Tack för initiativet. Jag lade min beställning igår (måndag) strax efter 22:00, i kombination med internationell expressfrakt. Idag (tisdag) strax efter 15:00 har tyska Google Store hört av sig med ett meddelande om att försändelsen skall vara skickad. Nu återstår det att se om "tysk-tricket" fungerar.
Uppdatering tisdag 17:30:
DHL har bekräftat att man mottagit leveransen. Notera vad som står i fältet för destination - av allt att döma tycks "tysk-tricket" fungera.
Uppdatering torsdag 21:50:
Trots löfte om leverans under dagen (senast 17:00) har den uteblivit. Så här ser just nu paketspårningsuppgifterna ut:
I samtal med svenska DHL Express kundtjänst förklarar man att man inte längre har flygplan som fraktar gods vidare från Arlanda, och att gods till utsocknes städer istället går med lastbil. Leveransen är därför nu utlovad att ske imorgon (fredag). Som parentes kan vän av ordning givetvis fråga sig hur det är möjligt att ett av världens största fraktföretag inte kan uppdatera sitt eget logistiksystem så det korrekt reflekterar förseningar. Att de kan inträffa under en pågående pandemi har gissningsvis många all förståelse för, men däremot tycker jag att man kan ifrågasätta varför DHL:s databas inte reflekterar det. Det kan i sitt sammanhang beskrivas som något klantigt.
Uppdatering fredag 15:05:
Efter en sommarnatt i ett lastbilsflak har leveransen idag som utlovat kommit fram (se vidare inlägg nedan för fotografier). Med "Schweden-tricket" tog det, från beställning till att jag hade försändelsen i min hand, inte ens fyra dygn.
Uppdatering måndag 11:40:
Transaktionen mot tyska Google store är nu redovisad av banken, och uppgår till 2 209,47 SEK inklusive internationell expressfrakt - detta var alltså vad jag exakt fick betala för mina Pixel Buds 2.