Tips: Xiaomi M365 Smart Electric Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av dave333, 2 jul 2017.

  1. Mises

    Mises Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2018
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    55
    Vilket slime är det man ska använda i förebyggande syfte?

    Åkte på min andra punktering idag. Har sett att clas Ohlsson var en varit men det var för slagfria däck.

    Tacksam för en länk
     
  2. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Lou Cipher gillar detta.
  3. FG75

    FG75 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Vet någon vart man kan lämna in för reparation av punktering i Stockholm? Kommer inte orka ge mig på det själv.
     
  4. Mises

    Mises Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2018
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    55
    Håller på byter slang igen och behöver få bort motorkåpan. Är det något mer man behöver lossa efter att ha lossat alla torxskruvar som håller kåpan?

    Får inte loss kåpan
     
    bernard gillar detta.
  5. Totimom93

    Totimom93 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej, jag har ett problem.. Har försökt flasha min elspark från 2 olika mobiler men funkar fortfarande inte, jag connectar och kollar versionen vilket är 1.5.1 sen flashar jag och det står "done" och processen går genom felfritt, jag vill ha 1.3.8 men när jag kollar versionen efter flashen så står det fortfarande 1.5.1
    Hur kan jag fixa detta? har gjort allt som jag ska göra, tack för svar
     
  6. Limo

    Limo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2020
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    7
    Fått samma meddelande på sambons m365'a tidigare.
    Följande har löst problemet.

    1. Disconnecta downG-appen samt starta om scootern efter flashningen. Anslut på nytt och kör check version.

    2. Flasha om igen om du inte får upp rätt version.
     
    bernard gillar detta.
  7. Totimom93

    Totimom93 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har provat nu 3-4 ggr men fungerar fortfarande inte
     
    bernard gillar detta.
  8. anton89

    anton89 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag har varit observatör på swedroid i många år men reggade mig nu i samband med köpet av min m365 pga att det är i särklass det bästa svenska forumet för elsparkar just nu.

    Fick min m365 igår så jag laddade fullt och pumpade upp däcken till 50 PSI.
    Min bror har en m365 pro sedan ett par dagar tillbaka så vi var ut och nöjeskörde igår kväll, från 100% till 6% så tog jag mig cirka 25 km vilket är kanonbra i mina ögon. Brorsan hade något liknande i batteriprocent när vi hade åkt färdigt men hans spark låg bara på runt 75% när vi började köra samt att han väger cirka 13 kilo mer än mig och mina 77-78 kg.


    Antingen är min eller min brors pro felkalibrerad för när hans mätare visar 25-27 km/h så kör jag ifrån honom på plan mark, kollar man i appen (m365 tools) så ser det ut som vi kör lika fort.
    I vanliga läget så visar appen cirka 26-27 km/h och 450-490 watt när jag ligger på fullt där det är plant.
    I eco-läget så verkar min gå strax över 20 km/h om man går efter hans hastighetsmätare men då är den betydligt klenare, har inte kollat men antar att den är låst till 250 watt i eco.


    Min spark har firmware 1.5.4 och BLE Ver 91 och om jag förstår det hela rätt så kan jag nergradera BLE och sedan lägga in custom firmware - jag kommer säkerligen att testa det framöver men just nu så känns den rapp nog :)

    Är nyfiken på vad ni andra kör med för firmware! Kör ni original eller custom?
    Ni som kör custom får gärna skriva lite om vad ni har för inställningar, det jag skulle vilja ändra på just nu är lite mer kraft för uppförsbackarna samt sänka avsparksfarten till 3 km/h men den ska få vara standard de första 5-10 laddcyklerna :)
     
    [email protected] gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Är du nöjd hade jag skippat custom firmware. Det är mest om man behöver mer kräm/väger mer jag tycker det är en idé, men samtidigt blir ju motorn då också varmare. Vill man ha så bra livslängd och räckivdd som möjligt är frågan om det inte bara är det bäst att låta det vara :)
     
  10. Gustavost@live.se

    [email protected] Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2012
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Av de 2 pro och de 2 vanliga som jag, tjejen och syskonen har och typ delar på så är alla utom 1 trimmade nu. Jag körde de bra många mil otrimmat innan jag beslutade mig för att trimma alla utom tjejens pro. Min pro'n kör jag "gonka" firmware på som gör att den går 32km/h med oförndrad styrka. På de vanliga 365orna kör jag något eget hopkok som gör att de går 30km/h och är ungefär lika stark som pro'n sålänge de har mycket batteri kvar.

