HJÄLP!!! Återställa whatsapp-meddelanden!

Diskussion i 'Allmänt' startad av jossan1986, 22 jul 2020.

  1. jossan1986

    jossan1986 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2015
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej!

    Som rubriken lyder vill jag återskapa en raderad tråd i whatsapp.

    Det jag gjort so far är att avinstallera appen, och installera igen med senaste säkerhetskopian på Drive, men det hjälpte inte. Behöver en äldre säkerhetskopia.

    Det jag provade då var att gå in i Whatsapps databaser, och döpa om de filerna som står skrivet om på denna sida:
    Hur man återställer borttagna WhatsApp-innehåll

    Det som händer är att säkerhetskopian från Google Drive installeras ändå. TROTS att jag tagit bort den kopian! Jag kan inte ens välja de filer som ligger lokalt i mappen "Databaser".

    VAD ska jag göra?! Är i panik. MÅSTE ha tillbaka tråden!

    Har även testat återställnngsprogram, men då krävs att mobilen rootas först. Och det vill jag inte då den då per automatik formateras, och då går det ju inte att hitta den borttagna filen ändå.

    Någon som vet hur man kringgår Drive, och hur man får Whatsapp att välja andra filer istället?

    TACK på förhand!!
     
  2. jossan1986

    jossan1986 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2015
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    2
    Glömde skriva att jag har en One Plus 5T
     
  3. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Kan du inte bara stänga av data/WiFi så du tvingas välja den lokala kopian?
     
  4. jossan1986

    jossan1986 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2015
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    2
    När jag nu testade igen enligt länken ovan, får jag fram att säkerhetskopian som whatsapp väljer är från det datum jag vill. Dock finns inte den raderade tråden med, men de övriga trådarna är från det datumet... Varför?!
     
  5. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Har du skrollat i trådlistan så den inte ligger längre ner
     
  6. jossan1986

    jossan1986 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2015
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    2
    Finns bara 5 trådar, och de syns alla. Finns därmed ingen scroll.
     
  7. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Och den ligger inte i "arkiverade"?
     
    bernard gillar detta.
  8. jossan1986

    jossan1986 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2015
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    2
    Nope! Hmmm...
    Har nu testat att skicka ett nytt meddelande för att starta upp tråden igen. Har sedan gjort om alla steg igen, MEN jag har testat för många gånger nu att installera om Whatsapp att jag måste vänta i 13h nu....
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 328
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om du inte får tillbaka gruppen även efter återställning av meddelanden och du även kollat i arkiverat delen, så tror jag tyvärr inte det går o få tillbaka det
     
  10. jossan1986

    jossan1986 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2015
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    2
    Glömde lägga till att jag misstänker att bara trådar som FINNS går att återskapa meddelanden i. Resten av de återskapade meddelandena kanske skrotas, då de inte vet var de ska placeras. Jag kanske har fel, men tänker testa detta. Men om 13h då... ;)
     
  11. jossan1986

    jossan1986 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2015
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    2
    Vi skrev om varandra. ;)
    Aha... hmm... jo så kan det ju vara... men skumt att det inte går då jag har back up-filer från längre tillbaka i tiden med den tråden i... måste vara ngn liten detalj som inte stämmer, för man SKA ju kunna återställa raderade trådar.
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 328
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej? Om man har verkligen tryck på radera och man inte har en backup, så ska det inte gå, då Whatsapp kör med end to end kryptering. Jag tro Whatsapp appen inte vill använda något annat än den nyaste, men jag har inte heller försökt återställa en äldre backup än den nyaste
     
  13. jossan1986

    jossan1986 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2015
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    2
    Men jag HAR ju back up! Flera stycken till och med. Har ju dessutom lyckats få tidigare meddelande i existerande trådar. Så back ups finns!
     
  14. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    En tanke är att ta en annan telefon och sätta i ditt SIM-kort i och sedan starta upp WhatsAppp på den, och då använda den äldre backup-filen?
    Du har ingen gammal telefon kvar som du kan återställa och "börja om från början" med?
    Om du nu ändå måste vänta 13 h så kanske du har någon kompis som kan låna ut en gammal lur.




    Jo alltså om man använder en backup där tråden (som nu är raderad) ska finnas med så borde den ju rimligtvis ligga med.
    Och det stämmer att WhatsApp vill använda den senaste backuppen, men man kan ju tvinga den att använda en äldre.
     
    jossan1986 gillar detta.
  15. jossan1986

    jossan1986 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2015
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag har också tänkt tanken. Men måste det inte vara samma telefonnummer man registrerar? Det är nämligen telefonnumret som är "spärrat" i 13h. Det är väl telefonnumret som styr kontot? Eller kan man kanske registrera ett nytt konto med ett nytt telefonummer, så laddar man in backupen där? :D
     
  16. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Du har helt rätt. Du måste ha samma nummer.
    Men jag tänkte att eftersom du ändå måste vänta 13 timmar så har du möjlighet att ordna en återställd lur som du kan prova med!
    Så försök inte med något annat! Gör det rätt så kanske det löser sig.
     
  17. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Om du har backup så måste du kunna återskapa. Om du har tagit bort backupen från Drive och den ändå lyckas hämta ner från den.. så måste den ligga kvar där. Kan det vara så att du tog bort en cache lagrad kopia på Drive appen men inte den i molnet? Har du provat logga in på Drive via datorn och se om du hittar en backup där?

    Om du plockar bort enligt instruktionerna borde ju Appen hitta backupen som ligger lokalt på telefonen. Hittade följande instruktioner men det är väl samma som du länkade till.
    ---------
    Restoring deleted WhatsApp chats via Android's local backup
    Another way to try restoring deleted WhatsApp chats is to recover them from local backups on your Android phone. This method does not work on iOS. If your Google Drive backup has overwritten the deleted messages, then follow these steps.

    1. Go to your phone's File Manager (download Google's Files app if you can't find this app). Now go to the WhatsApp folder > Database. The Database folder contains all the WhatsApp backup files that are stored locally on your phone.
    2. Select the file msgstore.db.crypt12 and rename it to msgstore_BACKUP.db.crypt12. This is your most recent backup file and you need to rename it so as to prevent it from being overwritten. In case things go wrong, you can always rename this file to its original name and restore.
    3. Now you will see a bunch of files in this folder in the format msgstore-YYYY-MM-DD.1.db.crypt12. These are your older WhatsApp backups, you can pick the most recent one and rename it to msgstore.db.crypt12.
    4. Here's the tricky part: you need to open Google Drive on your smartphone, tap the hamburger icon (the three vertical lines) > Backups. Now delete the WhatsApp backup there. This will force your phone to restore from the local backup instead.
    5. Now, uninstall WhatsApp and then reinstall it. Set it up and once done, you will get a prompt to restore chats from a local backup, considering you don't have a chat backup on the cloud.
    6. Tap on Restore and that's it. You'll get your deleted chats back.