Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

  1. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    I min värld vet jag inte om Kia och inspirerande ska sägas i samma mening. Då har jag provkört Stinger [emoji6]
     
  2. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Inte inspirerande för fem öre men KIA Optima har god komfort och rätt trevlig bil för vad det är, en asiatisk kombi. Det är nog Kias finaste kombi också. Om man har möjlighet å köra pluginhybriden så köp den, går snålt om man bara kör el.

    Men iövrigt, titta på något annat om du vill ha en kombi som man även kan köra lite snabbt i :-) VW golf r kombi? Volvo v60 polestar, Subaru wrx STI? Bmw 335i kombi?
    Ja det finns några fler men beror helt på smak och budget.
     
  3. Kalasbiff

    Kalasbiff Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2016
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    36
    En BMW 335 vore trevligt men är inte ute efter en familjeräser.

    Kommer från en 520d kombi och något likvärdigt i körglädje räcker, men har ju hört att optima ska vara fin men väldigt tråkig att köra. Var därför jag tänkte att 245 bensin motorn kanske kunde vara lite trevlig iallafall.

    Lutar lite åt att det blir en nyare 520d igen var väldigt nöjd med den jag hade ändå.
     
  4. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    20200630_155534.jpg
    Ny bil idag!
     
    Gyllenb och bernard gillar detta.
  5. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    En annan variant är ju att du köper en värmesits / värmedyna för typ 99 kr och stoppar i cigguttaget på vintern.

    Gillar du inte hur det ser ut kan du ju lägga till typ 200 kr och köpa bilklädsel för fram och bak och sätta dit. Eller för ca 100 kr bara köpa till framstolen.

    Då du pratade om att byta stol så känns det som du har lite mekvana iaf? Isf skulle du ju kunna ta bort stolen, bort med klädseln och lägga dit värmedynan och på med klädseln igen, kanske karva bort lite av skumgummit om det skulle vara för tight. Sedan dra kabeln snyggt till en knapp, tex kolla om du har ström till originalknappen, isf bara koppla in dig på denna. Eller dra ny strömförsörjning till den om ström saknas. Avsäkrad då förstås.
     
  6. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det är absolut ett alternativ. Kan ju vara så att det funkar att ersätta originalslingan med en från Biltema också.
     
  7. Öland Turist

    Öland Turist Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2020
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 Edge
    Telefon 2:
    några gamla 2G GSM Siemens
    Grattis till en ny kärra! Hoppas att du slipper elektronikfel och motorproblem. ;)
     
    indika gillar detta.
  8. Kalasbiff

    Kalasbiff Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2016
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    36
    Bmw X5 års 2013 någon som har erfarenhet av en sån
     
  9. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Då har man skaffat sig en ny familjehäck. En Citroën C4 Grand Picasso från 2017. En gammal privatlesingbil med full servicebok och endast 4000 mil. Gav 170 000 kr. Fick offert på en splitterny för 330 000 kr!

    Nöjd så här långt. Skönt att inte behöva trängas med tre barn, varav två i bakåtvända stolar.

    Dock en riktig busskänsla. Vindrutan är enorm. Det är segt att accelerera och den rullar en evighet när man släppt gasen. Förstärks nog av att den har klassisk automatlåda med momentomvandlare. Inte en bil man har bråttom med!
     
    osterlindh gillar detta.
  10. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Härligt, man köper den av en anledning, plats och prisvärd.

    Det är oftast bara automaterna man aldrig kommer överens med helt och hållet på äldre PSA... Blev bättre dom som fick EAT8 lådorna.

    Senaste årsmodellerna av C4 Grand picasso, Renualt Grand Espace är riktigt fina,

    Ford Smax är mycket bil för pengarna tro det eller ej. Lätta å sköta och pilla med själv dessutom. Där skall man INTE köra flexmotorn bara, så slipper man det dyraste felet på den bilen iaf.
     
