Problem: få bort prenumering

Diskussion i 'Allmänt' startad av stalintomten, 13 jul 2020.

  1. stalintomten

    stalintomten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag har ett par tidningar, Veckans affärer och Privata affärer, som kommer i min e-post på mobilen. Jag vill ha bort dom, vill inte fortsätta att den prenumeranten. Vad gör jag?
     
  2. Ekman

    Ekman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Finns det inte som i stort sett alla mail längst ner med en liten text typ : avregistrera här
     
  3. Ekman

    Ekman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Annars kontakta dom det gäller och avsluta genom dom. Om det gäller en prenumeration du tagit förr.
     
  4. stalintomten

    stalintomten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack för svaren jag ska kolla upp det där jävligt jobbigt annars att hålla på och slänga allt och det kan bli mycket.
     
    Last edited: 13 jul 2020
  5. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 127
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Har aldrig träffat på ett legitimt nyhetsbrev som inte haft en unsubscribe-länk i botten av mailet. Bara klicka på länken, i vissa fall får man bekräfta att man vill sluta prenumerera. I vissa fall kan det ta någon dag innan mailen slutar, lite beroende på hur avsändarens system ser ut.
     
  6. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Har du aldrig avregistrerat dig för nyhetsmail? Jag hade blivit GALEN! Jag rensar alltid bort all ny sådan skit som kommer direkt så man bara får viktiga mail
    Som sagts innan så finns det alltid en länk i botten av mailen. Ibland får man gå in på datorn för att se länken bra.
     
    jnsson gillar detta.
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Jag är precis som dig! Klickar avregistrera på allting jag inte vill ha, är väldigt nitisk med det. Min epostinkorg är alltid väldigt ren. Förstår inte folk som klagar över "spam", det mesta går ju att trycka bort med ett knapptryck (och verklig spam får jag väldigt sällan).
     
    FRS05 gillar detta.
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Samma här. Min inkorg är också den. Hos Google har jag nog aldrig fått riktig spam i inkorgen, den har alltid hamnat i spamkorgen
     
    FRS05 gillar detta.
  9. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Håller med. Får aldrig något oönskad i min inkorg. De gångerna jag får det är när jag beställer grejer på nätet i någon ny butik. Då brukar de alltid automatiskt skicka ut nyhetsbrev som "tack" för att man köpte där. Men går som sagt bara att trycka bort.
     
  10. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 005
    Mottagna gillanden:
    2 113
    I Gmail och säkerligen många andra mailklienter går det att sätta filter som gör att man kan slippa se mail från ett antal avsändare i inkorgen.

    Tyvärr har Gmail inte gjort så att man kan skapa filter i appen men det går ändå via webbläsaren att skapa dem men det är enklast i en dators webbläsare.

    Det kan vara användbart framför allt då man faktiskt vill ha mailen men slippa dem i inkorgen.
     
  11. Ekman

    Ekman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Nu vet vi ju inte än vad jag kan se om det bara är reklammail i fråga eller rena betalda en gång i tiden prenumerationer på tidningar som laddas ner via mail. Då måste man ju säga upp hos den det gäller. Är det bara reklammail så finns ju länk i liten text oftast längst ner i mailet.
     
  12. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    ta kontakt med veckans affärer och privata affärer och säg upp prenumerationen skulle jag råda dig till.
     
  13. stalintomten

    stalintomten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1

    Det finns flera. Det värsta är att en del av tidningarna kommer i min brevlåda fastän tidningen inte längre finns, gamla nummer från 2018. Jag slänger allt, vilket tar lång tid. Nästa dag är alla nummer tillbaka i min brevlåda.
     
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Jag antar att du menar spam i din epostinkorg.

    Låter märkligt att du får så mycket spam i form av just tidningar. Aldrig hört om. Kan du lägga upp en bild på hur det ser ut?
    Borde helt klart finnas en länk för att sluta prenumerera.
    Du kan också skapa ett spamfilter, så att eposten automatiskt hamnar i spam, utan att du behöver flytta manuellt. Spamfiltret lär sig också. Om du markerar den avsändaren som spam några gånger så borde den flytta automatiskt till spam framöver.


    Men ifall du får saker i din "riktiga" brevlåda, så följer tips nedan:
    Det räcker inte att sätta upp en lapp "Nej tack till reklam".
    Det ska stå "Nej tack till gratistidningar och reklam", utdelare gör skillnad på sånt, att båda orden finns med är viktigt.
    Det kommer stoppa oadresserad reklam. Men adresserad reklam måste du stoppa också:

    Det gör man genom att lägga in en spärr mot direktmarknadsföring i statens personadressregister, SPAR. Kan göras online med Bank-ID, och behöver bara göras en gång (åtminstone så länge man bor på samma adress).
    Man ska också göra en reklamspärr hos Nix Adresserat. Också online, med Bank-ID.
    Då upphör i princip all oönskad post.

    Skriver ifall folk inte känner till dessa steg.
    Har man bil, kan man slippa reklam om bilen genom att göra en liknande reklamspärr hos Transportstyrelsen, online.
    Har man företag, så ska det finnas en slags reklamspärr hos Bolagsverket också (tror inte den stoppar all reklam till företaget dock).
    Vill minnas att om man äger hund, så går det att kryssa i hos Jordbruksverket, i hundregistret, att man inte önskar reklam, men är inte helt säker på det.
     
    Heleg gillar detta.
  15. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 005
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Aktivera filter så slipper du göra det jobbet, då gör mailklienten jobbet åt dig.
     
  16. stalintomten

    stalintomten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag har gjort det på datorn, men jag kan inte se att man kan göra det på telefonen.
    Det är inte spam jag får.
     
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    För dig är det ju spam, eftersom det är oönskat. Du kan lära upp spamfiltret att det är spam, eller lägga in ett filter som markerar dessa meddelanden som spam. Det funkar fint att göra, även om andra kanske vill ha mailen och inte betraktar dessa som spam.
     
  18. stalintomten

    stalintomten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag ser inte att jag kan göra det i mobilen. Jag har gjort det på datorn och det fungerar.
     
  19. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 005
    Mottagna gillanden:
    2 113
    I mobilen borde du kunna markera det som spam eller så går du in på webbsidan via browsern och gör samma sak som på datorn, eventuellt kan du behöva aktivera Datoranpassad webbplats (som det heter I Chrome) så fungerar det precis som på datorn.
     
  20. stalintomten

    stalintomten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    Det låter bra. Att jag inte har tänkt på det.
     
    Heleg gillar detta.