Varning! Min Ikea livboj smälte!

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av jesper930, 5 jan 2020.

  1. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Ingen har sagt att det var nåt fel på S- märkning, men det innebär inte att CE-märkning är skit.
    Anledningen till att S-märkning försvann, var att samma regler ska gälla i hela eu.
    CE-märkning gäller ju också betydligt fler produkter än elutrustning.
    Man får också betänka att importen har ökat oerhört sedan vi gick med i eu, så även om S-märket funnits kvar, hade man varit tvungen att ändra reglerna annars hade det aldrig fungerat.

    Som sagt läs gärna på vad CE-märkningen innebär, det är ändå över 20år sedan S-märkning försvann.
     
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Här är en dagsaktuell nyhet vad jag menar med att man inte kan lita på CE.

    Med den gamla S-märkningen hade den laddaren aldrig kommit ut på marknaden.
     
    vermello och Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Om man går tillbaka till Ikea livboj laddaren. Den kostar 49 kr, även om den är CE märkt så hur mycket är det kostat på den, den uppfyller väl kraven förstås men antagligen inte så mycket mer än minimum?

    En del märken som Baseus har ofta extra skydd för värme. En sensor som känner av om det blir för varmt:
    https://www.aliexpress.com/item/32933003743.html?

    1.PNG

    Sen ser man många laddare på marknaden som visserligen är CE märkta , men har inte den officiellt certifierade Qi märkningen. Trust nyaste laddare som Jula säljer exempelvis:
    Trådlös snabbladdare | TRUST Lumo 10 RGB

    Så jag betalar nog lite mer för en trådlös laddare än väljer de allra billigaste i slutänden.
     
  4. Tomaro

    Tomaro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e
    Det är totalt förbjudet elsäkerhetsmässigt att dra skarvsladdar mellan rum.
    Detta eftersom det finns scenarior som kan slå ut skyddssystem samt risk för överbelastning av faserna i elsystemet.
    Än mer förbjudet om du bor i gammalt hus och drar in en JORDAD kabel in i ett rum med ojordade kontakter. Det är förenat med livsfara att göra det.
    Ledningarna i väggen finns där av en anledning, faser är distribuerade över husets utrustning av en anledning.
    Det är starkt rekommenderat att inte skarva en dosa via en annan dosa.
     
  5. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Är laddaren i artikeln godkänd då? Mamman i videon menar att den troligen inte är en äkta CE-märkning, det hade väl varit lika lätt att kopiera ett S-märke?

    Grejen är att man kan sätta på vilka symboler man vill, äkta eller ej, men en äkta S-märkning eller CE-märkning går att spåra tillbaka till tillverkaren ganska enkelt.
    Det stod inte en man från Semko vid gränsen och kollade varenda grej som kom in tidigare heller, ej heller de produkter som tillverkades i Sverige, utan de farliga produkter som hittades på marknaden upptäcktes i många fall pga. tips från allmänheten.

    Problemet är egentligen inte Semko eller CE, då systemen faktiskt är ganska lika, utan det stora antalet apparater som tas in i landet numera. Privatpersoner kan ju faktiskt importera nästan vad som helst med mycket liten risk att varan blir stoppad, och i Asien struntar man i våra regler.

    Jag börjar tro att vi möjligen missförstått varandra något, att blint lita på en symbol på en produkt, som mycket väl kan vara falsk, är inte värt något, det kan jag hålla med om.

    Men en korrekt CE-märkning är in facto en säkerhets märkning som faktiskt hela eu förlitar sig på.

    Dock är det ju så att man kontrollerar konstruktionen och några stycken enheter vid provningen, därefter ansvarar tillverkaren för att resterande produkter är exakt likadana, det kan givetvis uppstå fel i tillverkningen så att felaktiga produkter råkar komma ut på marknaden, men så var det på Semkos tid också.
     
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Ikea borde ha riktigt kontrollerade CE-märkningar men den laddaren i artikeln som jag länkade till ovan hade Semko aldrig godkänt, det syns tydligt på bilden att infästningen av stiften är undermålig, raka stift utan någonting som håller tillbaka om de dras ut är bedrövligt.

    Självklart förekom det säkerligen falska S-märkningar förut med men de var sällsynta, skillnaden nu är som du påpekar att det är lätt att handla vad som helst från utlandet, inte minst Kina där de tillverkar utan tanke på säkerhet och europeiska regler.

