Power.se (f.d. MediaMarkt / Mediamarkt.se) - allmänt och erfarenheter

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av flavoni, 21 nov 2016.

  1. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 209
    Mottagna gillanden:
    1 193

    MINA ENHETER

    Tyvärr är det inte ofta Mediamarkt i Helsingborg har de varor jag behöver. Så oftast kollar jag bara Netonnet och Elgiganten. Glömmer ibland nästan bort att de finns.
     
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja de var väldigt sena med att komma online. Men bättre sent än aldrig.:)

    Det är ändå svårt att ersätta all handel med online köp, vissa prylar vill man känna och klämma på för att få en känsla för produkten. Sen kanske man köper den online i slutändan i alla fall förstås.

    Rent generellt tycker jag ändå elektronikhandeln har blivit bättre.
    OnOff annonserade ofta med ”lock varor” som inte fanns även om man hängde på låset och var första kunden innanför dörren.

    Så en sån kedja förtjänade att försvinna.
     
    Kristy och kajsthlm18 gillar detta.
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Det där är det gigantiskt problem för fysiska butiker, kunder åker dit för att titta på varor som de sen köper från något annat ställe.

    Det är förståeligt att folk gör så men ekonomiskt är det tufft för butikerna.

    Jag försöker låta bli att göra på det sättet, butiksdöden snabbas bara på (tror jag) jämfört med att bara handla online. Jag bor ändå så långt ifrån de flesta butiker så att åka iväg och bara känna på en vara (med resekostnader) är bara dumt jämfört med att handla den på nätet.
     
  4. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    Jag har för mig att några fristående butiker(som inte tillhör kedjor) har börjat ta betalt för att ge information om en vara på plats i butiken. Men då får man ingående fakta om varan. Fördelar, nackdelar etc i 10 minuter eller mer. Ifall kunden bestämmer sig för ett köp av varan så dras priset av från fakta rundan.
    Detta tror jag ärligt talat kommer bli mer standard oavsett kedja, man tar betalt för tiden det tar att ge information om varor. För varför jobba gratis och låta en annan aktör få säljet på nätet?
     
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ett dilemma helt klart så därför måste Mediamarkt ligga nära i pris till sina konkurrenter. Men jag köper inte en laptop rakt av online utan att se hur den är konstruerad. Hur stabila gångjärnen är, känns den plastig etc..

    Sånt är svårt att få en uppfattning om såvida man inte synar den i verkligheten. Är det inte alltför stor skillnad i pris köper jag prylen på plats och gynnar min lokala butik.
     
    Kristy gillar detta.
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Jag har inget behov av att känna på en vara innan jag köper den. Är väl någon enstaka gång jag blivit missnöjd, men i allmänhet funkar det utmärkt att bedöma på bilderna tycker jag.

    Ha! Vilka dumheter. Kan du lista några butiker som gör så? Är det lokala butiker som säljer elektronik du tänker på, eller kan de sälja annat?

    Låter som ett desperat drag, som nästan får mig att önska att de går i konkurs. Aldrig att jag skulle betala en krona för något sånt (om det inte är ordentlig fackkunskap om en vara med väldigt speciellt användningsområde de informerar om, dvs inte hemelektronik). Nu är jag i och för sig tekniskt kunnig och informerar mig själv, men tycker nästan det är smaklöst att en butik vill ta betalt för informationen om inte kunden bestämmer sig direkt för ett köp.
    Då får dom väldigt tydligt ange i förväg att det kommer kosta. Så att jag kan gå därifrån.
    Mindre butiker har det tufft, visst, men de får skaffa sig andra konkurrensfördelar än att försöka ta betalt för rådgivning.
     
    Kristy gillar detta.
  7. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    Visste att jag läst om det. Var visst längre tillbaka än vad jag hade för mig. Nämns bara snabbt att foto butiker i Danmark hade provat det.
    Jam gör konkurs – Corren
     
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Visst går små butiker omkull som musikbutiker ovan. Men Mediamarkt är en av Europas största koncerner. Fast de har ändå haft svårt i Sverige i flera år. Jag tycker det är först på den sista tiden de har ryckt upp sig.
     
