4K TV att ersätta PC Monitor

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Sunbringer, 25 jul 2020.

  1. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Hej!

    Jag skulle vilja byta till en något större skärm. Jag har just nu en Philips 40-tums skärm (BDM4065). Jag tänkte först gå upp till deras 43-tums skärm men började fundera över alternativet att ha en TV istället då utbudet blir lite större i den storleksklassen över 40 tum. Och utöver det kan TVn även ha andra funktioner som kan vara intressant att ha såsom exempelvis Android TV, fjärrkontroll och så vidare.

    Jag tänkte ha den till att surfa och skriva, men mest till att redigera video och spela tror jag. Jag har just nu en Gaming PC inkopplad via Display Port men när PS5 kommer tänkte jag koppla in den gamla PS4 Pro till skärmen också. Jag skulle även vilja kunna köra PiP och alltså kunna koppla in två enheter och ha bilden uppe i Split Screen på skärmen samtidigt.

    Vad skulle ni rekommendera för TV eller monitor som fixar detta på ett bra sätt? Den behöver vara minst 43 tum men inte större än 50 och ha minst HDMI 2.0.
     
    Last edited: 25 jul 2020
  2. subwoofer

    subwoofer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2
    Platta:
    Huawei M5
    LG CX 48. Dock aningen dyr.
     
    bernard och Sunbringer gillar detta.
  3. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Att ha en OLED som datorskärm är väl inte så klokt om man tänker på alla menyrader och aktivitetsfält som kommer eller kan bli inbrända? :)
     
    Sunbringer gillar detta.
  4. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Ja, jag tänkte detsamma att undvika Oled på grund av risken för inbränning.

    Det jag tror skulle vara viktigt är chroma 4:4:4 och hur den hanterar PC via hdmi och även flimmer. Vissa tillverkare som exempelvis Samsung känner även av vad som kopplas in och justerar då ingången till PC eller Game Mode för att passa det.

    Det enda jag kan komma på att jag missar med en TV är Display port om det ovannämnda är uppfyllt. Har jag fel?
     
  5. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Så länge du håller innehållet på OLED under 500 NITS så är det lugnt och ingen risk för inbränning, vet inte vad spel ligger i men nya filmer idag ligger på mellan 4000-10.000 NITS.

    För klara se filmer i den verkliga upplösningen så krävs MicroLED vilket inte så många enheter finns med Samsung ska rulla ut ett pr st under året, normalt sätt så sänker kvaliteten på filmen i den nits TV klara, men LG har ju gjort temporära boost så den ska klara upp till 1000 nits temporärt vid typ evuntell en explosion genom lagt in extra mycket kylning för undvika bränningar, problemet blir först när den fastnar och den ligger på över 500 nits under längre tid klarar inte kylsystemet hålla den 500 nits, det är först då det blir inbränning.

    Spel tror jag med automatik ligger under 500 nits kanske 200-300 nits eftersom det är grafiskt designad, medans filmer spelar in allt högre väldigt svårt göra allt så klart i en design den passerar 500 nits.
     
    Sunbringer gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ska du spela på den behöver du nog ha 120Hz för att det skall vara trivsamt och ge dig en låg input lag, så det hade jag nog lagt till i kravlistan. Egentligen är det väldigt trevligt bara vid surf också, särskilt ju större panelen är.

    Problemet är väl att det nästan inte finns några high end-TV som är mellan 40-50" förutom OLED-apparaterna. Samsung brukar "gimpa" sina paneler när de är mindre än 55", så de får tex sällan 120Hz.

    PiP-funktioner och dylikt brukar vara vanligare på datorskärmar än på TV-apparater.

    120Hz 40-50": TV


    På pappret är nog LG-TV:n bäst lämpad, men jag vet inte hur behagligt det är att använda en sådan som datorskärm då en del verkar klaga på laptopsen med OLED. Att de inte är så behagliga att läsa på längre stunder, men att de däremot lämpar sig utmärkt för spel och media förstås: LG OLED / OLED48CX som datorskärm?
     
    Last edited: 26 jul 2020
    Sunbringer gillar detta.
  7. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Jag trodde att 60Hz skulle räcka bra. Och där finns det många fler att välja på samt bättre priser . Men jag ska kolla upp lite angående det. Tack för tipset!

    Rtings har gjort en sammanställning som jag har kollat på också och Sony låter intressant med deras 43-tums x800h. Men även samsungs q80t på 49 tum.

