Vad visas i notifikationsfältet?

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av loppanplopp, 11 jul 2020.

  1. loppanplopp

    loppanplopp Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2020
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1
    I min Huawei Y6 så visas till exempel lågt batteri, virusprogrammets aktivitet, nya sms och annat i notifikationsfältet, men vad kan egentligen visas här? Kan en hacker placera länkar eller annat i det här fältet? Bör man vara försiktig med vad man trycker på och accepterar från det här fältet?
     
  2. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 010
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Notifikationerna kommer ju från appar du installerat, eller som fanns installerade från start. Alternativt också från webbsidor där du i Chrome eller annan webbläsare accepterat notifikationer. Så se upp lite med vad och varifrån du installerar saker, så kan du känna dig ganska trygg med notifikationerna.
     
    bernard gillar detta.
  3. loppanplopp

    loppanplopp Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2020
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1
    Installerar normalt sett bara uppdateringar från google play förutom en enda gång via notifikationsfältet där uppdateringen påstod sig vara en uppdatering av systeminställningar. Annars besöker jag bara vanliga webbsidor som swedroid och andra kända sidor. Det händer iof att jag trycker ok av bara farten på dom här skitjobbiga cookierutorna och ibland har jag väl inte kollat speciellt noga på innehållet. Någon gång har rutor med frågor om jag vill delta i saker dykt upp när jag gått in på en sida och då har jag tryckt bort rutan på krysset...
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Du kan få notifikationer från Chrome som vidarebefordras från diverse webbsidor, skumma webbsidor om du har otur. Då har du råkat trycka "godkänn" på en sån förfrågan från en webbsida om att få skicka notifikationer till dig.

    Om du får något sådant i notifikationsfältet, så kommer det stå Chrome OCH webbadressen (ofta någon obskyr webbadress och något spam-meddelande, som gör att du märker snabbt att det är något skumt). Så läs noggrant innan du trycker. Börjar Chrome spamma dig med sånt, återkom, så hjälper vi dig att stänga av det.
     
  5. loppanplopp

    loppanplopp Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2020
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack, det fanns inga länkar vad jag kan minnas och ingen chrome-symbol i den notifikationen jag fick om uppdatering av systeminställningar. Det vara bara ett torrt meddelande i stort sett helt utan symboler. Ska hålla utkik efter chrome och skumma webbadresser i notifikationsfältet :-)