    Photos Being Duplicated on Move - Google Photos Community

    Det intressanta är dock att det automatiskt skapades en "Camera(0)" mapp och den var fylld med ca 80% av bilderna/videos xD. Men några videos har försvunnit helt, andra spelar bara upp ljud och en spelar upp ljud och bild men är väldigt korrupt, går knappt att titta på i PCn men ser bra ut i mobilen o_O

    Finns det nån chans för att få tillbaka förvunna videos och laga de trasiga? De recovery-appar jag sett so far verkar kräva att man rootar telefonen (har inget SD kort), och det vet jag inte om det är värt att göra för min del...
    Jag har tittat i Gallery's papperskorg och de finns inte lagrade i nån molntjänst som Samsung eller Google.
    /muchoarigato
     
  2. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Hej!
    Välkommen till Swedroid!

    Som jag fattat det så har du alltså en kopia på mappen på datorn/extern disk?

    Du skulle ju kunna prova att återställa de korrupta filerna med en app som återställer själva videofilen.
    Antingen på datorn eller telefonen.

    Jag har för mig att jag även gjort det i VLC
     
  3. mucho arigato

    mucho arigato Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Tackar!

    Njae, jag gjorde det endast på fotona ijnnan snedsteget men det hann inte bli av med vidsen. De blev deletade och samtidigt ofullständigt kopierade inne i mobilen verkar det som. Så huvudfrågan för min del är väl om det finns program som återställer data från internminnet utan att rooting krävs?

    Jepp, det är en bra tanke för de videos som det finns nåt kvar av iaf och är på gång, måste bara hitta en sån app. Prövade med VLC, man skulle lägga till ändelsen .avi på mp4 och låta den reparera, men det verkade som att filen envisades med att kalla sig filnamn.avi.mp4 xD, ellerom det var filnamn.mp4.avi.mp4 rentav... alltså det namnet visades när man väl spelar upp filen...så jag vet inte. Använde denna guide:
    Free Methods To Repair Corrupt MP4 Video Files
     
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 374
    Mottagna gillanden:
    1 729

    MINA ENHETER

    Oj vilken röra! Lider med dig. Använd molnlagring, enklare råd finns inte..

    Hur som helst, om du använder ett recovery-program på din dator, och kopplar telefonen till datorn över USB, då ska du kunna ange att den ska försöka återskapa filer på telefonens internlagring. Det borde fungera. Så du slipper alltså roota telefonen, men kör programmet från datorn istället. Jag har gjort liknande med digitalkameror och liknande, så jag ser inget skäl till att det inte skulle fungera med en telefon.
     
    mucho arigato gillar detta.
  6. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Kanske dags att börja med molnlagring:). SÅ mycket bättre än det där eländiga överförandet till USB sticka eller liknande hela tiden.
     
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 001
    Mottagna gillanden:
    2 112
    Risken med at installera appar eller at göra något annat som påverkar minnet i telefonen är att du minskar chanserna att lyckas med att återställa filer eftersom delar av minnet skrivs över så följ istället råden att återställa med hjälp av datorn.
     
  8. mucho arigato

    mucho arigato Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Halå,

    Zooklubba, hehe yes jag har betat av en lång lista kandidater där dessa två ingått. Dock som Heleg pekat ut har jag tänkt köra recoveryn från datorn, vilket båda dessa har stöd för. EaseUS verkar bra men kräver tyvärr rooting. Dr.fone från Wondershare verkar också bra, den är kvar på min topplista just nu och den verkar ligga i en gråzon, som jag förstått hittills så rootar den telefonen tillfälligt för att sedan unroota den...vet inte hur det är med garantin då, hört om en viss "Knox" som fungerar som ett engångs-sigill i telefonen som man kan bryta. Måste läsa på mer där.

    Fanns en mjukvara som hade en irriterande och rentav komisk guide som skulle få tekniskt förvirrade kunder att tro att det går visst att recovra utan rooting utan att det skulle gå att anklaga dem för att de ljugit. Gick verkligen runt het gröt för att inte uttala sanningen, att de snackar om SD kortet =P

    Så förutom Dr.fone har jag några till "rootlösa" kandidater jag ska kika på, och så har jag en programvara som jag fick med en USB sticka, SanDisk RescuePro Deluxe som ska funka för mobil, de har även en "Filerecovery" mjukvara. Deras program ger som vissa andra en preview över vad som finns att recovra, värt ett försök det med.

    Tack för trösteorden N6290 :)
    Molnlagring tycker jag känns skumt, lägga upp alla ens privata bilder uppe på nåns server? Nej tack..

    Återkommer med hur det gick
     
  9. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

  10. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 001
    Mottagna gillanden:
    2 112
    Det kanske inte lugnar dig men molnet är i de flesta fall väldigt väl skyddat och om du kan använda tvåfaktorsautentisering som bl.a. Google Drive erbjuder så har du ett väldigt bra skydd av dina privata bilder.

    Apple har haft ett uruselt skydd som gjort det enkelt att stjäla bilder från nätet vilket diverse kändisar råkat ut för samt orsakat uselt rykte för molnlagring, de har förbättrat skyddet numera men jag vet inte hur bra det är...

    Hur säkra är dina backuper om du råkar ut för inbrott eller brand? Molnlagring har bra skydd mot sådana oförutsedda händelser?
     
    N6290 gillar detta.