Diskussion: Hur nätverkslagrar ni?

Diskussion i 'Off Topic' startad av mange76, 26 jul 2020.

  1. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Har idag en extern usb disk inkopplad i routern och har därmed access till disken genom nätverket. Det är en ganska fiffig funktion routern har, asus i mitt fall, men andra fabrikat kanske har samma funktion?

    Nu har jag lite funderingar på att köpa ny router och gå all in ubiquity men deras routrar saknar dessvärre usb. Tänker alltså på ubiquity dream machine.

    Blir då tvungen att skaffa en dedikerad nas och diskar till den. Visst lagrar jag i molnet också men kapaciteten blir ju lidande vid stream.

    Hur löser ni detta med lokal nätverkslagring? Skulle förvisso kunna använda min gamla asus router och bara ha den för usb funktionen. Men som sagt, är nyfiken på er lagringspark.
     
  2. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    967
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Jag kör en några år gammal NAS från Synology där jag lagrar allt av värde. Funkar kanonsmidigt, höga hastigheter (Gigabit) och noll strul.

    Kör inget öppet utåt utan kräver VPN om man ska komma åt den utifrån lokala nätverket.
     
  3. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Ja jag har funderat lite på en synology men känner att det blir en ”dyr” lösning när jag bara önskar streama ngn då och då. Det fungerar ju redan via routern men ska som sagt snart byta ut den.
     
  4. Tomaro

    Tomaro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e
    Och vill du vara säker tar du och speglar din NAS innehåll mot en annan NAS hemma hos en vän så har du all backup i en annan backup...

    Men en rätt konfigurerad NAS har du framförallt en bra backup-lösning.
    Kör även jag med en Synology, fungerar bra. Delar inte ut något utanför lokala nätet.
    Dokument och liknande synkar jag upp i molnet mot onedrive även.
     
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 282
    Mottagna gillanden:
    7 022
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Kör en Raspberry Pi 4 med 2x6TB USB-hårddiskar. Det är uppsatt så att man jobbar mot den ena disken och sedan kopieras all förändrad data över till den andra disken varje natt. Ingenting är öppet utåt utan vill man komma åt något utifrån får man ansluta via ssh.
     
    niclasc, bernard, geobjork och 1 annan gillar detta.
  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Har en burk som kör unraid med en drös olika diskar. Nextcloud är i princip det enda som är öppet utåt. För att komma åt annat var tanken att sätta upp vpn.
     
    NiklasO och mange76 gillar detta.
  7. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 161
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Jag kör en enkel Netgear ReadyNas... 2 st diskar i en RAID0 med tot 3Gb lagringsutrymme... så där är ju en fördel med NAS kontra usb disk... skulle en disk haverera så ut med den bara och in med en lika stor eller större så har du redundansen igen... plus att inget går förlorat...

    En fördel med en "bättre" NAS från tex Synology är att du skulle kunna köra Ubiquity Controllern i en "Docker"... men såg nu att det var dream machine du tänkte skaffa, den har ju kontrollen inbyggd!!

    Lycka till med vad du än väljer - blir nog bra!
     
    mange76 gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 692
    Mottagna gillanden:
    44 673
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har en ASUS VivoMini med Windows 10 som i sin tur kör Ubuntu och ännu en instans av Windows 10 där all mjukvara uppkopplad mot WAN är installerad. Bland annat Emby Server, webbserver, Hassio och annat.

    För lagring har jag bara kopplat på två externa WD-enheter/MyBook Duo med två diskar i varje i RAID1 (ofta mycket billiga på Amazon DE).

    Funderade på en Synology först, men det blev inte så stor prisskillnad och ger lite större flexibilitet med en i5:a med stöd för alla virtualiseringsfunktioner.
     
    mange76 gillar detta.
  9. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Övervägande på mekaniska diskar och mer viktiga saker via NAS samt cloud lösningar efter man har krypterad dessa.
     
  10. Frisell

    Frisell Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    596
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Jag måste säga att det är fascinerande med era lösningar. Jag menar absolut inget illa. På riktigt fascinerad. Jag har aldrig haft en tanke på i närheten av era fina lösningar. Bilder på barnbarn? Det fixar väl Google. Jobbdokumentet(som händer 3 ggr på 10år)? Dropbox eller liknande. Jag antar att det beror på hur livssituationen är. Jag är bara en snubbe i flamsäkert, men jag hade restaurang en gång i tiden och inte ens då funderade jag i era banor.

    Sorry för OT <3
     
    Last edited: 26 jul 2020
  11. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 161
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Vi är många nördar här... :D
     
  12. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Men sen är det ju som så att streaming från molnet är kasst jämfört med streaming från tex nas. Säg att du har en 4k film i din telefon eller liknande och antingen använder chromecast eller apple tv så får du inte samma kvalite, mycket lägre bitrate etc.

