Sony Xperia 1 - allmänt

Diskussion i 'Xperia 1' startad av Swedroid, 25 feb 2019.

  1. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Sony är förvisso fortfarande ibland de bättre men... Det har helt klart blivit till det sämre. Med det menar jag att de släpper säkerhetsuppdateringarna i tid, men utrullningen är mycket långsam, då de släpper i etapper i olika regioner. Och sorgligt nog ligger Nordiska regionen numera långt ned i denna lista. Och ibland går det så långsamt att Norden numera ser varannan säkerhetsuppdatering. Så om du har maj är risken att du får julis uppdatering i augusti.

    Men jag tror Sony gradvis avvänjer oss ifrån Sonys gränssnitt och appar för att helt gå över till Google One. Något jag tror sker i 2022 kanske redan 2021. Så slipper Sony uppdateringsgrejen och Google får det ansvaret.
     
    spigen gillar detta.
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Inte omöjligt. Men det fråntar inte tillverkaren ansvaret för att testa och se till så att kvaliteten på uppdateringarna håller måttet. Nokia/HMD Global har Android One. Men läser man på diverse Nokia forum förbättras inte mobilerna med uppdateringar utan snarare försämras med buggar och strul som tillkommer.

    Det går så att säga inte lämpa över den delen på Google och tro att det är en genväg för att dra ner på personal som sysslar med hur mobilerna optimeras m.m..

    Så det är ett dilemma.
     
    bernard och pernils94231 gillar detta.
  3. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Fick 55.1.A.9.21 i morse. Som vanligt säger inte Sony så mycket om vad uppdateringen innebär annat än att jag ska kunna använda min telefon på allra bästa sätt, jag ser inga synliga förändringar. Sedan en eller två uppdateringar bakåt har jag dock noterat att fingeravtrycksavkänningen börjat fungera bättre.
     
  4. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    1 620
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Förutom att fingeravtrycksläsaren verkar funka bättre nu för folk. Hur är det med batteriet, har batteritiden blivit sämre eller bättre med uppdateringar?
     
  5. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Kom en ny uppdateing i morse, 55.1.A.9.52 som jag antar också är säkerhetsuppdteringar och ospecifiserade buggfixar. Den enda skillnad jag tror mig se är att några appikoner har fått ett något förändrat utseende. Kunde inte Sony informera lite mera om vad uppdateringen innehåller?

    Jo, fingeravtrycksläsaren fungerar bättre nu än förut, men den är fortfarande inte riktigt bra.

    Jag kan inte avgöra ifall batteritiden blivit bättre eller sämre. Det har mera att göra med hur man använder telefonen än vilken patchlevel operativsystemet har tror jag. Batteriet har aldrig någonsin tagit slut för mig, så ifall det är 60% kvar eller 30% kvar när man kommer hem och sätter i laddsladden är för mig inte så viktigt. Batterimätaren tycker ofta att batteriet bör räcka två dygn till efter en dags användning.
    Det finns även en uppsjö justeringsmöjligheter för att minska batterianvändningen ytterligare, en av dem är att WiFi stängs av när telefonen inte används, vilket kanske kan vara förklaringen till ett problem som nämnts tidigare i denna tråd eller någon parallell tråd, eller om det möjligen var bland 1 mkII-trådarna.
     
    mullsjomannen gillar detta.
  6. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    1 620
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Jag köpte en begagnad Sony xperia 1 nyligen. Hade eb förut som jag gjorde mig av med. Verkar som om de uppdateringar som kommit har fixat till en del problem bl.a känns fingeravtrycksläsaren bättre. Även kameran har blivit bättre tycker jag.

    Nu är det väl rätt tid egentligen att köpa en Sony xperia 1 då mk2 kommit ut. Man får mycket för pengarna när man köper en Sony xperia 1 i dag.
     
    ratscore gillar detta.
  7. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag kan tänka mig att till och med återförsäljarna dumpar priserna på äldre modeller när en nyare kommer ut, så man behöver inte ens gå in på begagnat-marknaden för att få ned priset. Nu tycker jag att min X1 är tillräckligt bra för att behålla nåt år till utöver det dryga år jag redan haft den, och vid det laget kanske Mk III är på väg ut, och Mk II har fått en liknande prissänkning.
     
    mullsjomannen gillar detta.