Finns den perfekta luren för mig?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Timoth, 25 jul 2020.

  1. Timoth

    Timoth Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    2
    Min gamla F1 började uppvisa åldersdemens, i all iver över möjligheterna till ett stort arv efter gamlingen beställde jag Xperia 1 mk.II och insåg till mitt stora förtret att det bara har plats för en sim kort när asken väl vilade i mina nävar. Det är tyvärr dealbreaker för mig. Kan ni hjälpa mig med att tipsa om telefonen som bäst passar till mina krav?

    Krav:
    • Android
    • 2-sim
    • trådlöst laddning
    • Snapdragon
    • Bra kamera
    • Damm och vätskeskydd
    • Passa bra i näven
    Jag har bestämt mig att jag absolut inte vill ha Huawei eller Xiaomi, jag behöver inte 5G.
    Pris spelar ingen roll, jag köper det som passar mig.

    Jag har tittat på följande:
    Oneplus 8 / 8 Pro
    Samsung S20 / S20+
    Oneplus Nord

    Ändock upplever jag att det som bjuds på marknaden är skralt, Samsung har Exynos och jag är inte imponerad av dess prestation såsom förbrukning. Oneplus 8 Pro är gigantisk, jag har inga beundransvärda nävar som André René Roussimoff. Oneplus Nord saknar IP-klassning och trådlös laddning, vilket rimmar illa med mina eskapader som aktiv off-road förare på äventyrshoj. Vad finns utöver det? Xperia hade allt i min smak utom just antalet simkortsplatser. Visst är den stor men den är smal.

    Visst har jag gjort egna efterforskningar och det finns möjligheten att beställa asien specade S20 med snapdragon, men eftersom jag köper mobilen via mitt företag vill jag ha tryggheten med lokal service och längre garanti-tid.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 743
    Mottagna gillanden:
    44 740
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    OnePlus Nord har ingen officiell IP-klassning (kostar pengar för att få klassificeringen, men den är förmodligen "lika bra" som de flesta IP-klassade konkurrenterna ändå) eller trådlös laddning.

    Är du riktigt sugen på Xperia II finns ju alltid möjligheten att beställa den från wondamobile, men jag antar att du hellre vill handla lokalt.

    Storleken är dock mycket fin för Nord - ligger lite mittemellan allt annat. Själv ser jag dock storleken på Pixel 4 som optimal för eget bruk. OnePlus 8 ligger väl närmst antar jag:
    upload_2020-7-25_14-22-58.png

    Du har ju Moto Edge och Edge+ att välja på också, men storleksmässigt jämförbart med OP8 Pro. 6,7" och 19,5:9

    Även Xiaomi Mi 10/Mi 10 pro, som dessvärre också mäter ~6,7":



    [​IMG]
    "Fezzik", Princess Bride

    André hade nog trivts bra, särskilt som vi närmar oss 7" (även om det är med 21:9 så känns de gigantiska) :D.
     
    Last edited: 25 jul 2020
    Heleg, eastbound och Timoth gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 743
    Mottagna gillanden:
    44 740
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan ju förresten för all del vänta in Note 20 som presenteras mycket snart, och se hur den står sig. Potentiellt är kameran något i hästväg, men dessvärre måste man acceptera Exynos 990 då.

    Alternativet är Snapdragon-varianterna via Wondamobile, precis som med Xperia II.

    Jag är inte själv så pepp på Wondamobile eftersom jag alltid har otur med mina telefoner (batterier som sväller osv). Lite synd att Wonda inte säljer förlängd garanti, så man kunde utöka till två år.
     
  4. Adebisi

    Adebisi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2011
    Inlägg:
    408
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Pixel 4 om det är ok med e-sim och lite sämre batteritid?
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 743
    Mottagna gillanden:
    44 740
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det tråkigaste med Pixel 4, utöver batteritiden (får precis ut en dag/runt 2,5-3h SoT, men det är väldigt knappt, och det är utan 90Hz), är att den endast har en kamera. Vidvinkel och tele är saknat, men primärkameran är ju fortfarande bland de bästa, även om de andra tillverkarna nu börjat komma ikapp.

    Med dual-SIM vettetusan om man klarar sig en dag ens med snål användning. Ökar ju förbrukningen en aning, runt 10% eller så brukar det handla om.
     
    Adebisi gillar detta.
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 350
    Mottagna gillanden:
    17 824
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    För mig är det inte kameran som är problemet (att den bara har en) utan som du säger mer batteritiden. Vad jag läst o är den verkligen underdimensionerad. De skulle behövt runt 4000 MAh minst enligt mig för att iallafall jag inte ska få batteriångest, särskilt när man kör med flaggskeppsCPU
     
  7. Timoth

    Timoth Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    2
    Det verkar som att det inte finns så mycket alternativ på marknaden tyvärr, men du som kan telefon, vad skiljer Oneplus T versioner från bas och pro? Jag blir snurrig av all information jag hittar på internet!
     
  8. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    OnePlus har ändrat sitt upplägg lite grann angående modellerna.
    Förut var basmodellen alltid deras bästa och t-varianten kom ungefär ett halvår efter som uppdatering med den då senaste processorn och kamera men i stort sett samma design. (Liknande som iphone gör med sina S modeller)

    Numera har de lagt till en Pro variant som är deras bästa/snabbaste och med senaste hårdvaran och en lite billigare bas variant med något sämre processor/kamera/skärm(?)
    (Xiaomi och andra gör på samma sätt)

    Så egentligen är väl pro varianten "bas modellen" och den vanliga en "budgetvariant". Men det är väl inte bra att marknadsföra det på det sättet.
     
    Last edited: 26 jul 2020
    bernard gillar detta.
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 438
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    2-3 h SOT på en dag utan 90hz är anmärkningsvärt dåligt. Trodde inte det fanns mobiler med så dålig batteritid längre. Intressant.

    Tycker TS ska slå till på OP Nord. Om den i praktiken är lika skyddad som de flesta IP-klassade konkurrenterna är det bara avsaknad av trådlös laddning som står i vägen och det borde väl ändå vara en acceptabel trade off.
     
    katho och bernard gillar detta.
  10. Timoth

    Timoth Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    2
    Idag kom jag hem med Oneplus 8 Pro, samt Panzerglass och Spigen Tough Armor Gunmetal.

    Heavy stuff, jag får helt enkelt spela basket för att få större händer!

    Det här är min känsla och intryck av telefonen

    [​IMG]

    Telefonen skorrade genast " Puuurge the unclean " när den vaknade till liv bredvid min lobotomerade F1
     
    Last edited: 26 jul 2020
    Heleg gillar detta.