    Utöver det, ja vi är många nördar som har det för att det går och är kul :)
     
    bernard gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 692
    Mottagna gillanden:
    44 673
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, tyvärr är det så att det snålas för mycket med bithastigheten, men sedan har det blivit sådan röra också mellan tjänsterna där material finns på X tjänst ena veckan för att andra veckan dyka upp på Y tjänst. En del äldre TV-serier och filmer kan sakna originalmusik eller vara omklippta och inzoomade etc.

    Så har man möjlighet att rippa/lagra själv är det utan tvekan bäst, dvs även om strömningstjänsterna på sikt tar sig i kragen och börjar erbjuda högre bithastigheter så löser man inte problemet med utbudet.
     
    mange76 gillar detta.
  14. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 295

    MINA ENHETER

    Har en 8-diskars Synology NAS där lagring sker. Sen krypterad backup på det viktiga till Google Drive.
     
    6150 och bernard gillar detta.
  15. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 340
    Mottagna gillanden:
    1 642
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Kör också Unraid. Nu när de har stöd för WireGuard i kärnan och har ett helt ok ui (via plugin) för det så är det enkelt att ansluta utifrån utan att man behöver någon extra container eller liknande för VPN. Kör krypterad backup till OneDrive via Duplicati's Docker container.
     
    Last edited: 27 jul 2020
    bernard gillar detta.
  16. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Jag har en gammal QNap NAS med plats för 4st diskar (där två diskar är speglade med RAID1). Ansluter med OpenVPN mot den. Har dock funderat på att uppgradera då prestandan på den börjar bli lite trött.
     
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 282
    Mottagna gillanden:
    7 022
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är klart att behoven kan variera. Men som verkligheten ser ut numera så har nog de flesta ganska mycket information i digital form som man inte gärna vill bli av med. Dokument, bilder, filmer och videos m.m. Alltså uppstår behovet av att lagra denna information på ett säkert sätt så att den är skyddad för framtiden så gott det går. De flesta av oss har nog någon gång upplevt en diskkrasch på datorn eller ett kraschat minneskort i mobilen som gjort att vi förlorat bilder och annan information.

    Sedan kan man helt klart välja olika lösningar och olika ambitionsnivå för att lösa problemet. Vissa kanske nöjer sig med att lagra på en extern hårddisk eller på en molntjänst. Men enstaka diskar kan gå sönder och vad är det som säger att din leverantör av molnlagring inte går i konkurs eller råkar ut för ett dataintrång?

    Personligen har jag valt att all info ska finnas på minst två olika fysiska hårddiskar och jag har valt att själv sköta om den tekniska driften av detta för att vara oberoende av om externa leverantörer går i konkurs eller höjer sina priser mer än jag är villig att betala. Det känns ur datasäkerhetssynpunkt också bättre att inte ha all personlig info i molnet.

    Att jag har jobbat med systemadministration och tycker det är kul att göra linux-script bidrar naturligtvis till att jag har valt att göra på mitt sätt. Andra kan säkert finna andra sätt att lösa sina lagringsbehov. Men att vi alla har ett behov av att lagra digital information på ett säkert sätt är jag ganska övertygad om.
     
    Zooklubba och mange76 gillar detta.
  18. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 001
    Mottagna gillanden:
    2 112
    Snygg lösning men vad händer om disk 1 får ett oupptäckt fel som kopieras till disk 2?

    Risken är att originalfiler då kraschar. Jag skulle nog komplettera en sådan lösning med en molntjänst, åtminstone för oersättliga filer.

    Själv kör jag moln för de viktigaste filerna, min gamla NAS som jag har fått (har inte råd att köpa själv) har jag för lokal streaming hemma.
     
  19. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 282
    Mottagna gillanden:
    7 022
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Har kört denna lösning i ganska många år och med minst tre generationer diskar. Under denna tid har det uppstått ett antal diskfel. Jag är inte säker på att jag är 100% skyddad mot alla tänkbara diskfel men jag har inte upptäckt något korrumperat data ännu.

    Själva kopieringen sker med rsync och jag loggar det som händer. Varje morgon läser jag loggen och ev. diskfel brukar då synas i form av att rsync klagar på att kopieringen av vissa filer inte lyckats. Jag kollar också regelbundet av diskarnas SMART status för att försöka hitta ev. fel innan de påverkar kopieringen.

    Jag vill inte påstå att mitt system är 100% säkert. Men kan man lita 100% på något? Vad säger att en molnlagring skulle vara säkrare?
     
  20. htiawe

    htiawe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2016
    Inlägg:
    292
    Mottagna gillanden:
    193
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Info:
    Lawnchair Launcher alt Nova
    Telefon 2:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 3:
    P40 Pro+
    Har en i5a med 6-7 TB som lagrar allt, sen speglar den det jag anser som "viktigt" som jag vill ha lokalt till en Asustor NAS på 2tb. Allt backas även upp till Onedrive samt till ett gSuite-konto, fungerar bra hittills :)
     
    katho och bernard gillar detta.