Tips: Crypto.com - Ett VISA kort med kryptovaluta funktioner m.m.

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av ganmo, 11 jan 2019.

  1. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Ja, behöver vara kvar för samma förmåner. Finns en ruta att klicka i på hemsidan över förmånerna utan stake, för kortet får du behålla (jade green).

    (och som tidigare tycker jag att det är en dålig ide att spekulera med så mycket pengar i en osäker verksamhet, trots eventuella förmåner, men har väl diskuterats nog här)
     
    Zooklubba gillar detta.
  2. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Man kan betala räkningar med Betalo och få cashback som du säger. Jag har prövat det med en mindre summa, men tycker att det inte riktigt värt mödan just nu. Mest pga att kortet inte har stöd för SEK ännu. Man behöver växla SEK till EUR eller GBP, vilket man då behöver Revolut. Då behöver man tänka på att Revolut snart kommer ändra taket på hur mycket man kan växla varje månad vilket kommer bli 10000SEK/mån.

    Yes 500MCO stake för att få jade/indigo kortet är det nog det bästa man kan få om man jämför förmåner mot hur mycket pengar man måste låsa in. Netflix och Spotify rabatt upp tilll 12.99USD/månad, som betalas ut i MCO. Svar ja på att du måste ha din stake kvar efter 6mån låsperiod om du vill ha kvar alla förmånerna. Utan stake är det princip cashback som du bara har kvar vilket halveras från 3% till 1.5% bara.

    Tänk också på att cashback betalas ut i MCO.
     
    bernard gillar detta.
  3. MaLund13

    MaLund13 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2014
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Cashbacken betalas ut i MCO, och efter skatt 30% återstår därför endast 2.1%. Å andra sidan får du ju cashback även på 1.9%-avgiften [emoji6]
     
    Oceanic gillar detta.
  4. Droid85

    Droid85 Guest

    Edit: My bad. Trodde det var samtliga kortbetalningar i appen. Men icke.
    Detta gäller köp av krypto, top-up av kortet (med andra kort) sker fortfarande i EUR. Dock utan 3.5% fee?
     
    Last edited by a moderator: 22 jul 2020
  5. jms

    jms Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2019
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    131
    Den här inställningen av valuta i appen gäller vid köp krypto med kort, och det är så klart bra om man vill köpa krypto med ett kort som har valutapåslag.
    Top-up av MCO-kortet från ett annat kort görs dock alltid i euro, oavsett vad man väljer för valuta i appen. Med Revolut-kort kan man toppa upp utan FX-påslag eller avgift, så länge man håller sig inom Revoluts gräns för fri växling (och så länge Crypto.com inte tar kortavgift).
     
  6. Droid85

    Droid85 Guest

    Hmm, trodde det var likadant för alla kortbetalningar i appen. Tydligen inte. Har uppdaterat orginalpost.
     
  7. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Någon som har testat att toppa upp kortet via Curve? Stämmer det att det inte kosta extra även om underliggande kort inte är ett debit kort?
     
  8. jms

    jms Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2019
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    131
    Jag har testat att toppa upp med Curve, och det gick bra då. Jag testade bara med debit (Revolut) som underliggande, mest för att jag var nyfiken. Köp av krypto med Curve går nämligen inte.
    När jag testar nu får jag dock "declined". App-notifikationen från Curve säger "try changing your card" men det verkar inte göra någon skillnad. Curves felmeddelanden kan dock vara missvisande ibland. Något kan ha ändrats nyligen, antingen har Curve spärrat MCO top-up, eller så har top-up debiteringen ändrats på ett sätt som gör att det nu blockas.
    Jag hoppas att top-up direkt med Revolut-kort fortfarande fungerar, jag väntar med att testa det till måndag p.g.a. växlingsavgiften på helgen på Revolut. Men annars finns ju alternativet med SEPA-överföring och top-up från "Fiat Wallet".
     
    jerry84 gillar detta.
  9. jms

    jms Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2019
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    131
    Jag har testat top-up med Curve igen, och det verkar som att det går bra med ett debit-kort som underliggande, men inte med kredit-kort. Förmodligen beror det på att Curve räknar transaktionen som "Curve Fronted", och det har jag avstängt i mina Curve-inställningar. Om "Curve Fronted" är påslaget så ska sådana transaktioner gå igenom till kredit-kort, men Curve lägger på 1,5% i avgift. Jag känner inte för att testa det, då jag ändå hellre vill använda Revolut (som är debit).
     
    jerry84 och ganmo gillar detta.
  10. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    För intresse så får man 10% cashback på McDonalds och uber eat vilket är ganska generös. Jag blev positivt överraskad när jag käkade på McDonalds i helgen :)
     
    ganmo gillar detta.
  11. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Obs att det gäller fram till 30:e september bara.
     
  12. jms

    jms Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2019
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    131
    Det är också begränsat till max $50 per månad. (5% och max $25 per månad för kort utan stake.)
    Mer information inklusive lista på vilka ställen det gäller på finns här:
    Crypto.com Special Measures for June-September 2020
     
    jerry84 och ganmo gillar detta.
  13. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Det är också ganska begränsat med utbud av butik och restauranger. Inte många av dem finns i Sverige. Typ domino, Lidl, McDonald's etc.
     
  14. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Har de gett upp MCO nu? Verkar som man ska stake CRO istället och det är dubbelt så mycket i kostnad i och med CRO gick upp så mycket på sistone...
     
    utor gillar detta.
  15. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Vad händer med MCO värdet när ett stort användningsområde försvinner? Går det att ändra redan insatt stake till CRO?

    edit: hittade:
    Important Announcement: MCO Swap Program

    LÄS NOGGRANNT
     
  16. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    MCO kommer fortsätta cirkulera. Men framåt så kommer det vara CRO som gäller. Dvs korten och sånt kommer kräva CRO för att skaffa mm. Jag tycker det låter bra då MCO ändå inte fått något vidare kärlek. Samt det kommande mainnet kommer definitivt vara spiken i kistan för MCO.
     
  17. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Nej, MCO är dött efter 2/11. Man MÅSTE växla.
    "
    The swap program will finish on 2 Nov 2020 at 23:59 UTC. If you have not completed the swap process by then:

    · you will no longer be able to buy or sell MCO through the Crypto.com App and you will not be able to enjoy the MCO utility within the Crypto.com App as its utility will have been migrated to CRO;

    · you will only be able to withdraw any MCO you hold in the Crypto.com App will to an external address on the Ethereum network. No other functionality will be available from Crypto.com;"
     
  18. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Det tycker jag också, men 5000 CRO istället för 50 MCO för Ruby Steel osv. är ganska stor skillnad i värde...
     
    utor gillar detta.
  19. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

  20. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Ja, MCO kommer sakna användningsområde. Det är redan så nu därav att man ska konvertera. MCO däremot kommer fortsätta cirkulera även efter konvertering. Tex om det finns nån som glömt bort eller inte kommer konvertera.
     
    utor gillar detta.