Fråga: Hur reklamera tyskköpt Pixel 3? [svullet batteri]

Diskussion i 'Google Pixel 3 / Pixel 3 XL' startad av Xboy, 17 jul 2020.

  1. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Efter ett och ett halvt års trogen tjänst har jag idag, hastigt och lustigt, noterat att batteriet i min tyskköpta Pixel 3 plötsligt tycks ha svullit; baksidan buktar plötsligt utåt. Efter att ha googlat problemet tycks ett flertal Pixel 3 under våren drabbats av precis samma problem.

    Efter att ha knappt in telefonens serienummer på Googles tyska sida för reparation av Pixel-telefoner ges det positiva beskedet att den har giltig garanti, och att jag kan kontakta supporten antigen genom chatt eller telefon för vidare instruktioner. Här kommer dock problemet - vilket val jag än väljer leder mig till den svenska supportsidan, där såväl chatt- som telefonsupport för Pixel-serien av förklarliga skäl saknas.

    Förhoppningsvis kan dock Swedroids samlade kunskaper knäcka det här problemet. Hur kommer jag i kontakt med Googles tyska Pixel-support för att felanmäla telefonen? (och nej, jag känner tyvärr ingen i Tyskland som kan hjälpa mig).
     
  2. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Till moderator: liknande trådar finns redan i forumet, ser jag nu. Ingen jag läst tycks dock ge svar på hur man i praktisk mening kontaktar supporten; det konstateras att supporten kan kontaktas och Pixel 3-telefoner kan returneras, men inte hur det egentligen går till. Vänligen överväg därför att antigen radera denna tråd eller låta den ligga kvar.
     
    R3b0rn gillar detta.
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Har du testat någon vpn i Tyskland för att sedan försöka chatta?
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Behövs ingen VPN för det. Bara o gå till tyska sidan. Jag har själv chattat med Google Store Tyskland och använde ingen VPN för det
    Hjälper detta dig? Call Google Store support - Google Store Help där finns telefonnumret till Google Store Sverige
     
    Zooklubba och Xboy gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Testa först med svenska supporten @Xboy@Xboy. Det finns exempel på de som lyckats reklamera den vägen i forumet. Inte testat detta själv, men det värsta som kan hända är ju att de säger nej.

    Vill de inte hjälpa dig får du förstås gå genom tyska chatten, men det bör inte vara några problem att få en retursedel den vägen.
     
    CartelZ, matssoderstrom och Xboy gillar detta.
  6. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Får jag fråga hur du lyckas öppna chatten? Klickar jag på länken som ges ("https://support.google.com/pixelphone?p=pixel_chat") hamnar jag dessvärre inte på någon chattsida, utan på den svenska supportsidan.

    Tusen tack! Det är absolut ett bra andrahandsalternativ, även om jag hellre tror på att komma i kontakt med någon i Tyskland direkt hellre än att behöva förklara/övertyga någon på svenska Google att inleda ett supportärende. Jag tar därför tacksamt mot en förklaring på hur man chattar med tyska Google Store från Sverige.
     
  7. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Tack för tipset. Tanken slog mig, men att betala ~€10 för en månads VPN endast för att få kunna ställa en fråga på en chatt känns principiellt fel :).
     
    Zooklubba gillar detta.
  8. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Tusen tack, @bernard@bernard. Jag är helt med på ditt resonemang - allra säkrast verkar det ju att vara att gå genom den tyska chatten. Som framgår ovan är mitt bekymmer hur man överhuvudtaget startar chatten. Får jag väl upp den tror/hoppas jag att min högstadietyska sköter resten :). Som Jnsson redan konstaterat döljer sig svenska Google Stores telefonnummer djupt inne bland en djungel av undersidor (020-120 32 20), så på ett eller annat sätt hoppas jag det löser sig.

    Kanske visar det förresten att "Schweden-tricket" även går att använda i det här sammanhanget? Fortsättning följer!
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag läste inte ordentligt, my bad.

    Får du tyska Google Store att skicka dig en UPS- eller DHL-retursedel kan du nog bara lägga den på ditt lokala ombud sedan, så det borde vara lika smidigt som om det handlade om en inhemsk retur.
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kan inte hitta hur jag gjorde, det ska dock sägas att min pappa kan tyska flytande så han har hjälpt mig o hitta, däremot kan detta vara något Reparaturen, Ersatz- und Gewährleistungen - Google Store-Hilfe den blåa knappen verkar leda till RMA enligt länken jag kan se, mer än så kan jag inte hjälpa till just nu. Jag tror jag tog kontakt via min ordersida man får efter att man gjort köpet
     
    Xboy gillar detta.
  11. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Ingen fara. Pudelns kärna i den här delen av tråden är att hitta sättet man kommer i kontakt med tyska Google Store. Uppenbarligen går det ju på något vis, även om ingen forumanvändare ännu lyckats redogöra för man praktiskt går tillväga. Hittar jag själv en lösning tillser jag givetvis att skriva ett inlägg i denna tråd.

