Bästa Oscillerande pelarfläkten från Sverige/Tyskland

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Oceanic, 5 jul 2020.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Kollar vi på svenska tester ser vi att Honeywell HYF290E4 (Fläktar)
    blir bäst i test. Kollar jag dock på amazon.de verkar utbudet generellt vara större och dessutom märken som inte finns i sverige.

    Någon som gjort en djupdykning. Ljudnivå och prestanda ration är ju det viktigaste...så klart... Bor i en lägenhet som saknar centralventilation utan de är självdrag som gäller och luften står helt still här på sommaren såvida man inte vill ha fönstrena öppna hela tiden, detta påverkar dock min Pollen allergi negativt.. just nu är det väldigt mkt gräspollen.

    Denna verkar vara bästsäljande på amazon.de

    https://www.amazon.de/dp/B07HSRJGX3/?tag=oid02-21
     
  2. Paul

    Paul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Jag har Honeywell-pelarfläkten. Den är riktigt tyst i lägsta inställningen och mycket bra att det går att släcka indikatorn som visar fläktstyrka. Jag får dock ett mycket lågt klickande ljud vilket försvinner om man knackar lätt på fläkten. Det är inget problem men det förtar kvalitetskänslan lite. Men överlag skulle jag rekommendera den.
     
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag skulle nästan vilja slå ett slag för Clas Ohlsons fläkt efter att själv först ha övervägt olika pelarfläktar: Golvfläkt | Clas Ohlson.

    Den är rätt energisnål och flyttar ändå mycket luft samtidigt som den inte är så högljudd, men det är ju lite relativt beroende på vad för ljud man uppfattar som störande. Det är ett rätt dovt ljud. Jag har själv inga problem att sova med den på, även om det hade varit önskvärt med ytterligare en nivå som erbjöd lite lägre RPM.

    Bra kvalitet med en rejäl fot med lite tyngd i som tillsammans med dämpande fötter håller en rimlig ljudnivå i förhållande till prestanda och pris. De har den i regel uppställd i butiken, så man kan testa och jämföra.
     
    Last edited: 6 jul 2020
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    funderar lite på dysons bladlösa variant ?
    Men tror det kan finnas billigare bladlösa alternativ från kina. Vet Xiaomi har släppt en.
    Verkar inte vara några igentliga nackdelar med bladlösa fläktar ? förutom priset då men tycker det är rätt viktigt att dom ser estetiskt tilltalande ut också
     
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Kollat runt lite nu inatt... enligt amazon.de är denna den som är bäst betygsatt även gällande ljudnivå slår den honeywell modellen med råge... nu har ju honeywell fler och dyrare/nyare modeller förvisso.. men det var den som van testerna här i sverige som jag sett och som är mest populär på prisjakt

    https://www.amazon.de/dp/B06W521GNQ/?tag=oid02-21

    Försökte beställa Rowenta modellen fick då till svar att den ej gick att leverera till sverige... Honeywell modellen gick att skicka dock...

    Rowenta flyttar mer luft 285m³/h mot 350 m3/h.

    Har även lyssnat på youtube och tycker att ljudprofilen känndes bättre på rowentan.. en nackdel jag såg är dock att de finns bara 3 lägen... vilket känns väldigt lite... Honeywell har mer lägen och många av de lägre lägena är väldigt tysta... det brukar dessvärre finnas att samband med ljudnivå och hur mycket luft som flyttas så jag är inte så övertygad om att honeywell gör mkt nytta i de lägsta lägena ?

    Det kanske vara lika bra att inte köpet gick igenom på rowentan..kanske finns något bättre.. den verkade inte vara perfekt heller direkt.. rent estetiskt är honeywell bra mkt snyggare... det enda som tilltala mig med rowentan var de bra betygen på amazon.de särskilllt ljudnivå 3.8 mot 4.2 . Rowentan flyttar sannolikt mer luft vid lägre ljudnivå... en anledning till det är att den ser lite mer bulky ut.

    Dyson fläkten har jag kollat lite på på youtube och den övertygar inte faktiskt..finns en hel del negativ kritik på den och den är inte värd priset..

    Jag hittade Xiaomis fläkt... på aliexpress... verkar som frakten är väldigt dyr brukar annars vara gratis frakt men inte för denna tydligen..

    US $89.0 20% OFF|Xiaomi Mijia DC Frequency Conversion Tower Fan Summer Cooling Bladeless Air Conditioner Cooler for Home Office Desk|Fans| - AliExpress

    541 m3/h.

