Fråga: Curve Card - samla alla betalkort i ett kort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av dalton, 20 aug 2018.

  1. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Tackar, gnälla semi-konstruktivt, sånt kan man vettu ;)

    1. I deras hjälp i appen står det att det inte går alls, men den är skriven 2016. Har kontaktat dom angående det.

    2. Inte gott för oss som inte har någon insyn att hitta felet skulle jag tro, blir nog en del spekulationer, men att två olika banker som vänder sig till i mångt och mycket samma kunder inte fungerar 100% tillsammans blir man väl inte direkt överraskad av. Alla kort står inställda på SEK i Curve, detta var bland det första jag gjorde, och det gjordes innan jag använde Curve första gången. Kan bara anta att två brittiska banker bestämde sig för att GBP är det som gäller. Testar vidare förstås... som IT-tekniker tycker man ju att tech som bråkar är en utmaning, inte något att hoppa över.

    3. Ok, men på lönedagen... come on, det är ju extra mycket skäms! ;)
     
    utor gillar detta.
  2. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Man kan nog utan att överdriva säga att startsträckan med Curve är "aningen" längre än med andra kort ;)

    Ha, tog mig ett halvt dygn att ta mig förbi dig på köp nekat listan! Go me..? :(

    Gött när det fungerar, men samtidigt är det ju att be om problem att göra så. Jag själv gör likadant med Revolut, och om Curve kammar till sig blir det ju ytterligare ett steg, och en bank, så jag menar inte på några vis att du gör fel, men att köra kaka på kaka är ju inte att göra det enkelt för sig själv :).
     
    Sale och utor gillar detta.
  3. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Håller med, har vad jag kommer ihåg bara fått nekat 1 gång och det var när jag skulle tanka. Som jag aldrig gör med Curve annars. Men har ju fått sina förklaringar varför det inte fungerar.
     
  4. Emptiness

    Emptiness Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    395
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Ser att det är fler än du som gör på detta sätt så ni får alla svara som känner igen er. Jag är helt ny på detta och beställt både Revolut och Curve nu men undrar lite varför man gör som ovan, alltså varför inte bara komplett direkt? Är det för 1-2% cashback? Finns det fler anledningar?
    Varför lägger vissa till även Revolut däremellan (eller byter Curve mot Revolut) den har väl ingen cashback?

    Intressant ny "hobby" att pussla med kort på detta sätt
     
    Hultan och utor gillar detta.
  5. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    För tillfället (och sedan typ 2 år tillbaka) tolkar Komplett köp via Curve som internet handel. Ger således 2% bonus. Fungerar så länge det fungerar typ.
    Apple/samsung/Google pay är endast för smidigheten. Just för komplett funkar detta ändå, men andra kort som inte fungerar så möjliggör Curve det.

    Revolut har egentligen ingen roll i dessa kedjor i nuläget. Utan revolut får nog ses som en separat tjänst med sina eventuella förmåner (valuta, kontantuttag osv). Förr gav insättning på Revolut från Komplett 2%, men i nuläget får man inte det längre. (dock finns det vissa buggar med Curve som ändrar detta, men då är vi inne på komplicerade kejdor med transaktioner.)
     
    Hultan, svenix, Emptiness och 1 annan gillar detta.
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, det är för få 2% bonus på Komplett istället för 1% som man annars får vid köp i butik. Som du säger går det lika bra att köra Google Pay direkt mot Komplett Mastercard men det ger då 1% bonus vid köp i butik.

    Det kan också vara ett sätt att få Google Pay att fungera med ett annat kort som inte stöder Google Pay. Om man då kör via Curve så kan man använda Google Pay med kort som inte stöder Google Pay.
     
    Sale och Emptiness gillar detta.
  7. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Finns det någon begränsning på go back in time ö överföringar?

    Gjorde ca 6-10st igår och idag kan jag inte göra fler go back in time överföringar till det kortet. Och dessutom kunde jag inte betala med Curve kortet med samma underliggande kort.

    Bytte jag underliggande kort gick det fint att betala.
     
  8. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Ingen begränsning från Curves sida, men eventuellt att det underliggande kortet kickar in med nån spärr när många transaktioner sker väldigt snabbt från samma butik (Curve räknas som butik).
     
  9. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 188
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    Fick precis hem mitt kort och testade att ta ut en hundring, vilket fungerade fint. Däremot frågade automaten om jag ville göra en valutaväxling, vilket jag inte valde. Kommer man få den frågan vid betalning i butiker osv?