    Jag var rädd för att sakerna skulle börja gå sönder stup i kvarten om jag trimmade grejerna men efter att totalt åkt ca 5-600 mil totalt fördelat på dessa 4 sparkar varav ca hälften av sträckan med trimm så börjar jag tro att risken inte ligger i varken motor eller batteri när man trimmar utan helt enkelt att det uppstår mer vanligt slitage i däck, styre och bakskärm (RIP).

    Så länge man har rimliga förväntningar på hur länge sparken håller (typ 1-2 år normalt bruk) så skulle jag inte vara rädd för lite trimmning av grejerna. Med det sagt behöver man såklart inte sätta farthållare 32km/h och maxa det i 4 mil i värdens längsta uppförsbacke såklart. Jag är även noga med att alltid maxa lufttrycket samt att se till att börja varje tur med en fullladdad spark :)
     
    Jizzler och bernard gillar detta.
  11. Arkitekten

    Arkitekten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Blir galen på hur fa-an man ska få luft i framdäcket med den värdelösa adaptern? Tips?
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    [email protected] gillar detta.
  13. Delarium

    Delarium Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Prova att sök i tråden, flera bra tips har nämts.
     
    [email protected] och bernard gillar detta.
  14. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Det är ju bara att pumpa upp till 60psi och vrida ur den så fort man kan. Bör hamna runt 50psi då :)
     
    RuffyMan, [email protected] och bernard gillar detta.
  15. Jimzalabim

    Jimzalabim Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Köpte två nya vita m365 på Elgiganten. Den ena har 1.5.1 och ble91. Och den andra har 154 91

    Vad måste jag göra för att lägga in en custom firmware? Nedgradera ble? Nånstans läste jag att ble91 klarade av flashing utan nedgradering. Men jag vill inte bricka den

    Solution: drog in ble 073. Och sen custom firmware. Gick supersmidigt
     
    Last edited: 9 jul 2020
    [email protected] gillar detta.
  16. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 597
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    En vän har en ny Xiaomi M365 som han ska sälja för 3000kr, jag är på jakt efter en scooter till dottern så tänkte att den blir lämpligt. Ville bara kolla så 3000kr är rätt pengar att ge?
     
  17. Gustavost@live.se

    [email protected] Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2012
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Det känns som ett rimligt pris för en helt ny via privatperson. Kostar i dagsläget runt 4200kr i butik, har några gånger tidigare legat runt 3800kr.

    Ser sparken använd ut (dvs ej i kartong, "testad") så kan du kolla i appen hur långt den har gått så att den faktiskt är ny :)
     
    Last edited: 15 jul 2020
    bernard gillar detta.
  18. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 597
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Okej tack. Den är helt oöppnad, han fick den med vid ett mobilköp på halebop
     
    [email protected] och bernard gillar detta.
  19. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 597
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Det blev ett köp, det finns inte olika körlägen på den eller ? Den går ju ganska snabt!
     
  20. Gustavost@live.se

    [email protected] Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2012
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Den vanliga m365 har två olika lägen. Eco och sport. Eco går 18km/h och sport går 25km/h. Den är även starkare i sport.

    Med egen firmware kan du justera hastigheten i respektive läge. Typ sätta eco till 22 och sport till 30 eller dylikt.

    Byt läge genom att snabbt dubbelklicka på strömknappen. När eco är aktiverat lyser den nedersta lampan grönt.