Ny skoter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Dunderbobo, 22 jun 2020.

  1. Dunderbobo

    Dunderbobo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2018
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    27
    Jag är lite inne på att köpa en ny scooter och väljer lite emellan Dualtron Raptor 2 och Zero 8x. Dessa två ligger ungefär i samma prisklass om man utnyttjar minimotorsveriges förbokningserbjudande. Zero 8x har jag provkört men inte Raptorn.

    Är ute efter en så problemfri scooter som möjligt!
     
  2. Dunderbobo

    Dunderbobo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2018
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    27
    Hittat två ytterligare kandidater men med luftfyllda däck: Eagle PRO och zero 10x..
     
  3. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Dualtron och inokim håller högre klass/kvalitet än zero.
     
    bernard gillar detta.
  4. Dunderbobo

    Dunderbobo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2018
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    27
    Eagle PRO känns väldigt bra på pappret måste jag säga! Dem ska väl vara relativt lätta att byta hjul ifall man får punktering?
     
  5. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Yes

    View: https://youtu.be/nvAz4SuvpVE
     
    bernard och Dunderbobo gillar detta.
  6. Saimon

    Saimon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2009
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag har en raptor 2:)
    Har kört ca 30 mil hittills. Jag var sugen på Zero 8X innan jag kom i kontakt med Dualtrons modeller.
    För mig var det också hög prio på så lite underhåll som möjligt kombinerat med körglädje.
    Jag stod och vägde mellan raptorn och 8X. Raptorn hade lite fördel på pappret för mig då vikten är lägre och sedan föll valet på raptorn efter den stora skillnaden i bemötande mellan minimotors Sverige och återförsäljaren av Zero. Jag fick inte svar från återförsäljaren av Zero i Sverige när jag ställde frågor medans minimotors Sverige skötte sig exemplariskt, vilket de har gjort även efter köpet. Jag menar inte att Zero Nordic gav mitt ett dåligt bemötande, de var liksom inte otrevliga men jag blir lite avtänd när man inte får svar på frågor man ställer eftersom man då kan räkna med att det kan bli likadant om man behöver support.
    Jag har inte kört en Zero 8X utan bara min raptor så jag kan inte jämföra dem sinsemellan, men jag älskar min raptor. Jag hade ganska höga förväntningar på accelerationen men dem överträffades. Den är stabil i högre hastigheter. On the downside är den väldigt stötig och hård. Jag hade räknat med att den skulle vara ganska stötig pga solida däck men i kombination med den hårda fjädringen och min vikt på 70kg så är det en maskin som lämpar sig på asfalt. På videos ser det ut som att Zero 8X är betydligt mjukare i dämpningen.
     
    bernard gillar detta.
  7. Dunderbobo

    Dunderbobo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2018
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    27
    Okej, Jag har fått bra bemötande både från Zero Nordic och Minimoters Sverige. Sen svarar Minimoters betydligt snabbare ;) Du säger att Raptorn uppfattas som stötig/hård, du kan väl ändra fjädringen? Mm solida däck känns bra i ett lågt underhålls tänk men är lite orolig för sladd. Hur upplever du de solida däcken?
     
    bernard gillar detta.
  8. Saimon

    Saimon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2009
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Ja jag kan ju ha haft otur just de dagarna när jag ställde frågor men det var det lilla som fick mig att slå till på raptorn, alltså minimotors grymma bemötande.
    Ja det går att byta "gummi-patroner" men jag har redan den mjukaste eller näst mjukaste så jag tror inte jag kan få den så mycket mjukare än vad den är. Jag tror också att man kan ändra vinkeln på fjädringen så den blir lägre men det borde göra den ännu hårdare tänker jag. Men det är liksom inget stort problem för mig och det gör ju också att jag upplever det som att man har mer kontakt med vägen, lite som en sportbil.
    Jag kör aldrig när det är blött eftersom jag inte vill riskera långtidspåverkan med rost i motorerna osv så jag kan inte uttala mig om grepp på vått underlag utan mina erfarenheter bygger bara på körning när det är torrt. Den slirar lite vid fullgas på högsta settings vid acceleration från stillastående men det är sånt jäkla vridmoment. Jag upplever inte att det är dåligt grepp när jag kör eller att det är nära att släppa annars.
    Återigen får du väl ta mina erfarenheter med en liten nypa salt då jag inte har någon scooter att jämföra med. Raptorn är den enda jag har kört:) En annan sak som är värd att nämna är att Raptorn har endast en mekanisk broms, en trumbroms bak. Den är det inte mycket stopping power med utan jag kör med de elektroniska bromsarna på styrka 4 där värde 5 är störst bromsverkan. Nu när jag är van så gillar jag det men det är just en vanesak. Det nyper rejält när man bromsar och det känns som att de är hastighetsberoende, på ett bra sätt. Men för vissa kan det vara en deal breaker antar jag, att man vill ha bra mekaniska eller hydrauliska bromsar.
     
