REALME X50m 5G

Diskussion i 'OPPO & Realme' startad av Amren, 10 jul 2020.

  1. Amren

    Amren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2012
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag har just beställ en Realme x50m 5G från Kina...och den har då en CVrom...jag förstår NU...
    ..Skulle det fungera att flasha en Global/EU rom avsedd för Realme x50 pro 5G så jag får den med svenska, Googe Play, mm

    Hittade även följande site som har tillgång till Realme rom;
    Realme Updater


    STORT TACK FÖR ALL TIPS OCH IDEER
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tveksamt. Det är samma problem med Realme X2 Pro CN-versionen. Kika här: Realme X2 Pro ROMs, Kernels, Recoveries, & Other Development Forum on XDA Developers. Går inte flasha EU/Global på dem som jag förstår det, så man får vänta på att någon hittar en lösning. Här är de officiella EU-rom:arna annars (finns nog ingen för den modellen ännu): Software Update - realme Support | realme India

    Det är i regel inte en så bra idé att beställa CN-varianterna om man vill slippa krångel, även om det finns undantag.

    Har du kollat frekvensstödet också? Både för LTE och 5G?
     
    Last edited: 10 jul 2020
    Amren gillar detta.
  3. Amren

    Amren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2012
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tack för ett snabbt svar.
    Vet du om CN varianterna har engelsk språkvariant, och om Google Play fungerar på dem.....vad gäller 4G så verkar det ska fungera..
     
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag hade en kinesisk realme x och det var inga problem med google play och engelska finns självklart som språk. Om inte google play är förinstallerat finns det en massa guider på nätet som visar hur du installerar google-tjänsterna på realme/oppo-telefoner.
     
    bernard och Amren gillar detta.
  5. Amren

    Amren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2012
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tack, bör fungera med engelska då....hoppas det gör att föra över enkelt då mina appar från min Android mobil...När jag tittar på "GSM Arena" så får jag uppfattningen att x50m och x50 Pro har samma OS: Android 10, realme UI..dock olika chipset....
     
  6. Amren

    Amren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2012
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    ..en fråga till "er alla"..Kan man, som i den Realme x50m 5G jag får i veckan, lägga in Google Play och Google Drive apparna.....och när jag startar upp den nya mobilen, kan jag flytta över de appar som jag har i min nuvarande Androidmobil?....
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har den stöd för Google Play services osv från början kommer du få frågan, när du konifurerar telefonen med samma konto som på din nuvarande telefon, om du vill återställa en backup från din gamla enhet när du loggar in första gången/ställer in Google-tjänsterna. Då återläses dina gamla appar, kontakter osv.
     
  8. Amren

    Amren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2012
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tack, tack, vad skulle jag göra utan dig....
    STOOOORT TACK..
     
    bernard gillar detta.
  9. Amren

    Amren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2012
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hejsan!
    Har nu fått mobilen..igår...och den har språkversion på engelska, ryska och några till. Den har Android 10 och CN-version av Realme Ul...inga problem att starta upp den, och sedan ladda ner Google Play, Google Drive och Google Chrome..Kunde öppna med mitt Google konto och då få ner mina appar, etc.
    Jag gör ju även backup som lägger sig på Google Drive och trodde jag skulle kunna ladda ner säkerhetskopian från min tidigare Android..men det gick inte så..och kanske fungerar det så att när man laddar ner genom att logga in sig på sitt Google konto så hämtas då infon från den säkerhetskopia som ligger på Google Drive..
    Jag försökte till att börja med att försöka starta om den, recovery, med en rom för Realme x50 5G, men det gick inte..accepterade inte den versionen..så jag gick tillbaka till den för x50m.
    Har nu lyckats få den fungera bra, bara ett problem och det är att när jag vill lägga in en websida som ikon på hemskärmen så går inte detta..händer inget..måste vara nån inställning som måste justeras som jag inte hittar..
    Den innehåller en hel det förinställda CN appar, men många av dem går att (till synes) avinstallera....men visst, man vet aldrig vad dessa appar gör..
    MEN, nu kör jag med rom versionen "RMX2142_11_A.007" och det fungerar bra..men visst är jag sugen på att försöka ladda ner en Global rom...
     
