Allt på mobilen försvann, vad göra?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Frezy_man, 21 jul 2020.

  1. Frezy_man

    Frezy_man Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej

    Ni får hänvisa mig rätt om jag postar på fel ställe :)

    Plötsligt och oväntat så var jag tvungen att skriva in PUK-koden på min mobil (Samsung Galaxy S7, android version 8.0.0).
    Telefonen verkar då ha nollställts, förstår ingenting.

    Tror mig ha gjort någon backup någon gång men vet inte vart och när i så all.
    Allt är borta, alla bilder, kontakter, SMS-historik, appar, inställningar. Bank-id och mycket mer.

    Har ju haft Android i många år och ska jag börja bygga upp och fylla i allt igen känns det som dagars arbete, och mycket historik får jag aldrig tillbaks. alla olika butiksappar, parkeringsappar, sociala-medier saker som man använder dagligen måste installeras på nytt igen.

    Funderar på om jag kan ha trasslat till när jag fyllde i användare det första jag gjorde. Kan det vara så att jag synkade med google-konto istället för microsoft kontot? Har synkat med microsoft/outlook i efterhand men verkar inte få tillbaks mina grejer.

    Några tips på idéer?

    Trodde att mina inställningar och appar åtminstonde skulle sparas vid omstart. Det har det ju gjort vid de flertalet telefon-byten jag gjort genom åren... Och att åtminstone skulle känna igen en när man ska gå in på dom. Får också mail när jag loggar in i olika appar att en ny enhet börjat använda dina konton.
    Har lyckats få tillbaka de mesta kontakterna via google synken i alla fall tack och lov.
    Konstigt att jag inte kommer åt bank-id. Jag har ju inte bytt telefon eller gjort något annat konstigt jag känner till. Måste jag då beställa nytt från banken?
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 840
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    När man nollställer en telefon, eller byter telefon, måste man alltid beställa/hämta hem ett nytt mobilt bank-id
     
  3. Frezy_man

    Frezy_man Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svar!
    Har installerat det mesta nu igen. Undrar om en återställning (sparad back-up) kan underlätta nästa gång.
    Har beställt en ny telefon nu så att det förhoppningsvis inte händer igen.
     
  4. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Givetvis underlättar det att återställa senaste Google backup vid flytt till ny enhet. Men du kommer fortfarande att få återställa att säkerhetsflaggade appar såsom BankID och eventuella bankappar och 2FA-autentiseringsappar på egen hand då dessa inte tillåts säkerhetskopieras och återställas av naturliga skäl.
     
    jnsson gillar detta.
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Låter som att det skedde en fabriksåterställning av någon anledning. Oklart varför, men i så fall är det inte speciellt konstigt att all data är borta.

    Det du borde ha gjort är att första gången du startar telefonen efter återställningen försöka återställa Google-backupen. Fick du ingen fråga om det, i "välkomstguiden", i samband med att du loggar in på Google-kontot? Om jag hade varit du skulle jag gjort en ny fabriksåterställning för att säkerställa att jag verkligen fick backupen nerladdad till telefonen. Men kanske för sent för dig nu, om du redan fixat telefonen igen.

    Kom ihåg att om du har en backup till Google-kontot, så försvinner den om ca 90 dagar. Om dina sms m.m. finns sparat där, är nu den bästa - och kanske sista - chansen att försöka få tillbaka det. Du har nu fixat telefonen på nytt, vilket jag anser var något förhastat. Nu kommer en ny backup skapas, för de appar som är installerade nu och den data du har på telefonen nu. Det är inte möjligt att "slå samman" backuper. Du måste alltså välja vilka backup du vill använda. Om jag var du, hade jag försökt återställa den ursprungliga backupen. I Google Drive-appen --> Säkerhetskopiering (finns gömt i sidomenyn) kan du se vilka backuper som finns i kontot, du borde kunna se din nuvarande session av enheten och dess backup (ett datum nära dagens datum) och en äldre session av enheten med en äldre backup (med äldre datum på backupen).

    Om du inte manuellt har slagit av det, ska mycket data sparas till Google-kontot. Du får bara tillbaka datan om du kör återställningsprocessen, första gången enheten startas efter fabriksåterställning. Där finns antagligen sms och en del inställningar, liksom alla appar du hade installerade (med sparad appdata för vissa, men inte alla). Foton sparas däremot inte automatiskt, du måste själv slå på det i Google Photos. Öppna gärna Google Photos i webbläsaren på din dator och se om några av dina foton är uppladdade dit.
    Med tanke på situationer som kan uppstå - t.ex. det du råkat ut för - anser jag det vara bra att skapa en egen kopia av sms och samtalshistorik, utöver Googles backup (som jag anser är bristfällig). Smsbackup+ är en app som jag tycker är bra, den sparar sms och samtalshistorik i Gmail.

    Tråkigt det som hände, men det understryker väl förhoppningsvis det viktiga i att ha koll på backup och säkerhetskopiering för sin telefon! Jag har tyvärr läst alltför många historier där folk förlorar massa viktig data, helt enkelt för att de varit lata och inte orkat sätta sig in i hur säkerhetskopieringen fungerar.