Samsung A3 2016, batteriproblem

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av brevlaudahans, 11 maj 2020.

  1. brevlaudahans

    brevlaudahans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2016
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Samsung A3 2016

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A3 2016
    I början av året så började min telefon bli långsam och batteriet varar inte ens en dag på jobbet om jag lyssnar på musik hela dagen, när den va ny kom jag hem med 60-70% kvar av batteriet.
    Jag vet inte vad jag gör fel, endast appar som används är igång och jag har minimal skärmstyrka.

    Jag har tappat telefonen ett par gånger och den är trots allt.. gammal, jag har också ett SD kort i telefonen, kan det vara anledning till långsamheten och batterisugandet?

    Vill helst rädda telefonen eftersom det inte finns någon modern telefon att köpa som motsvarar den, vad jag kan hitta i.a.f.
    avskyr stora mobiler, sitter inte bra i fickan.

    Några ideer? hur kan jag felsöka batteriet? bara ge upp eftersom den trots allt nästan är 4 år gammal eller?
     
  2. Claudia Fields

    Claudia Fields Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2019
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    6
    Android-batterikalibrering kan vara den bästa lösningen för dina problem. Du kan hitta en Android-batterikalibreringsapp via Google Play Store. Vissa av batterikalibreringsapparna kan dock kräva rotåtkomst. Du kan också göra det manuellt utan hjälp av en app om du inte gillar att rota din enhet. Bara google för mer information. Manuell metod är en lite lång metod
     
  3. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 018
    Mottagna gillanden:
    8 510
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Med tanke på åldern av telefonen är det nog dags för ett batteribyte om du tänkt behålla telefonen. Börja med att kontakta Samsung och få ett prisförslag på bytet och eventuell felsökning om det är rimligt att laga eller helt enkelt byta ut enheten.

    Skicka in din produkt

    Några alternativ som är mindre är Apple iPhone SE, Samsung Galaxy s10e och Huawei P30 (ej pro).
     
  4. brevlaudahans

    brevlaudahans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2016
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Samsung A3 2016

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A3 2016
    Misstänker att ett batteribyte skulle kosta mig minst 1500 kronor eller mer? önskar mig tillbaka till tiden med utbytbara batterier :))
     
  5. ormetkruper

    ormetkruper Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    812
    Mottagna gillanden:
    146
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Info:
    Nova Launcher Prime sedan typ 2013
    Ser flera verkstäder på nätet som tar ca 3-400 kr för ett batteribyte.
     
  6. brevlaudahans

    brevlaudahans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2016
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Samsung A3 2016

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A3 2016
    Finns det någon bra app som kan diagnosera min telefon så jag inte går dit utan att veta vad felet egentligen är, kan ju vara så att det inte är batteriet det är fel på utan hela telefonen är skadad och gör så att den drar mer batteri än nödvändigt.
    Laddade ner en gratisapp, minns ej namnet för jag raderade den omgående men den gav mig battery health: OK
    Allt annat var OK/excellent, men så klarar man knappt en dag på batteriet och slutsatsen bli ju att appen inte vet vad som är upp eller ner