    Att sätta ett CE-märke på produkterna för att det ska se bra ut för de utan att tveka, för kineserna betyder märket China Export och det är väldigt snarlikt det godkända CE-märket. Tyvärr verkar det finnas väldigt små möjligheter för slutkund att kontrollera om märkningen är äkta, se bilden nedan som jag hittade här.

    Det borde finnas en offentlig databas för man kan söka produkter tycker jag.
    upload_2020-7-29_18-3-26.png
     
    vermello gillar detta.
  7. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 684
    Mottagna gillanden:
    2 040

    MINA ENHETER

    Det är troligen en myt enligt CE-märkning – Wikipedia
     
    jnsson gillar detta.
  8. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    873
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    "China Export"-märket är en myt. Det är bara något som förekommit för att någon missat att CE-märket måste ha det avståndet mellan bokstäverna som standarden kräver.

    En kinesisk tillverkare trycker allt som köparen vill ha. Det är köparen som beställer produkten som skickar in texten som trycks på produkten. Det är också köparen i EU som ansvarar för att produkten uppfyller CE-krav. Kinesiska företag kan ju exportera vad som helst, det är om dom vill sälja produkten på den inhemska marknaden som den måste uppfyla kinesiska krav. CE-märket betyder ingenting i Kina, men en seriös tillverkare skulle inte sälja en laddare till EU som inte uppfyller kraven. Företagen som importerar billig skit köper av små tillverkare. Kina har ju sin egen variant av CE-märkning, CCC-märkning, som produkterna ska uppfylla om dom ska säljas i Kina. Ansvaret är 100% på importören i Sverige att garantera att produkten uppfyller alla krav som finns i EU.

    Iaf. det CE-märket med för litet avstånd är inget som existerar som ger någon möjlighet (, eller försök till) att "komma runt" några regler eller fuska för kinesiska tillverkare. CE-märket har 0 betydelse där och allt ansvar ligger på den som importerar produkten till EU.
     
    Buzz gillar detta.
  9. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Förutom själva CE-märket ska det på godkända produkter finnas ett papper: Försäkran om överensstämmelse, med en förteckning vilka standarder de följt, tillverkarens namn och underskrivet av någon ansvarig på företaget. Man ju då googla dem eller maila dem. Man kan även kontakta konsumentverket, så kan de kolla att märkningen är äkta.
    För en vanlig kund är nog det enklaste ändå att köpa produkter av ett känt märke i en känd butik som har för mycket att förlora på att fuska och som tar ansvar om det ändå blir fel.

    Laddaren i artikeln hade inte godkänts i ett prov för CE-märkning heller, det är samma standard som följs för S-märkning och CE-märkning, en stor del av Semko finns fortfarande, fast nu som ett oberoende provnings institut under namnet Intertek, och de är fortfarande mycket duktiga på att prova elapparater.
     
  10. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Det är knappast något som den vanlige konsumenten undersöker vid köp och som producenter skulle bli vansinniga över om alla kunder faktiskt skulle göra.

    Konsumentskyddet blev mycket sämre med CE jämfört med S-märkningen men å andra sidan har det varit svårt att stoppa den nuvarande utvecklingen att vem som helst kan handla i stort sett var som helst.
     
  11. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    ce-märkning är väl bra men hand upp alla här som ger bort en ce-märkt iphone-laddare
    från wish för 29 kronor till barnbarnet...

    Vet inte hur många gånger jag länkat till elsäkerhetsverkets test av mobilladdare (nu får ni googla själva). Det är skit och inget annat oavsett märkning, billiga Kina-laddare är dyr skit, livsfarlig skit.

    Allt som går att piratkopiera kopieras i Kina. Om man inte har bättre moral än att piratkopiera tror jag inte man har speciellt svårt att smacka dit en ce-märkning också

    Själv skulle jag aldrig ansluta något till elnätet som sålts på wish eller liknande, hua nej

    Vad gäller laddaren som tråden egentligen handlar om. Jag sluttade använda min men i takt med att tiden går och jag inte hittar fler som råkat ut för detta problem, eller rapporter ska jag säga så närmar jag mig att börja använda den igen. Jag har väldigt hög tilltro till IKEAs elektronik. Har inte sett en enda negativ review eller demontering gällande själva layouten av kretskort och komponenter, tvärtom har de varit mer än positiva. Jag är faktiskt förvånade över hur säkra de tycks vara speciellt gällande säkerhet för person och egendom
     
    vermello gillar detta.
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 287
    Mottagna gillanden:
    7 027
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag håller med dig. Jag använder en IKEA livboj dagligen för att ladda min telefon och har gjort så i ett halvår utan minsta problem. Jag känner mig inte orolig.

