Power.se (f.d. MediaMarkt / Mediamarkt.se) - allmänt och erfarenheter

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av flavoni, 21 nov 2016.

  1. flavoni

    flavoni Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2016
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Inhandlade en mobil från Mediamarkt i slutet av oktober och visade sig vara en import ifrån Polen.
    Varför väljer man att importera mobiler som inte är ämnade för den nordiska marknaden?
    Jag har försökt luska ut ett svar ifrån dem men utan framgång.
    Har även frågor om licenser, i en folder/mapp på androiden står det en herrans massa rader, de 3 första
    inleder med fake_pacakages. Vad är detta?

    Flav
     
  2. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Vad var det för mobil?

    På vilket sätt har du märkt att den var ämnad för den polska marknaden.

    De telefoner som släpps officiellt i dag görs för den europeiska marknaden.
     
  3. flavoni

    flavoni Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2016
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag hörde med Samsung och de sökte på serienummer samt IMEI och fick upp info om
    att den primärt är skapad för den polska marknaden. Vad det innebär i detalj vet jag inte.
    Polsk bruksanvisning, initialt polskt språk i inställningar.
    Däremot kunde de inte svara vad fake_packages var i öppna licenser och hänvisade
    mig ytterligare till utvecklare för android, så tänkte jag kunde rådfråga ngn här.
    en A3 Galaxy 2016
     
    night77 gillar detta.
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Det handlar enbart om att pressa priser, när de kan inhandla en produkt från ett annat land med så pass mycket lägre pris så att de lönar sig för dem att göra det trots transportkostnader så gör de gärna det.

    Helst skulle de nog gärna köpa från en lågprismarknad i Asien men då blir det mer strul som riskerar högre kostnader.
     
  5. flavoni

    flavoni Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2016
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Ok, jag anade något sådant. Hur skulle du själv reagera om du fick en polsk import? :)
     
  6. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    inte förvånad, mediamarkt är rena skitet ändå.
     
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Jag skulle inte bli glad, å andra sidan blev jag jäkligt trött på Mediamarkt för flera år sedan då de försökte blåsa mig på ett pris som stod på korgen där varorna låg, innan de gav med sig blev jag tvungen att föra.ett jävla liv i butiken, de ansåg att jag själv skulle inse att priset var för lågt som om man har full koll på alla priser. Det var jäkligt tydligt uppmärkt på korgens sida ett pris som var hälften av vad de ville ha...

    Idioter, de ska väl för fan inte lägga ner en massa likadana varor i en korg där priset på sidan bara är.hälften av vad de vill ta betalt, sen dess har jag inte satt foten i de där jäkla butikerna.
     
  8. pellson

    pellson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Köpte själv en Galaxy S7 Edge där idag, självklart är den importerad från Tyskland. Tyskt förinställd språk, tyska appar "meinGalaxy" tyska bookmarks till Spiegel, trevligt av Mediamarkt.

    Som att det inte räckte att min S6a blev snodd förra helgen
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Var en sväng förbi Mediamarkt idag för att plocka upp en mus. På hemsidan stod det att produkten fanns i lager i den aktuella butiken och allt lyser grönt.

    Väl där finns bara en tom kartong och en demomus på hyllan, så jag frågar personalen om de har musen på lager eftersom lagerstatus indikerar att den är inne. Då svarar de att den mycket riktigt är inne och att det är demot som avses o_O

    De verkar alltså lagerföra demoprodukter som ordinarie produkter? Det är rätt dumt, särskilt som de inte för något mer detaljerat lagersaldo på hemsidan annat än "Finns i lager" eller "Finns ej i lager". Det går med andra ord aldrig att veta på förhand om Mediamarkt har en produkt på lager om man inte kontaktar butiken först?

    Rimligtvis har de kvar en del demoprodukter länge beroende på vara, i vilket fall lagersaldot under lång tid kan vara missvisande, med följden att många åker ut för att bara upptäcka att det varit förgäves.

    Hur brukar andra butiker göra? Tex Elgiganten? Lagerför de också demoprodukter under ordinarie saldo?

    Om det är något som regelbundet sker handlar det ju nästan om vilseledande marknadsföring.
     
    Last edited: 9 jul 2020
    night77 och Kristy gillar detta.
  10. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 211
    Mottagna gillanden:
    5 035

    MINA ENHETER

    Jag tycker Elgiganten är tydliga och returnerade varor och demoprodukter hamnar i fyndhörnan. Det är i alla fall min erfarenhet från butikerna i Malmö.
    Deras lagersaldo för nya produkter verkar inte alltid stämma dock. Hänt flera gånger att varor inte funnits i lager trots att det stått så på hemsidan.
     
    Kristy, jnsson och bernard gillar detta.
  11. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Har arbetat på Onoff, Elgiganten och Mediamarkt vid sidan av mina studier. Alla brukade, när jag arbetade där, lagerföra demovaror av den enkla anledningen att demoprodukten plockas från det ordinarie saldot och varför även den ska säljas, åtminstone när den är utgående. Att nolla ut demoprodukten i systemet och sedan sälja den när den när varan är utgående skulle innebära att företagen har -1 av produkten i sina system, vilket ställer till det på fler än ett sätt (inventeringar, bokföring etc.). Detta ställer till det en del för kunder idag, och det ställde till det för kunder även när jag arbetade där. Vissa butiker, kanske även Mediamarkt, indikerar att de har fåtal exemplar kvar av en viss produkt. Därutöver, kan jag tycka, borde butikerna indikera att det kan gömma sig en demovara bland det fåtal som finns kvar, men här verkar butikerna göra olika. Ett sätt att undvika risken att bege sig till en butik i onödan är ju förstås att boka den via hemsidan i de fall det är möjligt.