    132 dollar i frakt...

    denna verkar också intressant

    Removable Washable Pedestal Bladeless Tower Fan 45W from Xiaomi Youpin Automatic Screen 8 Gears Wind Speed 3 Types of Wind 12H Timing Air Conditioning Appliances from Home Appliances on banggood.com

    vet inte om det kan stämma men det står att den har 709 m3/h ?
    Ju högre luftflöde ju större är ju risken att man kan få bra luftflöde vid låg ljudnivå tänker jag...
    ska kolla närmare på denna imorgon...
     
  6. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Finns det någon fördel med pelarfläkt jämfört med den klassiska fläkten som @bernard@bernard länkade?

    Pelarfläkten kan visserligen ha mer inbyggd smart elektronik men samtidigt så flyttar den betydligt mindre luft om man skall tro specsen. Skillnaden på ljudnivå är ju heller inte så värst stor, speciellt om man skall ta hänsyn till att pelarfläkten på maxnivå flyttar mindre luft än den vanliga fläkten på lägsta nivå.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Förtjänsten är väl främst att man sparar lite utrymme och att en pelarfläkt kanske ser snyggare ut.

    Men jämför man specarna är det som du säger mycket mindre luft som flyttas.
     
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja framförallt att de ser snyggare ut. Jag en vanlig fläkt förstör lätt inredningen. Ger man blanka fan i det kan man nog köpa en klassisk fläkt.

    Just nu är jag mest intresserad av airmaten de enda är jag hittar ingen info om ljudnivån förutom att den ska vara tyst (det säger alla)
     
    bernard gillar detta.
  9. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Paul och Oceanic gillar detta.
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  11. Poulgrym

    Poulgrym Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2018
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    34
    Köpte class ohlsons, ColTech. Pris 999kr IMG_20200713_155350.jpg Screenshot_20200712_141948_com.google.android.apps.docs.jpg
     
    bernard gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  13. Poulgrym

    Poulgrym Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2018
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    34
    Instämmer enligt Testfakta. Tycker om den, enkel och bra ljudnivå mot den effekt du får ut. Den enda jag stört mig på är displayen av tempen, men bara pga att den var vid Tv:n. Går att tejpa över om man nu stör sig på det.

    [​IMG]
     
    Last edited: 14 jul 2020
    bernard gillar detta.
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Nu har fläkten anlänt till malmö gick rätt snabbt...skickat med GLS... tror det senare kommer skickas över till Schnker för leverans till ombud.
     
    bernard gillar detta.
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    bernard gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det är 3 olika ljud på denna, motorn, vindsuset vindtrumman genererar sedan är det ett klickande ljud... men det tror jag har med själva monteringen att göra... produkten är ju gjord för att man ska kunna demontera för att blandannat rengöra trumman... vad jag har läst är detta väldigt förekommande på tower fläktar.. men ska ju också vara något som går att fixa... genom att tex smörja vissa delar med olja/fett så är nog inget som inte går att lösa. Får man bort dett ljudet är den väldigt tyst och det är bra luftflöde, har dock inte mkt att jämföra med bör tilläggas men har jag den på balkongen på läge 4 av 8 så får jag mer en tillräckligt med luft. Jag kommer behöva skruva isär för att rengöra vindtrumman ändå... men ska undersöka det närmare.

    dfgfdgert.PNG


    View: https://youtu.be/4g_Ww_NlUiE
     
    Last edited: 14 aug 2020
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Är väldigt nöjd med fläkten hittils. jag har den numera alltid på balkongen, och när jag kollar på tv och när jag sover. Det kanske mest facinerade är att på redan level 1 så känner jag en frisk vind även från ca 3 meters avstånd, på level 1 är den verkligen ljudlös. Med fjärren är det väldigt enkelt att rikta den så att den alltid blåser precis ansiktet vilket ofast är skönast.

    Har också märkt att om jag tiltar fläkten uppåt/frammåt/vänster/höger så försvinner "rattle" ljudet, när det ljudet försvinner måste denna fläkten vara bäst på marknaden gällade ljudnivå och luftflöde.

    Hurvida jag har fått ett måndags exemplar eller inte det har jag ingen aning.. men jag är rätt säker på att jag kan lösa det. Man ska rengöra/tvätta lufttrumman efter några veckor då måste man skruva isär och ta bort bakkåpan, ska se om jag kan komma på något när jag ser hur den ser ut då... Om jag kommer lösa det kommer jag förmodligen köpa en till men tror en svart modell är på gång vilket jag föredrar.