Funderar på att byta ut min Google Pixel 3a mot iphone se. Era tankar?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av alexnie, 15 jul 2020.

  1. alexnie

    alexnie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2020
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    9
    Jag förstår gott och väl att - givet det forum jag ställer frågan i - det kanske finns en viss allmän appleaversion. Jag vill inleda med att säga att jag delar den. Inte för att jag funnit ios outhärdligt eller liknande, men det var en sak att som bortskämd tjänsteman få en iphone av jobbet gratis, en helt annan när jag bytte jobb i samband med Iphone XS/XR ungefär, såg prislappen och hoppade över till Pixel.

    Min Pixel (1) fick samma batteriproblem som så många andra upplevde efter ca 15mån. Jag älskade kameran, 3,5mm-uttaget och att jag köpte den billigt 2018 (webhallen tog 3500 eller 3900 för 128gb-varianten då). I mitt fall blev det till sist omöjligt att starta eller använda telefonen utan strömsladd ikopplad konstant, och efter drygt 16mån var den dödförklarad.
    Jag vill åtminstone ha en mobiltelefon som håller i två år (jag har aldrig spräckt en skärm och allt vad folk nu lyckats med), som går att få vettig support till/med om det skiter sig (jag bor nära en apple store och det är en fördel för mig, jfr. eländet med service för pixeltelefoner).

    Det viktiga för mig är annars kameran och batteritiden. Jag vill medge att jag har dålig koll och att jag framförallt v g kameran inte kan bedöma hur stor skillnad det är. Mina iphones tidigare har alla haft en dramatisk försämring av batteriet, å andra sidan kan man väl byta batteri på en iphone enklare än på en google pixel, oavsett modell.

    Pixelns 64gb är väldigt krampigt för mig som det är nu.

    Det sämsta alternativet är kanske att vänta tills min Pixel 3A blir helt utdaterad eller att den går i bitar (köpt i år och inte ett märke) genom någon bravad på fyllan och jag sen ändå springer och köper en SE2020 om ett år (att köpa en pixel 3 eller 4a var i vintras inte aktuellt med tanke på priserna och att härligt visade sig vara extremt kort sett till min första pixels livslängd).

    Kanske lika bra att försöka sälja min pixel för någon tusing och köpa en SE, som sammantaget är en telefon som bör hålla upp hårdvarumässigt ett tag till, jämförelsevis?

    Ursäkta evt. svammel, jag borde skrivit det här inlägget när jag var några timmar piggare.

    Mycket tacksam för er input! Och glad sommar på er!
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag blev inte riktigt klok på varför du vill byta din Pixel 3a mot något annat. Vad är du missnöjd med?

    iPhone SE kommer säkert hålla länge, men du får ju en betydligt mindre skärmyta.

    Pixel 4a sägs bli rätt billig och bör släppas i nära tid, så kan för all del vara värt att vänta in och se vad recensionerna säger.
     
    Zurvan, matssoderstrom, Nedan och 3 andra gillar detta.
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Skulle nog behålla Pixel 3a om den nu fungerar bra. Har själv en iPhone SE av den nya modellen. Ville ha en liten mobil med bra prestanda att ha i fickan. Men visst känns den lite gammalmodig i stuket.

    Det är många andra intressanta mobilen i pipelinen. OnePlus Nord, Pixel 4a och Nokia 8.3.

    Sen kommer BlackFriday senare i höst då man kan göra riktiga fynd. För egen del köper jag helst mobiler som är officiellt sålda i Sverige, blir så mycket enklare vid ev, reparationer och garantiärenden.
     
    Zurvan gillar detta.
  4. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Skulle möjligtvis en oneplus 7t pro vara något för dig? Webhallen med flera har just nu kampanjpris på den. Du får visserligen inte 5g, men med tanke på att det kommer ta några år innan 5g är bättre utbyggt så kanske det inte är hela världen. Däremot är även storleken större också(fysiska storleken samt lagring). Ifall den fysiska storleken är mycket viktig så kanske det inte är något alternativ.

    Webhallen.com
     
    bernard gillar detta.