    IKEA:s elprodukter får genomgående bra betyg vad gäller säkerhet i de tester jag läst. Jag tror att IKEA lägger ner mycket mer omsorg på detta än den genomsnittlige kinesiske tillverkaren. IKEA säljer ju i otroliga antal i väldigt många länder. De bemödar sig troligen om att undvika problem och följa alla tänkbara regelverk så gott det bara går. Sedan kan det ju alltid uppstå fel på enstaka enheter och det är väl nästan oundvikligt när man säljer sådana mängder som IKEA gör. Men generellt sätt anser jag att IKEA:s elprodukter håller bra kvalitet och särskilt när man jämför med konkurrenter i liknande prisklasser.

    Den danska siten lygte-info.dk gör mycket seriösa tester av bl.a. USB-laddare och IKEA:s modeller brukar få mycket bra omdömen där. De testar noggrant elektriska data, värmeutveckling och elsäkerhet.
    Index of tested and reviewed USB power supplies/chargers
    Siten är rörig men det går att söka i webläsaren på det fabrikat man är intresserad av.
     
    Avarell_Dalton, jogge, stelin och 2 andra gillar detta.
  13. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Om man bara är riktigt noggrann vad man beställer hos Kinesiska tillverkare, så gör de gärna riktigt hög kvalitet. Vi importerar en del komponenter från Kina och då åker vi först dit och visar noga hur komponenten ska vara utformad, det brukar bli bra sen när de kommer. Visserligen kan det sen hända att en sändning är dåliga, men klagar man då och begär skadestånd, så rättas det till. Jag vet att Ikea gör likadant. Visserligen kollar vi varje enskild komponent då vi monterar den, det gör inte Ikea utan de tar stickprov, men de brukar vara enkla att ha med att göra vid reklamationer i stället.
    Det största problemet med kina grejor är när man köper kopior som är konstruerade-kopierade i Kina också, då kan det bli lite hur som helst.
    Gällande livboj som tråden handlar om, så ingår det ju ingen nätadapter, men den har ju också betydelse när nåt går fel, så man får nog isf. kontrollera hela arrangemanget för att hitta felet.
     
  14. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 264
    Mottagna gillanden:
    911
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
  15. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Jösses, den artikeln har verkligen informativ (ironi).

    En vettig grej att kolla är att den inte blir varm, sätt den i ett uttag som har brytare och ladda upp något som behöver laddas en bra stund, kolla laddaren med handen, blir den brännhet så är det definitivt farligt.

    Se till att det finns gott om luft runt om och inget brännbart runt laddaren, känn även efter på de ni redan har att de inte blir brännheta när de används.
     
  16. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    det där är ju bara ett antagande från din sida, att någon (någon? rätt många skulle jag säga) missat något. Varför har man inte helt enkelt tagit en bild, png funkar ju kanon, på internet (från officiellt håll) och fått det hela exakt rätt, typsnitt och avstånd. Jag tror att det är avsiktligt, sen får det vara china export eller tomtens verkstad det avser.Vem kan bli fälld för att missbruka CE-märkningen när man inte märker med korrekt CE-märkning. Varumärkessnyltande möjligen. Är det någon som sett en tillverkares ce-märkning felaktigt återgiven från exempelvis någon tillverkare i Skandinavien?

    Och jag vill tillägga en sak till en tidigare post, alla kinesiska tillverkare är ju såklart inte i maskopi med hin håle själv. Jag har köpt och använder en del Kina-tillverkade produkter men det gäller inte barnleksaker eller nätanslutna produkter.

    Det tror jag säkert men som slutanvändare/konsument funkar ju inte det där
     
  17. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 684
    Mottagna gillanden:
    2 040

    MINA ENHETER

    Jag tror det är lätt att blanda ihop två saker. Det ena är "China Export"-myten och det andra är att det förekommer falsk CE-märkning. Det senare är ingen som protesterar emot.
     
    jogge och jnsson gillar detta.
  18. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Som slutanvändare/konsument kan man välja att handla av en välrenommerad butik i Sverige istället för att handla billigt skräp från nån internet sida.
     
    vermello gillar detta.