Köpråd bredband

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av pacmeyer, 27 jul 2020.

  1. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Hej
    Finns garanterat kunniga människor kring detta här[emoji846]
    Skall byta bredbandstjänst. Haft Bredband2 100/100 men det har varit för svajigt. Förstår att det förmodligen inte går att säga så mycket om vilket företag som har stabilast bredband i just mitt stadsnät (Östersund)?
    Min fråga är mer om man märker någon skillnad på 100 eller 250 ner om man mest surfar, streamar Netflix odyl? Eller hänger det mer på routern då i vilken upplevelse av hastighet man har?

    Funderar i alla fall på Bahnhof som verkar ha relativt gott rykte(?).
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Beror också på hur många som använder nätet. Är det bara du, så kommer du nog inte märka någon skillnad, förutom när du laddar ner spel. Är ni däremot fler, så beror det på vad de andra gör.
     
    pacmeyer gillar detta.
  3. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Man kan säga att vi kan vara fyra som sitter med streaming (YouTube/Netflix) samtidigt. Ingen tung nedladdning förutom något enstaka Steam-spel emellanåt.
     
  4. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Har haft fiber (stadsnät, open universe) i ca 4år nu. Har under dessa år haft Bahnhof, bredband2 och kör nu boxer. Har mer eller mindre haft lite småproblem med alla egentligen. Oavsett vilken operatör så har kapaciteten gått ner ibland gått ner på helgkvällar, inte ofta men det har hänt.

    Jag tror inte det spelar någon jätteroll vilken operatör man betalar till. Antar att det är switchen i stadsnätet som är flaskhalsen. Kan ha fel.

    Av denna anledning har jag fortfarande kvar tv via parabol, lite som en garant om nätet har driftstörning.
     
    Kristy och pacmeyer gillar detta.
  5. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Min erfarenhet är ofta att flaskhalsen sitter i stadsnätet och därför spelar det ingen roll vilken operatör du har. Det är endast om det är i kopplingspunkten mellan stadsnätet/operatören som det kan spela roll, men som sagt det är sällan just det är problemet.

    Dvs det @mange76@mange76 ungefär hann skriva samtidigt som jag skriver nu.

    Sedan har du en bra operatör så kanske de kan hjälpa dig att felanmäla till stadsnätet och därmed bygga ut kapaciteten.
     
    Kristy och pacmeyer gillar detta.
  6. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Tack för svar så här långt!
    Vad tros om upplevd skillnad på 100 vs 250 med användningen enligt ovan?
     
  7. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Du kommer inte märka ngn skillnad mellan 100/250 vid den typen av användning. Ja om inte tio personer samtidigt streamar i 4k från tex netflix.
     
    pacmeyer gillar detta.
  8. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Du kommer inte märka någon skillnad, stream i full hd drar knappt 10 x 4pers = 40, så du har mer än hälften kvar på 100.
     
    pacmeyer gillar detta.
  9. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Nu råkar jag också bo i centrala Östersund, och har haft mycket att göra med IP-Only både privat samt för kunders räkning. Och jag kan säga att vi emellanåt haft haft kapacitetsbrister i konsument-segmentet, detta är också anledningen till att IP-Only i det tysta tog bort de symmetriska förbindelserna under 1000/1000 utan att meddela kunderna. Jag satt själv på 250/250 A3/T3 men märkte att jag plötsligt inte fick mer än 100Mbps ut, fick göra lite efterforskning via andra leverantör tills jag tillslut fick sanningen att IP-Only beslutat att ta bort 250/250 och 500/500 från utbuden. Fick iaf 6 månaders kompensation av A3 och kör numera 1000/1000 pga att jag streamar hemifrån.

    Men för att återgå till trådskaparens fråga så hänger det förstås lite på vilken kvalité som ni strömmar. Generellt så ska det räcka med 15-25Mbps för 4K/Ultra HD per ström så rent teoretiskt så borde 100/10Mbps eller 100/100 räcka för er del. När det kommer till upplevd respons på internet-förbindelse så beror det förstås dels på vad ni surfar mot, vilken del av världen dessa servrar befinner dig i, vilka DNS-servrar som används, generellt så har CloudFlares DNS servrar väldigt låg latens vilket resulterar i snabbare svar vid uppslag av webbadresser. Router kan givetvis påverkas upplevelsen, speciellt med flera aktiva enheter och än mer om alla är trådlöst anslutna, lägg på några smarta brytare på 2.4GHz m.m. på detta och det kommer troligtvis att påverka routerns prestanda på det trådlösa. Men du kan ju lätt felsöka genom att ansluta din dator med nätverkskabel istället och göra det du brukar göra på internet för att se om du märker någon skillnad. Sen kan jag ju rekommendera dig att installera upp en Pi-hole eller Adguard Home DNS-server lokalt på en Raspberry Pi eller överbliven dator för att blocka onödig reklam-trafik som troligtvis äter upp en del trafik från gratisappar på mobila enheter och dylikt, minskar iaf trafikmängden en aning.
     