    Last edited: 17 jul 2020
  9. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Har även för mig, att iaf min lokala MM butik har texten på kvittot med informationen om att garanti gäller bara i den butiken, inte MM nationellt.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Var inne på Mediamarkt för att hämta en sak jag beställt på nätet. Skulle bara gå till kassan, men på vägen dit blev jag stoppad vid två tillfällen av två olika säljare som erbjöd mig ett presentkort på om det var ~150 kr i butiken om jag handlade för över femhundra, men endast under förutsättning att jag i ena fallet tecknade något elabonnemang och i det andra fallet beställde något från postkodlotteriet. I alla fall som jag uppfattade det innan jag rusade iväg.

    Det var lite extra drygt då de stoppar en genom att fråga om man vill ha ett presentkort och visar glatt upp presentkortet samt nämner att de har en kampanj, innan de börjar tala om förutsättningarna/villkoren, som verkar kretsa kring lite allt möjligt/sådant som normalt sett hamnar i SPAM-korgen.

    Kan inte påstå att det direkt hade någon positiv effekt vad berör inställningen till företaget, men det är förstås en utmärkt metod om syftet är att skrämma bort kunderna från butiken i ännu större utsträckning.
     
    Last edited: 21 dec 2020
    stelex, Kristy och svenix gillar detta.
  11. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Har varit ute för liknande i MM butik men då i form av Viasat säljare i tv avdelningen som frågar om man behöver hjälp. Inte med att hitta en tv visade det sig då dom bara ville tala om hur mycket dåligt dom hört om min leverantör (Telia).

    Var sen inne ytterligare en gång någon vecka senare o då hade säljaren glömt att han redan pratat med mig och berättade samma sak igen med en version som skulle handla om att han hört dessa saker just den dagen.....

    Tog faktiskt kontakt med butikschefen som jag känner igen sen tidigare o frågade hur seriöst detta var
     
    Kristy, N6290, Buzz och 1 annan gillar detta.
  12. cosmoslord

    cosmoslord Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 4a
    Telefon 2:
    Samsung galaxy note 10 plus
    Hej!
    Vet att det är fel forum men detta har att göra med köp från Tyskland.
    Jag beställde en samsung watch från Mediamarkt.de.
    Nu har jag fått på DHL tracking att den är levererad.
    Men det har den inte, verkar vara levererad till nån adress I Tyskland.
    Har haft chat kontakt med deras support men dem skriver att dem inte levererar till Sverige.
    Panik , vad gör jag?
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kontakta DHL och reklamera försändelsen samt bifoga en kopia på din order, och kontakta sedan Mediamarkt igen med en kopia på din beställning med tillhörande adress också. Det står ju på kvittot att du beställt till Sverige, så vad de säger har ju inte så stor betydelse, utan det är ju adressen som står på ordern som är intressant.

    Jag tror bara de missförstod dig när du kontaktade dem första gången. Man får förklara det hela så enkelt som möjligt, då de inte är så bra på engelska. Eller körde du tyska?

    Dock är det ju förknippat med viss risk när man försöker ta sig runt regionbegränsningen på det viset, men det borde gå att lösa.
     
    Kristy gillar detta.
  14. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 209
    Mottagna gillanden:
    1 193

    MINA ENHETER

    Fanns ingen Samsung Galaxy A52s för 3500:- i lager(Helsingborg) igår söndag. Idag måndag finns den i lager för 4300:-. Måste ha leveranser på natten.
     
  15. Karlekskrigaren

    Karlekskrigaren Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2019
    Inlägg:
    905
    Mottagna gillanden:
    486
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Telefon 2:
    12 pro max
    Hej visste vart jag skulle posta och fråga.
    Fick ett erbjudande att köpa en Macbook 14 tum till ett kanon pris.
    Tänkte prova den och om jag gillar den mer än min 16 så tänkte jag lämna min åter.
    Givetvis i super skick men öppnad kartong.
    Har man öppet köp via mediamarkt då det står inga mobiler får lämnas åter men står inget om datorer.
    Eller är dom så där dryga med Apple produkter.
     
