Hoppar på tråden lite sent. Jag har kört Woilà ett tag och har faktiskt fått tillbaka pengar vid ett tillfälle.
De crawlar mailkorgar på Gmail eller Outlook efter kvitto/beställningsbekräftelser och plockar ut artikelnummer och betalt pris. Därefter bevakar de priset gentemot butiken. Fungerar inte på alla näthandlare, men när det väl fungerar så gör det så oavsett om butiken har prisgaranti eller inte. De bevakar köpet inom 30 dagar i stort sett, men det är i synnerhet effektivt under ångerrättstiden för beställningen enligt distansavtalslagen (14 dagar).
När de hittar ett lägre pris på någon vara de sett att du köpt - då använder de accessen de har genom crawlern till ditt e-postkonto och skickar ett meddelande till kundtjänst på nätbutiken direkt från din mail. I mitt fall hade jag handlat en del LED-lampor på Netonnet som sänktes i pris ett par dagar senare. Woilà hittade köpet, och när priset sjönk så initierade de ett mail till Netonnets direkt från min mail (lite spooky kändes det). Mailet ser ut som att jag själv skrivit det, inget om Woilà, med ganska vardagligt språk.
Netonnet svarade att de givetvis kompenserar mellanskillnaden (för annars hade jag ju bara kunnat skicka tillbaka min order och beställt igen till lägre pris, billigare att de bara hanterar en kortretur än en hel retur med nytt utskick). För besväret tog Woilà 25% som de debiterade i efterhand på mitt betalkort efter att jag fått kortretur från Netonnet. Jag hade aldrig prisbevakat LED-lampor, så jag var glad för den lilla hundralappen som hittade tillbaka till mitt konto.
Känns dock olustigt med fullständig access till min mail, så jag har satt upp en separat mailadress där jag gör all min e-handel. Den får Woilà crawla bäst de vill
Click to expand...