    Det enda undantaget som jag kan komma på är när vissa leverantörer/tillverkare hyr särskilda utrymmen i butikerna för att demonstrera sina produkter. I de fallen är det oftast produkter som tillverkaren själv hämtar till butiken, varför vissa demovaror inte syns i butikens saldo, och det är därmed heller inte möjligt att köpa den sortens demovaror.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  12. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Alltfler verkar flytta returer till fyndhörnan. Det brukade inte nödvändigtvis vara så förut men är intressant då det är kostsamt för företagen. Köpte nyligen en tv som var helt ny, men den var nedsatt med 3000 kr från ordinarie pris bara för att den har varit returnerad. Dyrt för butiken, men jag klagar inte. På Mediamarkt hände det i och för sig att vi köpte tillbaka produkter men till ett lägre pris om den var använd, vilket kunderna oftast gick med på.
     
    Kristy, psp123 och bernard gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Beställde varan på nätet istället, men de verkar skicka allt under 2kg som varubrev klass 1 med "leverans till postlåda" på Mediamarkt, så frakten är allt annat än snabb. Skickades i onsdags och ännu är ännu inte på ombudet, trots att det är utkörning dit på lördagar också (men kanske inte av varubrev, vet inte hur det fungerar).
     
    Last edited: 12 jul 2020
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Varubrev går fort för mig, och ska levereras i de flesta fall dagen efter.
     
    katho och bernard gillar detta.
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    @bernard@bernard Dock så har jag inte beställt från Media Markt. Men när jag fått varubrev av t.ex. Webhallen så har de kommit dagen efter
     
    bernard gillar detta.
  16. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det finns Postnord varubrev av två olika slag: 1:a-klass och Ekonomi. Ekonomi ska delas ut inom tre dagar. Varubrev – skicka lättare varor inrikes och utrikes | PostNord

    Det är brevorganisationen inom Postnord som hanterar varubrev. För mig brukar de landa på Göteborg BT där de kan bli liggande flera dagar innan de delas ut. Kanske beroende på bemanning och hur mycket övrig post brevbärarna har att ta hand om. Är varubrevet sedan så stort att brevterminalen beslutar att det ska gå till ombud istället för att delas ut kan det nog ta ytterligare någon dag.

    Här hemma brukar vi kalla Göteborg BT för "det svarta hålet". Hamnar paketen där får man vara beredd att vänta.
     
    bernard gillar detta.
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det vet jag. För mig har det nog alltid tagit 1 dag bara, men ok
     
  18. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Jag beställde en mus. Jag betalade för musen, men blev inte debiterad någon frakt. Någon som vet om det ska va så? Står fri frakt över 500, musen kostade betydligt mindre än 500. Fanns ingen information om någon fraktkostnad alls. (Bara i informationen det står 49 kr, ingenstans i kassan.)
    Nej? o_O

    Jag beställde en mus inatt, typ 02.30. Den ser ut att vara skickad som helt normalt postpaket. Den är i Veddesta nu... MyPack Collect är ju ett nytt namn på ett gammalt vanligt postpaket med krav på att visa ID. Väger 300 gram. Antar att det kommer imorgon.


    Från
    MediaMarkt Sverige C/O Schenker Log

    Levereras till
    ICA XXXXX

    Tjänst
    PostNord MyPack Collect

    Identifieringsnivå
    Legitimation

    Tilläggstjänster
    SMS-avisering
     
  19. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Har handlat både i butik och online ibland på Mediamarkt. Har funkat ok för min del.
    Tycker de gjorde en bra grej under BlackFriday då de hade utsträckt tiden längre än Elgiganten och därför hade mindre strul.

    Handlar även på Elgiganten och andra aktörer förstås.
    Men jag är ändå tacksam för att kedjan finns i Sverige.
    Ett tag lät det som de skulle försvinna och då skulle Elgiganten näst intill få en monopolställning i Sverige.

    Så även om Mediamarkt kanske har sina brister som det är nämnt här tror jag det skulle vara dåligt om de försvann.
     
    bernard gillar detta.
  20. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Mitt främsta minne av Mediamarkt är att de inte brukade lista sina produkter på webbsidan. Man visste inte vilka varor de sålde, utan fick åka dit och kolla. Säkert ganska många år sedan detta ändrades. Kändes väldigt uråldrigt. När började de lista varorna online?

    Senast jag handlade något där var ca 2010, då jag köpte en dator. Beställer mina teknikprodukter online, så ser inte riktigt att Mediamarkt erbjuder något jag vill ha.

    EDIT:
    I september 2006 öppnades det första MediaMarkt-varuhuset i Sverige, i Stockholm. Sverige blev det trettonde landet som MediaMarkt etablerat sig i. I november 2012 lanserade MediaMarkt sin webbhandel under domänen mediamarkt.se.

    Ovanstående måste besvara min fråga. Hur resonerade man när man skaffade en ordentlig webbplats först år 2012? Känns uråldrigt som sagt.