  16. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    För knappt ett år sedan köpte grabben en stationär PC på Mediamarkt och köpte en tilläggsförsäkring till den hos SquareTrade och det stod ett försäkringsnummer på fakturan.

    Så kom det ett mail från SquareTrade om at förnya försäkringen med ett helt annat nummer och ingen som helst information om vad försäkringen gäller för.

    Det tog tre samtal (två till Mediamarkt och ett till SquareTrade) för att få reda på vad försäkringen gäller för, totalt uruselt att man ska behöva lägga tid på att få fram elementär information...

    Läser man på Trustpilot om SquareTrade så hittar man massor av bottenbetyg som besvaras med några få standardsvar. Även H3G använder sig av det bolaget men jag känner att en varning är på plats med tanke på deras usla betyg.

    Jag tänker då inte handla något mer på Mediamarkt med tilläggsförsäkring (och H3G har jag inte ens övervägt att handla på) sen jag upptäckte det här.
     
  17. mcmuff

    mcmuff Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2011
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Alltså...
    Jag beställde en dator från MediaMarkt nu under Black Friday som jag i sin tur missade att hämtade ut hos Postnord. Eller jag missade egentligen inte då jag var medveten om att paketet låg där, men jag missade att jag endast hade 7 dagar på mig att hämta ut det. Jag var helt övertygad att man hade 14 dagar på sig oavsett vad... men icke, det har jag missförstått

    Iallafall, jag ringer till Mediamarkt och ber dom skicka tillbaka mitt paket till mig på nytt. Jag får till svar att "Det går inte, det är försent". Dom kan alltså inte skicka tillbaka mitt paket utan dom säger åt mig att lägga en ny beställning, men nu är ju priset inte längre nedsatt som det var under Black Friday. Det brydde dom sig inte om, kunde inte hjälpa mig och verkade heller inte förstå hur fucked up det resonemanget låter.

    Får man göra såhär? Jag har köpt en vara som skickas tillbaka, som fortfarande ligger i deras system, men får inte paketet tillbaka. Aldrig varit med om något liknande..
    Nog för att det är mitt eget fel, men att ett företag inte bemödar sig för fem öre att vilja hjälpa mig dom kund?

    Fasen vad irriterad jag är just nu
     
  18. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Ganska säker på att butiken har rätt att göra så här. Har till och med sett att det står i köpvillkor (inte hos MM - har inte läst så vet inte vad det står där) att om man inte hämtar ut ett paket och det går i retur kan man åka på avgift för det. Det innebär ju trots allt kostnader för butiken.
    Att man sedan av goodwillskäl vill hjälpa till är en annan femma. Det behöver nog inte "de stora" bry sig om
     
    Kristy, Pfefe och jnsson gillar detta.
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag skulle säga att de absolut får göra så. Det är du som missat att hämta ut paketet. Det är 7 dagar som standard, men du kan ringa till PostNord inom 7 dagar och be att få ha 14 dagar på dig. FYI tills nästa gång.
     
    Kristy, Pfefe och Asawi gillar detta.
  20. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    En majoritet, troligtvis nästan alla, av ehandlare kommer göra så, och hantera ett outhämtat och returnerat paket som att du ångrat köpet. Så enligt affärerna så har du nyttjat ångerrätten i princip

    Det står också i köpvillkoren hos Mediamarkt att outhämtat paket returneras och kunden debiteras fraktkostnad. Så du har ju godkänt att det är så när du gör beställningen

    Hämtar du inte ut ditt paket på valt utlämningsställe inom 7 dagar skickas det tillbaka till oss.

    Försändelse som ej hämtats ut och ej avbeställts i tid returneras till säljaren. Du debiteras då en avgift för att täcka säljarens skäliga transport- och administrationskostnader.

    .
     
    Kristy, jnsson och Asawi gillar detta.