    Last edited: 27 jul 2020
    namor, Kristy, Cupcakes och 2 andra gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag håller med @pitrus-@pitrus- - 100/100 bör räcka ypperligt i ert fall.

    En utökning av bandbredden kommer inte slå igenom/bli noterbar vid tex. surf, utan vad som flaskhalsar på den punkten är alla anslutningar som skall upprättas, javascript som skall exekveras lokalt osv. Få webbsidor snittar dessutom mer än några enstaka megabyte med lazy load osv.

    Jag antar att ni fyra inte samtidigt kommer strömma i 4K (i vilket fall det möjligen kan bli lite tight, men för 4k brukar snitthastigheten ligga på 15Mbit/s för Netflix med enstaka toppar), så det behöver du nog inte oroa dig över heller.

    Även Stadia i 4K med HDR ligger på ~25Mbit/s.

    Betydligt rimligare att satsa på en riktigt bra router i stället, som klarar av att hantera många enheter och anslutningar.
     
    Last edited: 27 jul 2020
    Kristy och pacmeyer gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan förresten enkelt kika på bandbredden i aktivitetshanteraren under "Nätverk" medan du surfar runt, strömmar och har dig. Att ladda in Aftonbladet peakar på 4,6Mbit/s för min del, på en 500/500-anslutning bakom ethernet på en sexkärnig i7:a. För en mer detaljerad vy kan du starta "Resursövervakaren". Betvivlar att jag sett någon större skillnad i laddtider på en 10/10-anslutning.

    upload_2020-7-27_13-12-1.png
     
    Last edited: 27 jul 2020
    Kristy och pacmeyer gillar detta.
  12. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    tolkar jag det rätt då att om jag beställer 250/250 här i Östersund så kommer jag ändå bara få 100??
     
  13. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    Jag bor centralt i Östersund.
    Har nog testat de flesta leverantörerna och den enda jag inte blivit missnöjd med är Bahnhof. De har levererat utlovad kapacitet hela tiden jag haft dem, kan inte säga det om någon annan av leverantörerna.

    Självklart har din router betydelse, en kraftfullare router kommer inte att strypa hastigheten lika mycket som en gammal slö router. alla routrar stryper hastigheten lite men inte mycket.
     
    Kristy, pacmeyer och bernard gillar detta.
  14. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Är det inte så att
    View: https://youtu.be/bwNV7TAWN3M
    visar att vi är på väg mot mer bitrate?
     
  15. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Sist jag kollade vad jag kunde beställa på min adress så fanns inga symmetriska leveranser att välja, men jag var in och kollade nu och ser att det nu går att välja 250/250 från bl.a. Bahnhof som för övrigt är i princip den vettigaste leverantören. Enda anledningen till att jag valse T3/A3 var för att de erbjöd dubbla dynamiska publika IP-adresser vilket förstås är en fördel om man hostar diverse olika tjänster som jag gör.

    Men du får gärna testa och verifiera om de har tagit sig runt den tidigare påtvingade begränsningen, funkar det så byter jag nog till 250/250 Bahnhof. [emoji4]
     
  16. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Blev Bahnhof 250 tillslut. 50 kr mer i månaden för 250 i stället för 100 kändes som lika bra ta det högre då. Får hoppas jag får den hastigheten då bara
     
    pitrus- gillar detta.
  17. Dinodipp

    Dinodipp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2021
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    34
    Jag bor i hyresrätt i malmö och har tillgång till Telenor fiber och comhem men jag vill ha banhof och tänkte kanske erbjuder dom trådlöst 5g eller dylikt. Enligt deras sida kan jag dom installera det hos mig för en engångskostnad på 17500..

    Dom måste tro att jag bor i villa right? Hade varit ganska kungligt annars att installera egen fiber för 17500 :)
     

    Bifogade filer:

    bernard gillar detta.