    Och ja, jag instämmer helt i ditt antagande - allt hänger ju på att få en returfraktsedel. Resten är, förhoppningsvis, en promenad i parken.
     
    bernard gillar detta.
  12. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Du har redan varit mer än engagerad i frågan, @jnsson@jnsson. Dessvärre är länkförslaget inte det jag letar efter (det handlar om att kontrollera status på en befintlig RMA-reklamation, och därmed inte om att registrera en ny felanmälan). Jag är ingen expert på tyska, men jag tror mig tala/förstå tillräckligt mycket för att kunna halta mig fram genom supportsidorna. Jag har därför kommit så långt att jag kunnat uppge IMEI-/serienumret på min Pixel 3-telefon, och fått bekräftat att den har giltig garanti. Därefter ges, som tidigare sagt, alternativet att antigen begära att någon från tyska Google Store ringer upp alternativt att öppna chatten. Dessvärre tycks båda valen vara avhängiga IP-adress, då man alltså hamnar på de svenska supportsidorna hur man än väljer. Tyvärr är det en återvändsgränd.

    Hittar jag inga andra alternativ under helgen får jag nog vackert ringa Google Store Sverige på måndag och med mössan i handen (och gråten i halsen?) be om hjälp. I alla händelser kommer jag givetvis att hålla er som varit behjälpliga i denna tråd uppdaterade.
     
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Har du testat o välja att byta land, dvs byta till Google Store Tyskland här först Google Store – Pixel, Chromecast och mycket annat ? Annars kan jag inte komma på hur jag gjorde. Jag vet däremot att chatten inte ska vara styrd på IP-adress, då jag kommit åt den flera gånger (behövde chatta med 2 personer innan jag kunde få en returfraktsedel) och det gjorde jag utan VPN, däremot använder jag Googles DNS servrar istället för Telias. För övrigt så kan du nog komma åt Google Store Tysklands nummer via den länken jag gav dig för sveriges nummer, byt bara språk till Tyska längs ner på sidan så får du upp tyska numret, kom ihåg att lägga till landskoden bara och att det kostar att ringa dit, då det är internationellt samtal du kommer göra i så fall
     
    Xboy gillar detta.
  14. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Finns ju gratis VPN.
    Jag har nåt Firefox-tillägg som heter Hola VPN för att komma åt utländska sidor, men det finns säkert andra bättre gratis-VPN om man vill. Opera tycks t.ex. ha en inbyggd.
     
  15. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Tack, återigen - tanken om att först se till att verkligen vara inne i tyska Google Store är en god idé, men tyvärr verkar det inte vara tillräckligt. Nedan bifogade skärmdump visar hur det ser ut. Klickar man på chatt- eller telefonalternativet slussas man endast vidare till support.google.com. Någon chatt öppnas inte, och möjlighet att bli uppringd ges ej heller.

    upload_2020-7-17_22-53-43.png

    Kanske har Google sedan du senast använde chatten täppt till denna möjlighet? DNS-alternativet kan givetvis vara värt att testa, och likaså möjligheten att bli överslussad till Googles tyska support via det svenska numret (som du nog anar har jag ännu inte provat att ringa det). På något vis tror jag det kommer att lösa sig. Tusen tack, återigen, för all din hjälp!
     
  16. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Tack för tipset, men jag vågar personligen inte ens gå i närheten av kostnadsfria VPN-tjänster.
     
  17. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Utan att veta vilken sida du skall till kan jag berätta ett jag fått ett garantiärende ordnat till ny enhet på en GoogleStoreDe-köpt Pixel C (Kommer du ihåg dem!!?) för snart två år sedan. Efter diskussion med deras tyska support (både på tyska och engelska, Jag tror den sitter på Irland oavsett) gav de mig returetiketten men bara gällade i Tyskland. Jag kopiera adressen med kolli# etc och skickade med PostNord på min bekostnad. Vanligt paket inte många kronor. Retur för ärendet till min MailboxDE. Funkade fint. Kostade lite men jag fick en ny platta med ytterligare en laddare. Denna typ an arrangemang kan de inte neka. Köpt i Tyskland och till service på min bekostnad med retur i Tyskland.
     
    Xboy gillar detta.
  18. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Tack för den utförliga redogörelsen och tipset - med det i arsenalen känns det som att det verkligen finns goda möjligheter att returnera en defekt Pixel 3:a också. Som tidigare sagt håller jag alla som bevakar denna tråd uppdaterade i frågan, så du kan räkna med uppföljning (och ja, absolut - jag var själv spekulant på en Pixel C åt min mamma, men det slutade med att hon istället fick en Pixel Slate; förhoppningsvis är du dock nöjd med din egen surfplatta).
     
  19. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Bra magkänsla, det skulle inte jag heller. Såvida inte du kan typ enbart köra incognito och kolla om det går att öppna chatten utan att logga in.

    Nu svarar jag enbart i fallet där det verkligen behövs en vpn-tjänst.
    Om Mullvad eller ovpn.se erbjuder någon "pröva på"-möjlighet hade jag kört på det. ovpn.se har en 10-dagars pengar tillbaka garanti som jag antar du skulle kunna använda.

    Full disclosure. Jag är nyvarande kund hos ovpn, har varit kund hos mullvad tidigare med men ovpn är dem jag har mest tillit i.
     
    Xboy gillar detta.
  20. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Jobbar i branschen och retur kommer du få.
    De får inte neka inom EU dock kan det som tidigare sagt, vara så att fraktsedeln bara gäller i Tyskland. Dock måste de ge dig den. Sen får du lösa frakt resten av vägen.

    Säljs telefonen i det land du befinner dig i av samma företag och de kan hantera RMA där så måste de hantera din också om den är köpt i EU.
     
    Xboy gillar detta.