Problem: Återställ komplett säkerhetskopia?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av danbra, 22 feb 2020.

  1. danbra

    danbra Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

    Jag har en OnePlus 7T och idag fabriksåterställdes min enhet i fickan medan jag spelade pingis :cry:. Jag tänkte att det inte var något problem, för jag säkerhetskopiera allting genom Google. Jag måste uppenbarligen ha missuppfattat vad säkerhetskopiering av "Appdata" och "Enhetsinställningar" innebar, för när jag nu kom hem och återställde säkerhetskopian från molnet så var det bara bakgrundsbilden som följde med. Varenda inställning så som textstorlek, font, widgets, färgtema, ikonpaket, wifi och bluetooth-historik etc. kom inte med.

    Sedan laddade den ju ner alla appar rakt upp och ner från google play, så alla inloggningar, bank-id, swish osv finns ju inte för denna enhet.

    Tidigare när jag hade iPhone så var en säkerhetskopia en faktisk kopia på hela telefonen. Var jag dum som trodde att Googles säkerhetskopia gjorde samma sak?

    OnePlus switch verkar vara nå backup-program för att ta lokal kopia eller överföra data till en ny enhet. Det hjälper ju inte mig just nu.

    Går detta att lösa på något sätt eller är det bara för mig att börja ställa in allt manuellt och beställa nytt Bank-id mm.?
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Du får ställa in en del manuellt. Men när apparna installerats från Play Store så ska data vara kvar i dom flesta som det var innan (därav backup av appdata). Förutom appar som BankID t.ex.

    Google backup kan inte veta t.ex. hur OnePlus launcher fungerar och kan därför ej heller göra backup på den eller återställa den. Gissar att det finns backup-möjlighet i launchern.

    Nej, en säkerhetskopia på en iPhone är inte en faktisk kopia på hela telefonen. När man återställer en iPhone laddas apparna ner från App Store, du måste skaffa ett nytt BankID osv..
     
    jnsson och Larsgmb gillar detta.
  3. danbra

    danbra Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Nu var det ett tag sen jag hade iPhone, men vad jag kan minnas så följde appar och allting med om man hade en iTunes-säkerhetskopia. Antingen är jag mytoman eller så har de nyligen ändrat att så inte är fallet.

    Är enda sättet att lösa detta i framtiden att ta en lokal backup via OnePlus switch och spara backup-filen på datorn/molnet?
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, Bank-ID har aldrig säkerhetskopierats oavsett om det är iOS eller Android. Däremot är iOS bättre på o återställa appdata. Det är fler appars data som återställs på iOS än på Android.
     
  5. Amren

    Amren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2012
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hejsan!
    Jag undrar...
    ..Har en säkerhetskopia (Gogglekontot/Goggle Drive) av min Android mobil..
    ..går det att ladda ner den kopian till en annan Androidmobil??

    Tack på förhand
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    När du startar upp en Android telefon med Google Play tjänster så under startup guiden så får du val om att återställa data från en backup. Du kan inte hämta ner den till en dator eller Android telefon om du inte gör det under startup guiden
     
    Amren gillar detta.
  7. Amren

    Amren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2012
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Har en Realme X50m 5G som inte har Goggle Play installerat, utan det får jag göra sedan jag efter att startat upp den laddat ner Google Play....men kanske jag då återställa den med min säkerhetskopia från min tidigare Android...
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    då kommer du inte kunna återställa vad jag vet
     
  9. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Precis som jnsson säger så kommer detta inte att fungera. Du behöver komma åt Googles uppstartsguide och välja att återställa från denna och telefonen måste också vara helt återställd.
     
  10. Amren

    Amren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2012
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tack, tack....har nu lyckats ladda ner de flesta av mina appar till min Realme X50m..har även lyckats lösa det problem jag haft med att ladda ner nya appar..tydligen efter att jag ändrat lite i "App Permissons" för Googel och Chrome så fungerar detta.

    Fortfarande problem att lägga till hemsidor till min Home screen, och att
    Ändra till en annan än default SMS appen (brukar använda en som fungerar både i mobilen och laptoppen)..Den kan jag nu ladda ner, men sedan går det inte att ändra den som är Default till den jag önskar...

    ..och kanske viktigast, får ännu ingen backup/säkerhetskopia till mitt Google konto/Google Drive..
     
  11. Amren

    Amren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2012
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    ...en intressant aspekt jag just upptäckte..om jag på datorn går in på Google Play, och försöker ladda ner en app....och försöker installera, så finns inte min X50m med bland mina enheter...