    Adebisi gillar detta.
  10. Adebisi

    Adebisi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2011
    Inlägg:
    408
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Har du hunnit testa kameran? Hur är känslan i handen?
     
    flipp gillar detta.
  11. Amren

    Amren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2012
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hejsan!
    Jag tycker kameran verkar bra, inga särskilda synpunkter att komma med..i övrigt känns den bra..Helt OK för min del....har lite att jämföra med Realme 6 Pro och Realme x50 Pro...
     
    bernard och Adebisi gillar detta.
  12. Amren

    Amren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2012
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    ..om någon har en idee på lösning varför jag inte kan "Add to Hompage" dvs en websida...När jag klickar så får jag upp "Add to Homepage" och sidan att klicka cancel eller add..väljer jag add försvinner bara bilden och inget händer.....
     
  13. Amren

    Amren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2012
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    I dag har jag fått problem..
    Går ej att ladda ner från Google Play..får ett meddelande att jag ska identifiera mig..men då hamnar jag på en bild att jag ska registrera mig på en Realme site..vilken inte verkar gå för att man då måste uppge ett kinesikst mobilnummer..
    Det andra är att jag har i alla år kört en SMS-app "My SMS" på mobilen och på min laptopp..nu går inte det då den SMS-app som finns i mobilen går inte att ändra på..
    Jag gör nu en Recovery och laddar ner rom på nytt....
     
  14. htiawe

    htiawe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2016
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Info:
    Lawnchair Launcher alt Nova
    Telefon 2:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 3:
    P40 Pro+
    Vad händer om du byter launcher? Funkar det då?

     
  15. Amren

    Amren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2012
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    ..tack för förslaget..men, nu har det ju även tillstött som jag skrev att jag inte kan ladda ner från Google Play, och jag har ingen annan launcher som jag kan byta till... Har även försökt att ladda ner från Google Play via laptoppen..men det verkar som denna mobil inte är ansluten, den räknas inte upp..den gör ej hellre backup till Google Drive..men det brukar ju ta någon dag innan det kommer igång..
     
  16. nothing_records

    nothing_records Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2009
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    132
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Riktigt tråkigt att se att det blir såna här problem. Tacksam över att du så ärligt skriver om de problem som kan dyka upp. Nu har du i alla fall hjälpt mig att övertyga mig själv om att vänta tills mobiler släppts med global rom
     
  17. Amren

    Amren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2012
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Gomorron, ja Global rom är nog en viktig komponent.
    Jag ska dock kämpa vidare och se om jag kan finna lösningar..
    Det som jag upplever som besvärligast är att jag inte får det att fungera med Backup mot mitt Google konto/Google Drive, och att jag inte kan ladda ner nya appar..däremot fungerar uppdatering av de befintliga apparna på mobilen..
     
  18. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har du testat att göra en fabriksåterställning och sedan installera google tjänsterna på nytt etc?
     
  19. Amren

    Amren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2012
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hejsan och tack för synpunkten...Ja, det finns med som ett viktigt alternativ..Vad jag har gjort Recovery och laddat ner rom via nätet..har lett till att den uppdaterats..Har även försökt att ladda ner rom för X50 5G men det ville den inte...fick texten att jag hade en nyare så att den gick inte att ladda ner...Att göra en total fabriksåterställning avvaktar jag lite med..hoppas finna lösningar...
    Mobilen fungerar i övrigt mycket bra...
     
  20. Amren

    Amren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2012
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    ....här en sammanfattning av mina problem;

    1) Verkar som att det inte gör säkerhetskopiering till mitt Google-konto / Google Drive

    2) Verkar som om jag inte kan ladda ner nya appar från Google Play, även om jag kan uppdatera de befintliga apparna. Vad som händer är att när jag försöker ladda ner en ny app verkar det hämta den men när den försöker installeras i mobilen får jag meddelandet "Google Play Store vill att ti installera xxx (appens namn). Verifiera din identitet innan du installerar. "

    När jag klickar på Logga in kommer jag att uppmanas att "Logga in med ditt konto" .. ett Hey Tap-konto, föregående ett Realme-konto ... MEN det kontot kan bara användas med ett kinesiskt mobilnummer ... och det verkar omöjligt att ta bort det kontot.

    3) Jag kan inte flytta / skapa en ikon på min hemskärm, när jag har öppnat en webbplats och vill flytta den till hemskärmen, och när jag kommer till scenen klickar du på "Lägg till" den försvinner bara ..

    4) Jag har länge använt "MySMS" -appen på min laptop och mobil..men det fungerar inte eftersom jag inte kan ladda ner den ..

    Förutom detta är det en mycket bra mobil ..

    Alla idéer till lösning är välkomna ..

    Ha en bra dag..