Säkerhetsforskare varnar att Xiaomi övervakar surf- och mobilanvändande

Diskussion i 'Xiaomi - Allmänt' startad av subwoofer, 30 apr 2020.

  1. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 001
    Mottagna gillanden:
    2 112
    Om de följer den kinesiska underrättelselagen så är det fullt naturligt att de skickar informationen till Kina.

    Det beror på om de implementerat spionaget i hårdvara eller mjukvara, inte för att jag har några direkta hemligheter men jag vill inte chansa.

    Jag avstår helst från kinesiska mobiler för jag vill inte låta mina dyrt förvärvade slantar komma en sådan kriminell regim tillhanda (vilket de ändå gör genom andra produkter, det är väldigt svårt att undvika).
     
    N6290 gillar detta.
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Precis, problemet är troligtvis inte i hårdvara utan snarare i Xiaomi:s tvist på Android, om de nu inte har bakat in något i wifi/lan firmware <foliehatt> [emoji12]
     
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 001
    Mottagna gillanden:
    2 112
    Kineserna är jäkligt avancerade så tro inte att de inte kan ha gjort en hårdvarulösning.

    Skulle du om du vore säkerhetschef låta de anställda använda kinesiska produkter, ens om de bytte ut mjukvaran?
     
    N6290 gillar detta.
  4. Droid87

    Droid87 Guest

    Vet nätt o jämt vad rota är. Och den vanliga användaren är kanske inte så sugen på dylika manövrar. :)
    Jag surfar med duck duck och hoppas att det är skydd nog. Hoppas att miui12 är säkrare för användarna.
     
  5. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Knappast, men som andra har påpekat så är det svårt att undvika helt då även om många telefoner numera tillverkas i Vietnamn och Sydkorea så tillverkas fortfarande många komponenter i Kina. Jag är ju lite fan av OnePlus och FortiGate, varav båda tillverkas i Kina [emoji53] men där åtminstone mjukvaran görs på annan ort.
     
  6. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Fokus för dessa Kinesiska android-varianter ligger nog mer på att skydda användarna från sig själva och icke önskvärda västerländska influenser. I Kina har ju alla en brandvägg oavsett vilken enhet, den stora statliga kommunist-styrda brandväggen [emoji12]