    The 6 Best 4k TVs For PC Monitors - Summer 2020: Reviews
     
  8. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Här är en jämförelse på prisjakt på några enheter. Både tv och monitorer. Finns det någon av dessa jag bör undvika?

    Annars är de ganska lika i pris, storlekar och till viss del funktioner. Svårt att se lätt om de har USB C tyvärr vilket jag gärna har.


    Jämför produkter inom TV - Prisjakt
     
  9. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Åtminstone 100Hz+ och G-Sync :) Nividia håller ju på släppa en egen.
    NVIDIA presenterar nya G-SYNC-skärmar för e-sport på CES 2020, med banbrytande 360 Hz-design

    Den här hade dock varit fett
     
    Last edited: 26 jul 2020
    Sunbringer gillar detta.
  10. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Med nits menar du Candela per kvadratmeter (cd/m2) antar jag? Hur menar du att spel ligger i en viss mängd? Hur mycket luminans som visas beror väl väldigt mycket på hur man ställt in TVn/bildskärmen?
     
  11. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Nej nits är ljusstyrkan, vilket resulterar i hur ljusare den är ju mer färgåtervinning ger den vilket resulterar i bättre bild kvalitet, utöver det så har vi Dolby Vision, HDR, HDR10, HDR10+ som förbättrar den redan befintliga bilden.
     
  12. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Nits och cd/m2 betyder samma sak, det borde du veta som håller på och tjatar om 5000 NITS i var och varannan tråd som handlar om tv-apparaterna eller bildskärmar.

    Det är en måttenhet för att mäta ljusstyrka och har inget med färgåtergivning att göra, det är andra saker i panelen som avgör det mer än ljusstyrkan.
     
    Buzz gillar detta.
  13. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Klart de finns andra saker också, men ju ljusare den är ju bättre är det du får mer korrekt färgåtervinning, en svag ljusstyrka kan ge en färg en annan färg än om den är en ljusare.

    Visa rött över mörkare så blir det mer mörk rött än ljusrött men så klart så finns annat också som spelar roll, men är färgerna starkare än vad TV kan punga ut så får du ändå inte rätt färg på den.
     
  14. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Ur artikeln om cd/m2 på wikipedia:"Ett föråldrat och icke-rekommenderat namn för enheten är nit."
    Luminans är ju ljusstyrka och cd/m2 är alltså hur mycket ljus som en panel klarar att visa/producera.
     
  15. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Är det någon av er som använder en stor monitor elle TV som skärm och har några fler tips eller förslag på model att välja? I prisklass under 7000 helst.
     
  16. bertone_x19

    bertone_x19 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2012
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    En sak att tänka på är att ditt grafik-kort kan leverera vid 4K-upplösning - om inte så hamnar du i läget att du kör en uppskalad bild, vilket brukar bli suddigt.
     
    Sunbringer gillar detta.
  17. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Jag kör Geforce Gtx 1070. Men jag är osäker på hur det är med HDMI portarna. Jag kör just nu ut 4 k 60 via Displayport och jag vet inte om en TV som saknar Display port kommer innebära en begränsning. Jag vet inte hur jag kan se om datorn har Hdmi 2.0 eller om det har med grafikkortet att göra
     
  18. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Väcker den här tråden. Ska fixa iordning hemmakontoret idag och fått hem en nice superduper monitor som är toppen; Curved, 100hz och allt sånt. Har kört två 10 år gamla fullhd tvs som monitorer men det funkar inte längre när man sitter 8 h om dagen. Men jag har ändå en lite fundering om man ska komplettera den nya monitorn med en ny billig 4K tv som sekundär monitor. Har tagit fram ett gäng som jag kollar på:
    Philips 43" PUS7906 4K LED (2021) - Elgiganten

    LG 49" UN71 4K UHD Smart-TV 49UN7100 (2020) - Elgiganten

    LG 43" NANO75 4K LED (2021) - Elgiganten

    Jag vet det är ”budgetmodeller” men det är den sekundära skärmen som mest ska sköta spotify, slack, mail och sånt.

    Är det något som kan vara ett halvbra val av alternativen eller ”måste” man minst gå upp till det dubbla i pris för att det ska va tänkbart som monitor? Har läst massa trådar om det och vilka specar en tv bör ha för att det ska vara en halvbra lösning men vad tänker ni? Jag är inte så himla petig med bildkvalitet och naturtrogen bildåtergivning och sånt ;)