    Har mitt underliggande LF-kort inställt med SEK som valuta.
     
  10. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Har inte frågats på de ställen som jag varit och handlat på. Dock så står allting på engelska istället för svenska när jag betalar på terminalen.
     
    Hessi gillar detta.
  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Är det någon som vet om och hur Curve cashback fungerar numera? Efter många påminnelser i appen gick jag till slut in och aktiverade min tidsbegränsade 1% cashback (har Blue). Jag valde Amazon, IKEA och LIDL. Sedan dess har jag handlat på både Amazon och LIDL men inget dyker upp under Curve cash i appen.

    Är det här också något som inte är färdigbyggt efter flytten från Wirecard?
     
  12. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Den är begränsat från det datumet du fick kortet och 3 månader framåt. Jag gissar att du ha haft kortet längre period än det.
     
    svenix gillar detta.
  13. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Så har jag dessvärre också förstått det, oklart om man kan vänta med att aktivera det som du gjort. Men släng iväg en ticket till supporten och kolla, i bästa fall kanske de kan aktivera det som goodwill.
     
    svenix gillar detta.
  14. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Nej, du kommer inte få den frågan vid betalning i butiker. Har aldrig fått den. Ändå skillnaden är att det kan stå på engelska vid köp. Alltså texten på "dosan" du knappar på ger dig engelsk text. Så istället för godkänt köp står står approved osv.
     
  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det kan vara så. Det är närmare två år sedan jag fick kortet.

    Men konstigt i så fall att appen hela tiden påmint mig om att aktivera cashback ifall tiden gått ut. Dessutom fick jag besked i appen när jag aktiverade att det skulle gälla till mitten på december vilket blir sex månader.
     
    utor gillar detta.
  16. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Läste på lite om cashback nu och det står faktiskt:
    upload_2020-8-2_16-45-10.png
    "from either the date you confirm your cashback merchant selection, or the date you activate your Curve card (whichever occurs later)."

    Så det verkar ju som att man ska kunna göra som jag gjorde. Jag kommer nog att slänga iväg en fråga till Curve supporten om varför jag inte får cashback så får vi se vad de svarar.
     
    bernard, utor och jerry84 gillar detta.
  17. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Cashbacken kommer annars direkt när transaktionen görs.
     
    svenix gillar detta.
  18. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag fick svar från Curve-supporten nu. Denna gång tog det nästan två dygn att få ett svar. De svarade precis som några av er i tråden har skrivit att 90-dagars perioden har gått ut.

    Jag svarade och hänvisade till formuleringen på deras websida som jag har citerat ovan. Så får vi vänta och se vad de svarar på det. :)
     
    Sale, utor, bernard och 1 annan gillar detta.
  19. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Seger till slut! :)

    Denna gången tog det bara drygt tre timmar att få svar. Jag tycker nog att Curves kundtjänst är rätt bra ändå med tanke på att det är en gratis-tjänst. I alla fall för mig som har Blue.

    Det verkar som att de köpte mitt argument.

    upload_2020-8-4_17-51-23.png
     
    Sale, utor, dagr och 1 annan gillar detta.
  20. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Kul kuriosa :)

    Var å handla idag. Drog Curve som vanligt numera (någon gång ska det väl fungera klockrent...).

    Transaction declined. Bakom disken sitter en väldeliga söt ung dam och ler mot mig, samtidigt som hon ser ganska obekväm ut. En kund utan pengar? Hon får iallafall fram ett "hoppsan, det gick inte, är det något speciellt med det kortet?".

    Funderar ett ögonblick på om jag ska förklara att det är ett kort från en engelsk bank som inte finns på riktigt, men pengarna finns på ett annat kort, även det från en bank som inte finns på riktigt. Det kortet i sin tur drar pengarna från ett svenskt kort, från en bank som inte heller riktigt finns. Sista kortet finansieras dock från ett konto i en bank som i allra högsta grad finns. På riktigt.

    Jag valde dock att hålla mig till "tja, det är ett engelskt kort".

    "Jaha, men då kan det vara lite problem, dom är ju inte med i EU längre" svarar hon. Hon ber mig testa igen. Det fungerar. England ångrade sig just då antar jag...?

    Söt som tusan var hon i vilket fall, och nu står det två färska flak Pepsi Max i köket så slutet gott, allting gott.

    Bank som inte finns på riktigt i detta fallet = har inga kontor man kan knalla in på.
     
    milky81, Hessi, garpen0 och 2 andra gillar detta.