  11. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Kikade faktiskt även på S-Max och Grand Espace. Kändes som de låg klart högre i pris.

    Fint också med en 1,6 HDi. Detta är fjärde bilen jag har med den motorn. Brukar göra service själv och vet precis hur det går till.

    Byter man aldrig olja i automatlådan på dessa bilar? Står inget i serviceschemat. Det är en EAT6.
     
  12. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Nä EAT6 hade inget bytesintervall på 508an jag ägde iallafall :-) så lär inte va något på cittran. Tittar man däremot på Aisin som tillverkare av lådan så säger dom med största sannolikhet att det skall bytas runt var150.000km. Men det gör dom med alla lådor dom tillverkar :-p
     
  13. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Skönt att slippa! Finns ju många förstå-sig-påare som hävdar att man absolut måste byta olja i växellådor.

    Skitsnack säger jag. Det är ytterst ovanligt att bilar skrotas p.g.a. rasad växellåda och nästan ingen får oljebyte.
     
  14. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Alltså på en polisbil, du drar husvagn merparten av tiden, båtar. Ja då kan det va bra men på exempelvis på din bil, nä. Du lär hinna byta bil igen innan den lådan pajjar, aisin har rejäla lådor dessutom.
     
  15. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Golf, Ford fiesta - kanske focus, Yaris, ev e-golf eller BMW i3 från 2016-2017 - är det något man borde strunta i?
     
    Last edited: 8 aug 2020
  16. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Beror lite på vad du ska ha den till. Men BMW i3 är ju i mina ögon typ världens fulaste bil men alla jag känner (alla = två) fullständigt älskar bilen. Så nåt verkar det vara med den modellen.
    Elbil alla dagar i veckan tycker jag själv.även om många nu säger att det är så himla kort räckvidd osv så är det ju inte så ofta man behöver en massiv räckvidd.

    Kan inget om e-golf eller så men Leaf och Zoe (el) kanske du kan kolla också lika så e-up.
     
  17. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Sambon behöver en bil för pendling till jobbet dagar hon jobbar sent (15 km t/r). Sedan vill vi kunna ta den till svärföräldrarna och storhandling. Då vi är tre tror jag e-up går bort pga storleken.

    Då vi absolut inte kan något blir det besök hos märkeshandlarna och deras begagnade bilar, frågan är om man ska ta sig till VW eller Ford idag.

    Avskyr själv både utseendet på Leaf (före 2018) och alla BMW i3 :-D
     
  18. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Vilka sträckor pratar vi om?
    Budget?

    Är ni två vuxna och ett barn?

    När det gäller fel osv har jag dålig koll, @djaxxo@djaxxo har bra koll på sånt tror jag.
     
  19. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Yes, två vuxna och ett barn (1.5 år).
    En tur till svärföräldrarna är 60 km t/r. Och sambons pendling är som sagt 15 km t/r.
    Där vi bor nu, i ett år till, har vi tillgång till vettig laddare i garaget men inte något som säger att nästa ställe kommer ha något vettigt. (Vi siktar på att köpa något inom ett år så det är nog något vi kan göra något åt)

    150-200k är väl där jag tittar och sambon tittar på runt 150k :-D.
    En jag har ramlat in på är följande Ford Focus

    Edit: ja vi bor i Norge och inte Göteborg som min profil säger.
     
  20. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Kolla en i3 med REX. Då finns de möjlighet till lite extra räckvidd vid behov.

    De finns Isofix i baksätet på dessa. Barnvagnen behöver ju gå in med. Det är inte att jämföra med den där Forden. Samtidigt så har du ju en generation till som man vill ska ha något att växa upp till.

    Norge jamen det är ju elbilarnas land [emoji4] klart du ska köra elbil då. Är de inte massivt subventionerade?

    Peugeot har ju sin 208 i elbilsutförande och även mini släppte sin som fått bra kritik, kanske inte blir så dyra för dig i Norge?