    Dunderbobo och bernard gillar detta.
  9. Dunderbobo

    Dunderbobo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2018
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    27
    Har inte heller tänkt att köra när det är blött men bra att veta att du inte känner att den släpper för lätt!
     
    Saimon gillar detta.
  10. Saimon

    Saimon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2009
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Om det skulle bli en raptor 2 eller en eagle så hade det varit kul om du ville uppdatera tråden med dina upplevda skillnader mot 8X som du har provkört. Hade varit intressant för mig som också valde mellan 8X och raptorn men aldrig provade 8X.
     
    bernard gillar detta.
  11. Dunderbobo

    Dunderbobo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2018
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    27
    Absolut!
     
  12. Dunderbobo

    Dunderbobo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2018
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    27
    Sådär då, det blev en Dualtron Eagle PRO. Det är svårt att dra någon lång jämförelse mellan 8x och Eagle PRO pga jag enbart provkörde 8x i några minuter. Jag upplevde att 8x var väldigt vinglig men som jag skrev tidigare hade det kanske att göra med att 8x har mindre men bredare solida däck. Säkert något man blir van vid. Byggkvaliteten kan jag inte yttra mig om för jag körde inte 8x så mkt. Vid första provkörning av Eagle PRO så kände jag ”satan vilken kraft” så jag ändrade lite med P-Settings så den blev mildare/lättare att köra tills jag blev mer bekväm med kraften. Kör man i Turboläge och med dual motors så spinner den lite Jag är väldigt nöjd med Eagle PRO!
     
    bernard och Saimon gillar detta.
  13. Saimon

    Saimon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2009
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Kul! Tack för uppdatering:)
     
    bernard gillar detta.
  14. Hoppsan

    Hoppsan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2019
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    10
    kan instämma med ovanstående.
    Blev smått chockad första turen med Eagle, kör man 2 motorer och turbo är den galet ryckig, full fart direkt.

    har satt min på långsammaste acceleration i menyn och kör nu utan turbo på läge 2, då är den mer behaglig men går Max 30km/h

    Kommer nog förlänga min stolpe lite då jag tycker den är lite för kort (Jag är 1,93 lång), men annars är jag galet nöjd med den. Riktigt rolig maskin men som Kräver lite tid att vänja sig vid :) om man kommer från en m365 PRO.
     
    bernard gillar detta.
  15. Dunderbobo

    Dunderbobo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2018
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    27
    Jo precis, jag kör också på långsammaste acc men på 3 så den maxar runt 43. Men det är kul att trycka i turbo och flyga upp i 65 är dock inte där så speciellt länge
     
    bernard gillar detta.
  16. Hoppsan

    Hoppsan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2019
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    10
    Har precis höjt styret på min 80mm då jag tyckte det var lite lågt.
    Bytte även handtag då jag inte riktigt gillade original. Inte helt nöjde med de nya heller dock, så ska fortsätta leta.

    Ett tips till er andra har Dualtron är att se över hur kablarna är dragna i styrstången, då det var lite väl skarpa svängar på min.
    Hade redan märken på isoleringen. Kapade upp lite av plastskenan och isolerade lite extra med eltejp för att förhindra att det skavs sönder.
    Även matningen till den bakre motorn går väldigt snävt ut vid dämpningen som jag gissar att man Behöver hålla lite koll på.